בשנות ה-70 עברו בני הזוג ון־ליר להתגורר בירושלים וייסדו בה את הסינמטק הירושלמי. תחילה פעל הסינמטק בבית אגרון, ובהמשך עבר למשכנו הנוכחי בגיא בן־הינום, שהוקם בתרומת הפילנתרופ ג’ורג’ אוסטרובסקי, ואליו הועתק גם ארכיון הסרטים. עם השנים – בזכות מסירותם של המייסדים והודות לתמיכתן המתמשכת של הקרן לירושלים, קרן ון־ליר וקרן משפחת אוסטרובסקי – הוא הפך לארכיב הקולנוע המרכזי בישראל והגדול ביותר במזרח התיכון, מוסד שאחראי לאיסוף ושימור של עשרות אלפי סרטים, ישראליים ובינלאומיים.

כיום שמורים בארכיון כ-32 אלף עותקי הקרנה של סרטים, 12 אלף נגטיבים, 20 אלף קלטות וידיאו ו-2,500 עותקים של יצירות קולנוע ישראליות. הסרטים מופקדים בפורמטים שונים – דיגיטליים ואנלוגיים (פילם 16 מ”מ, 35 מ”מ, קלטות בטא, יומטיק) – ולחלקם אין עוד עותק בעולם.

הארכיון מחזיק בין כתליו אוצרות שערכם לא יסולא בפז, כמו למשל קטעי הצילום הנדירים של חלוצי הקולנוע האחים לומייר המתעדים את נופי ירושלים, יפו ובית־לחם בשנת 1896. סרטים אלה שצילמו האחים לומייר נחשבים לתיעוד הפילמאי הראשון של פלשתינה. אוספי הארכיון השונים מרכיבים יחד תמונת תצרף המשקפת את ההיסטוריה הוויזואלית והאודיו־ויזואלית של ישראל משלהי המאה ה-19 ועד ימינו. חשיבותו של האוסף כבירה, הן עבור מדינת ישראל והן מבחינת מורשת היהדות בכללותה.

הארכיון משמש כמרכז ההפקדה הרשמי של הקולנוע הישראלי. עותקים של הסרטים העלילתיים והתיעודיים שנוצרים בישראל מופקדים בו למטרות שימור ומחקר, ומושאלים באופן שוטף לצורך הקרנות בסינמטקים, בפסטיבלים ובשלל אירועי קולנוע בארץ ובעולם. ב-1999 קיבל מעמדו של הארכיון גושפנקה רשמית כשחוקקה הכנסת את חוק הקולנוע וקבעה שכל הפקה שנתמכת על ידי אחת מקרנות הקולנוע הישראליות מחויבת להפקיד עותק אחד של הסרט בארכיון הירושלמי.

.

Subscribe to our mailing list and stay up to date
הירשמו לרשימת התפוצה שלנו והישארו מעודכנים

This will close in 0 seconds