אוסף יומני מולדת אוצֵר בחובו תיעוד נדיר המשקף את ראשית ימי הראינוע העברי. ירושלים סגל, מחלוצי המפיקים בארץ ישראל, היה תומך נלהב של מפעל יצירת הסרטים של נתן אקסלרוד, שעמו הפיק סדרה של יומני חדשות קולנועיים בשנים 1927–1934.
מעבדת הסרטים הוקמה בבית בתל־אביב. אקסלרוד צילם, המציא פתרונות מקוריים להדפסת הסרטים ואף בנה מערכת מראות שהעבירה את אור השמש מבחוץ אל תוך החדר. במקביל, סגל גייס מקורות הכנסה למעבדה והפיק פרסומות ויומנים שנמכרו לבתי הקולנוע. הפרסומות, שהיו חידוש מסקרן באותה תקופה, משכו את הקהל; צופים רבים הקדימו להגיע לבתי הקולנוע כדי לא להחמיצן. סגל גם עיצב את האותיות של סמליל החברה, שכלל איור של קבר רחל.
סגל ואקסלרוד הספיקו לתעד כמה וכמה אירועים מכוננים בתולדות היישוב העברי: ייסוד העיר נתניה, הקמת מושב בית־חנן, העדלאידע, המכבייה הראשונה, הלוויית ביאליק, חתונת אבו־קישק ועוד. ב-1935 הקים אקסלרוד את חברת יומני כרמל, והפקת יומני מולדת פסקה. ירושלים סגל פרש מעשייה קולנועית פעילה.
יומני מולדת, שנוצרו בתקופת המנדט הבריטי, הם עדות היסטורית חשובה להלך הרוח ולהתפתחות היישוב היהודי בארץ באותה התקופה. האוסף כולל יומנים, פרסומות וחומרי גלם ששימשו לעריכת הסרטים, ומשמש מקור מידע עשיר ומפתיע לחוקרים, קולנוענים, סטודנטים, מוזיאונים וארגונים.
האוסף נרכש על ידי מדינת ישראל והופקד בידי ארכיון הסרטים הישראלי, האמון על ניהולו, שימורו המדעי והנגשתו לציבור.