אוסף ארכיון הסרטים היהודיים ע”ש סטיבן שפילברג

גשר על הנהר

10 דקות, 1982
סוגה:
סרט תיעודי
  • דירוג
בימוי: לא ידוע
חברת הפקה:Citadel Films Ltd., ההסתדרות הציונית העולמית
שפה: אנגלית
|
כתוביות: אנגלית, עברית

סרט קצר על הקשר בין פלסטינים מהגדה המערבית וממלכת ירדן. בחודש הרמדאן מתפללים אלפי מוסלמים במסגד אל חוסייני הגדול בעמאן, ירדן. רוב אזרחי הממלכה הינם פלסטינים, וכמיליון פלסטינים המתגוררים בגדה המערבית נושאים גם הם דרכון ירדני. תושבי הגדה ואזרחים ירדנים חוצים את גשר אלנבי ברגל וברכב. במסגרת מדיניות “הגשרים הפתוחים” שנוקטת ישראל, גשר זה משמש למעבר סחורות ואנשים בין שתי גדות הירדן מדי יום ביומו. בראיון עמו מסביר ראש עיריית בית לחם אליאס פריג’ כי הקשר לירדן משמעותי מאוד עבור תושבי הגדה המערבית, שכן הממלכה היא השער שלהם לשאר העולם הערבי. לדבריו “ירדן היא ריאה והגדה היא ריאה שנייה של אותו גוף”. בצדו הישראלי של הגבול עולים ערבים לאוטובוס לירדן.
מפות מ-1920 ו-1922 מתארות את ההפרדה בין פלשתינה ועבר הירדן תחת המנדט הבריטי, כפי שנקבעה ב”ספר הלבן של צ’רצ’יל”. מפה מ-1949 ממחישה את כיבוש הגדה המערבית על ידי ירדן בתום מלחמת העצמאות.
חסן דרוויש, חבר לשעבר בפרלמנט הירדני המתגורר בגדה המערבית, מסמן את קונגרס יריחו כנקודת ציון משמעותית בקשר בין הפלסטינים וממלכת ירדן.
מפה מ-1967 מראה את כיבוש הגדה על ידי ישראל במלחמת ששת הימים. חרף הכיבוש, הקשר בין הפלסטינים מהגדה לממלכה עודנו הדוק. בתחנת אריזה בחברון מכינים סוחרים פירות וירקות מהשטחים למשלוח לשוקי ירדן. תלמידים בגדה המערבית לומדים בבתי ספר הממומנים על ידי ירדן, שמסבסדת גם רווחה ובריאות לתושבי השטחים. חוסיין, מלך ירדן, נואם בפני חברי פרלמנט ירדנים. לדברי דרוויש, הפלסטינים לא יוכלו לוותר על קשריהם עם ירדן. בצדו הישראלי של הגבול ממתינות מכוניות בתור כדי לחצות לממלכה.

Subscribe to our mailing list and stay up to date
הירשמו לרשימת התפוצה שלנו והישארו מעודכנים

This will close in 0 seconds