15 ש”ח
- תשלום לסרט לפי בחירה
- צפיה ל-72 שעות
סדרה בת 6 פרקים, בהפקת שירות הסרטים עבור המשרד לקליטת העלייה, המבקשת לבאר את שדה התרבות המקומי ליוצרים יוצאי ברית המועצות בישראל. חוקרי תרבות מהשורה הראשונה מובילים שיח רב פנים עם יוצרים מקומיים, על השפעות שעיצבו את זהותה של התרבות הישראלית ותוצריה, תיאטרון, אמנות, מחול, שירה, מוסיקה, אדריכלות וספרות.
הפרק הרביעי, “אבות ובנים,” מציב את טראומת השואה כגורם מעצב של התרבות הישראלית . היוצרים בפרק זה הם: אהרן אפלפלד, משה גרשוני, יורי אהרונוביץי, יהודית ארנון, רמי באר, יהושוע סובול, דודי מעיין, רועי רוזן, יבגני אריה ויורם קניוק.
משפט אייכמן היה אירוע רדיקלי שפרץ את חומת ההשתקה של זכרון השואה בעשור הראשון של מדינת ישראל. מושגים כמו “פתרון סופי” פורצים לתודעה והופכים לנחלת הכלל. הסופר ק. צטניק מעדיף לספר את הדברים ללא כחל ושרק, ואהרן אפלפלד מבקש לכתוב את ההיסטוריה של השואה כמעשה אמנות מושלם: “לא רציתי לעסוק באדם שאיבד שלושת רבעי מאנושיותו, רציתי לעסוק באדם כואב, אבל רואה ושומע.” במיצג “בדם ליבי” במוזיאון תל אביב, מציג משה גרשוני מאה חמישים ותשע צלחות אוכל מוכתמות באדום אותן הוא מארגן בחלל הגלריה כצלב קרס ודמות האפיפיור יושבת על כיסא במרכז. את המיצג ליווה טקסט “הארגמן שלי הוא דמו היקר,” ציטטה מתוך קנטטה 175 מאת יוהאן סבסטיאן באך. במיצג מנסה גרשוני לבקר את התרבות שעושה שימוש בסבל אנושי, כנצרות. המיצב נתפש בהיסטוריה של תולדות האמנות כנקודת מפנה ביחס של האמנות הישראלית אל השואה.
חומת ההשתקה של זכרון השואה, הובילה להתבדלות והזנחה של אלה שנפגעו במהלכה. היטיבו לתאר זאת דן פאגיס בשיר “כתוב בעפרון בקרון החתום” ויהושוע סובול במחזה “גטו.” אריאל הירשפלד מנסח זאת כך: “התרבות פונה לספרות ואומרת לה, אנו מצפים ממך יותר מאשר מההסטוריה.” ואכן, לאחר משפט אייכמן, התרבות לוקחת על עצמה לסלק את הערפל מזיכרון השואה בדומה לאופן שבו דנטה אליגיירי מציע פרשנות אחרת לסיפור גן-עדן. ב-1988, כשיהודה פוליקר, דור שני לניצולי שואה, כותב ושר את “אפר ואבק,” תודעת השואה מהווה חלק מהזיכרון הישראלי הקולקטיבי.
אנחנו ממליצים לצפות באתר במצב גלישה אנכי.
נראה שעוד לא אישרת את המייל ולכן תהליך ההרשמה לא הסתיים.
זה הזמן להיכנס למייל ששלחנו לך וללחוץ על הלינק שיש בו.
נשלח אליך מייל. על מנת לשחזר את הסיסמא, עליך ללחוץ על הלינק.
קיימת בעיה בניסיון שיחזור הסיסמא, אנא נסה שנית.
אפשרות זו זמינה למשתמשים רשומים בלבד.
ההרשמה בחינם ומומלצת לכולם – משתמשים רשומים יכולים לשמור סרטים, לדרג, לכתוב ביקורות אישית ועוד.
הודעה ליצירה יתומה
כל הזכויות שמורות לבעלי הזכויות ביצירות ולסינמטק ירושלים – ארכיון ישראלי לסרטים (ע”ר). חל איסור מוחלט לעשות כל שימוש ביצירות שבאתר למטרות שאינן אישיות-פרטיות ללא קבלת הרשאה מראש ובכתב.
למידע על בעלי הזכויות, ניתן להיכנס לדף האוסף הרלוונטי, או לפנות אל הנהלת ארכיון הסרטים הישראלי.
אנו מכבדים את זכויותיהם של בעלי זכויות יוצרים ומשקיעים מאמצים באיתור בעלי זכויות יוצרים לצורך שימוש בחומרים המופיעים באתר.
השימוש נעשה על פי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים תשס”ח-2007. אם לדעתכם נפגעה זכותכם כבעלים של זכויות יוצרים בחומר המופיע באתר זה, הנכם רשאים לפנות באמצעות דואר אלקטרוני לארכיון הסרטים הישראלי בבקשה לחדול מעשיית שימוש ביצירה. ציינו מה הבסיס לטענתכם לבעלות על זכויות היוצרים וכן שם מלא, כתובת דוא”ל ומספר טלפון, וצרפו קישור לדף הרלוונטי באתר.
הודעה ליצירה רגילה
כל הזכויות שמורות לבעלי הזכויות ביצירות ולסינמטק ירושלים – ארכיון ישראלי לסרטים (ע”ר). חל איסור מוחלט לעשות כל שימוש ביצירות שבאתר למטרות שאינן אישיות-פרטיות ללא קבלת הרשאה מראש ובכתב.
למידע על בעלי הזכויות, ניתן להיכנס לדף האוסף הרלוונטי, או לפנות אל הנהלת ארכיון הסרטים הישראלי.
אנו מכבדים את זכויותיהם של בעלי זכויות יוצרים ומשקיעים מאמצים באיתור בעלי זכויות יוצרים לצורך שימוש בחומרים המופיעים באתר.
השימוש נעשה על פי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים תשס”ח-2007. אם לדעתכם נפגעה זכותכם כבעלים של זכויות יוצרים בחומר המופיע באתר זה, הנכם רשאים לפנות באמצעות דואר אלקטרוני לארכיון הסרטים הישראלי בבקשה לחדול מעשיית שימוש ביצירה. ציינו מה הבסיס לטענתכם לבעלות על זכויות היוצרים וכן שם מלא, כתובת דוא”ל ומספר טלפון, וצרפו קישור לדף הרלוונטי באתר.
This will close in 0 seconds