סאלח שבתי

111 דקות, 1964
סוגה:
סרט עלילתי
  • דירוג
משחק: חיים טופול, גאולה נוני, גילה אלמגור, אריק איינשטיין, אסתר גרינברג, שרגא פרידמן, זהרירה חריפאי, שייקה לוי, שמואל רודנסקי, מרדכי (פופיק) ארנון, יעקב (יענקל'ה) בן סירא, גדעון זינגר, מייק בורשטיין
חברת הפקה:סרטי נח
צילום: פלויד קרוסבי, ניסים (ניצ'ו) ליאון
מוזיקה מקורית: יוחנן זראי
שפה: עברית
|
כתוביות: אנגלית, עברית

שובר הקופות הקלאסי של אפרים קישון, שהביא לבתי הקולנוע למעלה ממיליון צופים, הוא הסרט הישראלי הראשון שהיה מועמד לפרס האוסקר בקטגוריית הסרט הזר הטוב ביותר וגרף את פרסי גלובוס הזהב לסרט הזר ולשחקן המבטיח הטוב ביותר – חיים טופול. זהו סרטו הראשון של קישון כבמאי וסרטו הראשון של מנחם גולן כמפיק. מלאכת הצילום הופקדה בידיו של הצלם האמריקאי פלויד קרוסבי, שצילם את המערבון הקלאסי “בצהרי היום” (פרד זינמן, 1952) וזכה באוסקר על עבודת הצילום ב-Tabu, סרטו של פרידריך וילהלם מורנאו מ-1931.
דמותו של סאלח שבתי נולדה במערכון שכתב קישון ללהקת הנח”ל בהשראת חוויותיו כעולה חדש במעברה בחיפה. הסרט שיצר על פיו הוא סאטירה נשכנית שמטווחת את הממסד האשכנזי השבע, וגם את העולים החדשים מארצות האסלאם. סאלח, גיבור הסרט, עולה ארצה עם משפחתו הגדולה ונשלח למעברה. שם הוא נאלץ להתמודד עם הממסד המפא”יניקי ומוצא דרכים לתמרן אותו כדי לשפר את חיי משפחתו.
“סאלח שבתי” שינה לנצח את הקולנוע הישראלי הפופולרי והוליד את הסגנון שלימים זכה לכינוי “סרטי בורקס” – קומדיות או מלודרמות עממיות המבוססות על כור ההיתוך וההתנגשות העדתית בארץ. כמו כן זכור הסרט בזכות השירים “משיח הזקן” ו”לי ולך”. ב-1988 עלה בתיאטרון הבימה המחזמר “סאלח שבתי”, שהתבסס על סרטו של קישון וזכה להצלחה גדולה. ממנו זכור במיוחד השיר “אח יא־ראב”.

באותו נושא

אולי יעניין אותך גם...

Subscribe to our mailing list and stay up to date
הירשמו לרשימת התפוצה שלנו והישארו מעודכנים

This will close in 0 seconds