ז'אק מורי קתמור היה אמן, צייר, תסריטאי, במאי ובוהמיין ישראלי, מייסד ומנהיג קבוצת האמנות האוונגרדית "העין השלישית", שכללה בין היתר את המשוררת והמתרגמת הלית ישורון, השחקנית יעל אביב וצלם הקולנוע אמנון סלומון. קתמור נולד בקהיר, וכשהיה בן 20 יצא לצרפת ללימודי אמנות בבית הספר הלאומי הגבוה לאמנויות היפות בפריז. ב-1960 עלה לישראל והתגייס לחיל התותחנים. לאחר שחרורו נחשף לבוהמה התל־אביבית, החל ליצור אמנות וקולנוע וליכד סביבו חבורת אמנים שלימים תהפוך לקבוצת "העין השלישית". באותה תקופה נישא לאשתו הראשונה, הלית ישורון (בתו של המשורר אבות ישורון). ב-1969 יצר את סרטו הראשון והיחיד באורך מלא, "מקרה אשה", סרט אוונגרדי שנחשב לאחד המייצגים הבולטים של זרם "הרגישות החדשה" והקולנוע הישראלי האישי של סוף שנות ה-60. על מלאכת הצילום הופקד חברו אמנון סלומון, שהיה לשותפו הקבוע. את הפסקול יצרה להקת הצ'רצ'ילים, ובתפקיד הראשי כיכבה ישורון. הסרט הוצג בפסטיבל ונציה, אך בארץ נחל כישלון בקופות. במהלך הצילומים התקרב קתמור לדוגמנית אן טוכמאייר, ששיחקה גם היא בסרט; בתום ההפקה התגרש מישורון ונישא לטוכמאייר. במהלך שנות ה-70 המשיך קתמור ליצור סרטים קצרים וניסיוניים. באותה תקופה הוא וטוכמאייר התמכרו לסמים קשים, ובהמשך עזבו את ישראל. ב-1991, אחרי תקופה ממושכת שבה חיו באמסטרדם, חזרו בני הזוג לישראל והחלו תהליך גמילה. בין הסרטים שביים: "פופ" (1970), "הפרח והאבן" (1971), "מוונוס עד מרילין מונרו" (1971), "אדם, פסל, סביבה" (1971), "התקשורת היא קשר" (1971), "מולטי־מדיה, מולטי־מדיה, מולטי־מדיה" (1971), "אור וצורה – יעקב אגם" (1973), "הבור" (1973), "סימן" (נקרא גם "האות", 1974) ו"השוטה" (1976).
סרט ניסיוני

המשולש

בימוי: ז'אק מורי קתמור, 1975
המשולש

6 דק'

סרט תיעודי

הסימן (האות)

בימוי: ז'אק מורי קתמור, 1974
הסימן (האות)

20 דק'

סרט תיעודי

אדם, פסל, סביבה

בימוי: ז'אק מורי קתמור, 1971
אדם, פסל, סביבה

28 דק'

סרט תיעודי

הפרח והאבן

בימוי: ז'אק מורי קתמור, 1971
הפרח והאבן

27 דק'

סרט תיעודי

מוונוס ועד מרילין מונרו

בימוי: ז'אק מורי קתמור, 1971
מוונוס ועד מרילין מונרו

27 דק'

סרט תיעודי

התקשורת היא קשר

בימוי: ז'אק מורי קתמור, 1971
התקשורת היא קשר

28 דק'

סרט תיעודי

מולטי־מדיה, מולטי־מדיה, מולטי־מדיה

בימוי: ז'אק מורי קתמור, 1971
מולטי־מדיה, מולטי־מדיה, מולטי־מדיה

23 דק'

סרט תיעודי

מציאות ובבואה. קטעי דיוקן: שני אמנים ישראלים

בימוי: בנימין חיים, 1970
מציאות ובבואה. קטעי דיוקן: שני אמנים ישראלים

28 דק'

סרט עלילתי

מקרה אישה

בימוי: ז'אק מורי קתמור, 1969
מקרה אישה
בתשלום

85 דק'

סרט ניסיוני

עקדת יצחק

בימוי: ז'אק מורי קתמור
עקדת יצחק

18 דק'

Subscribe to our mailing list and stay up to date
הירשמו לרשימת התפוצה שלנו והישארו מעודכנים

This will close in 0 seconds