אסופה
אסופה

סיפור משמרת: מחוה למקצוע האחיוּת

בעריכת נטע הלפרין
זמן קריאה כ- +

שיתוף

מבוא
קטעים

מבוא

ירושלים, קיץ 1918. מלחמת העולם הסתיימה, אבל הדיה מורגשים בכל פינה. הרעב הכבד שליווה את המלחמה עוד אופף את העיר, וההזנחה והלכלוך ניכרים בה. מגפות כמו אבעבועות שחורות, כולרה וטיפוס גובות את חייהם של אלפים. בתי החולים נסגרו או נתפסו לצורכי הצבא העות’מני. התוצאה: עוני, דלות, וייאוש המשתקף מפניהן של אימהות שעל זרועותיהן תלויים תינוקות חלושים; העיניים צהובות מגרענת, העור מעקצץ מגזזת, הבטן מצומקת.

המראות הקשים לא מרתיעים את האחיות האמריקאיות של ההסתדרות המדיצינית הדסה. הן מפליגות ארצה כחלק ממשלחת רפואית מצומצמת ביוזמת הנרייטה סאלד, האם הרוחנית של תחום האחיוּת בארץ. עוד לפני שהספיקו להתאושש מהמסע המפרך הן כבר סובבות במדי אחות בעיר העתיקה, מציעות עזרה וסעד.

המשלחת הרפואית מפעילה מחדש את בתי החולים שהושבתו, מקימה תחנות טיפת חלב לאם ולילד, מפקחת על התברואה בבתי הספר ומנהלת מרפאות ביישובים כפריים. וגולת הכותרת – תוך שלושה חודשים מיום בואן כבר קם בית הספר לאחיות מוסמכות הדסה, בית הספר המקצועי העל תיכוני הראשון לנשים בארץ ישראל.

מעטים התחומים שנולדו במאורע מחולל ומהפכני כמו משלחת זו, שבה היו חברות 20 אחיות חדורות שליחות. המשלחת החלוצית הניחה את היסודות למערכת הבריאות הישראלית כפי שאנו מכירים אותה כיום: מערכת שמתמודדת עם אתגרים קשים וסבוכים, ובה בעת מגישה למטופלים ולמטופלות שירות מסור ומתקדם; מערכת שמקיימת ערכים דוגמת חדשנות, רעות וסולידריות; מערכת שמספקת הזדמנות לקבוצות שונות להשתלב בחברה – ובשאיפתה להעניק שירות שוויוני וחומל שבה ומזכירה כי אדם הוא אדם הוא אדם.

וכיוון שכל מהפכה מוצלחת זקוקה לדור המשך, גם משלחת האחיות האמריקאיות משנת 1918 לא היתה יכולה לשלוח את זרועותיה אל ההווה והעתיד ללא העזרה של ממשיכותיהן – אינספור ידיים אוהבות.

***

דמותה של האחות ופועלה בולטים בארכיון הסרטים הישראלי. האחות מופיעה בסרטים משנות ה-20 של המאה הקודמת, מטפלת בפצועי מאורעות תרפ”ט, וצצה בהמשך גם ביומני החדשות, בסרטים תיעודיים, בפרסומות וסרטוני תדמית. האסופה שלפנינו מציגה כמה מאבני הדרך המרצפות את השביל שנמתח ממשלחת אחיות הדסה, דרך חומרי ארכיון נדירים ועד סרטים עלילתיים שמיקמו את האחות בתפקיד הראשי – עדות למקומה המרכזי בחברה המצויה בהתגבשות מתמדת.

אחת מאבני הדרך המוקדמות היא טיפת חלב, מיזם למען האם והתינוק מראשית המאה ה-20, שנועד לקדם רפואה מניעתית וללוות את התפתחות הטף. הודות לטיפת חלב צנחו שיעורי התמותה בקרב ילדים בישראל והפכו לנמוכים בעולם. פרויקט חדשני נוסף הוא תוכנית מלב”ן (מוסדות לטיפול בעולים נחשלים), שנוסדה ביוזמת הג’וינט ב-1949 ובמשך שנים הפעילה בתי חולים לקשישים, מוסדות לבריאות הנפש, מעונות למשפחות נזקקות ומוסדות לניצולי שואה ולילדים בעלי צרכים מיוחדים.

תחושת האחריות והסולידריות, שאִפיינה את מוסד האחיוּת מראשיתו, הובילה אחיות להגיש עזרה גם מעבר לים, ובשלב מוקדם ביותר. דוגמה בולטת אחת היא האחיות שפעלו במחנות העקורים עם תום מלחמת העולם השנייה. בהמשך, ועד היום, האחיות הצבאיות נטלו חלק במשלחות הצלה ברחבי העולם.

לא כל המגמות שנבעו מתוך מקצוע האחיוּת החלו ברגל ימין. דוגמה מובהקת לכך היא השתלבותו של המגזר הערבי, שמגולמת בסיפורו של מוחמד אבו־שאח – הראשון מקרב בני המגזר שכיהן בתפקיד אח ראשי. כשאבו־שאח, אח מוסמך ובעל תואר באחיוּת, מונה במאי 1983 לתפקיד אח ראשי במרכז לבריאות הנפש גהה, כ-50 אחים ואחיות במוסד הכריזו על שביתה כללית. הם התנגדו למינוי במשך למעלה משנה. אבו־שאח המתין, עִרער, מונה לתפקיד, מילא אותו בהצלחה והמשיך בקריירה משגשגת שלאורכה סייע וייעץ לרבים מהמגזר הערבי שביקשו להשתלב בתחום.

כיום, כ-24% מקרב האחים והאחיות הם בני ובנות המגזר הערבי, וקרוב ל-20% מקרב כלל העובדים הם אחים. מקצוע האחיוּת הפך בהדרגה לשער שדרכו קבוצות שונות תופסות את מקומן בחברה הישראלית.

מתוך אבני הדרך הללו עולה ומתרקמת דמותה של האחות בישראל כמי שפועלת מאחורי הקלעים בכל צומת מכריע וניצבת בחזית ברגעים אקוטיים. האחיות הן אלה שהקימו תוך ימים אחדים מתחמים תת קרקעיים בבתי החולים עם פרוץ מגפת הקורונה במרץ 2020, ותִפקדו כקו ראשון במגע עם החולים כשעוד לא היה ידוע מה טיב המחלה, עד כמה היא מסוכנת ומה יהיו השלכותיה. בהמשך, באותה יעילות וללא מורא, פעלו האחיות במתחמי החיסונים – תוך פחות מחודש חוסנו למעלה מ-5 מיליון איש ואשה בישראל במנת החיסון הראשונה, וכ-4.5 מיליון התחסנו גם במנה שנייה.

כשפרצה מלחמת ישראל-איראן ביוני 2025 שוב פעלו האחיות במשנה יעילות ופתחו מתחמים ממוגנים ותת קרקעיים בבתי החולים: תוך 48 שעות הועתקו למתחמים הללו מחלקות יולדות, טראומה, טיפול נמרץ לילדים ועוד. בזכות האחיות ניצלו חיים רבים, והציבור זכה לטיפול מסור ומיטיב בימים של סכנה וחוסר ודאות.

האחיות גם חתרו לקדם שינויים במערכת הבריאות, ונטלו חלק בהליכים חדשניים לסוגיהם: החל בהשתלות כליות ולב, שבוצעו לראשונה בשנות ה-60, ועד אימוץ טכנולוגיות מתקדמות ופיתוחי בינה מלאכותית ורתימתם להתמודדות עם אתגרים דוגמת מצוקת כוח האדם, הגידול באוכלוסייה הבוגרת, מלחמות ומגפות.

הטמעת מערכות דיגיטליות חיברה את האחיות לרפואה אישית ומותאמת מרחוק. ביוזמת האחיות נפתחו קהילות דיגיטליות משותפות עם רבבות מטופלים ומטופלות בתחומים כגון הריון ולידה, המאפשרות קשר אישי עם צוות האחיות המנהלות בכל רגע. קהילות דיגיטליות הוקמו גם עבור האחיות והאחים עצמם – מרחבים בטוחים לשיח מקצועי פורה, לשיתוף פעולה וגם לתמיכה הדדית על רקע האתגרים הרפואיים, העומס הרב וגילויי האלימות המקוממים מצד מטופלים ומלוויהם.

היזמות והיצירתיות, שמתוארות כאן על קצה המזלג, התנגשו לא פעם בשאלת עצמאותה של האחות מול הרופאים. הדיון בשאלת מעמדה של האחות נזכר בספר “נשים בונות אומה” מאת פרופ’ מרגלית שילה: “‘האם מקצוע האחות הוא חופשי ומקביל לעבודת הרופא… או רק עוזר לרופא ואינו מקביל לו?’, נשאל בפרוטוקול ישיבת חבר המורים של בית הספר לאחיות, 1938. אפרים בלוסטון, מנהל בית חולים הדסה בשנים 1926–1928, טען כי ‘לעתים חשוב ערך הטיפול לריפוי החולה יותר מאשר עבודת הרופא’. לעומתו טען הרופא אריה דוסטרובסקי ב-1937 כי ‘האחות איננה אלא עוזרת לרופא’. רופא אחר היה בוטה יותר כשטען כי ‘לאחיות צריכות להיות רגליים, ידיים ועיניים, הן לא אמורות לחשוב!'”.

הקונפליקט בין תלות לעצמאות ממשיך ללוות את מקצוע האחיוּת, אולם אי אפשר שלא להבחין בכברת הדרך שהתחום עבר וממשיך לעבור. אסופה זו ממחישה את השינוי ההדרגתי שמתחולל, שבא לידי ביטוי בעצמאות הגוברת והולכת בקרב האחיות. כיום רבות מהן רוכשות מומחיות קלינית בתחומן, מפתחות מיומנויות קליניות מתקדמות או תת התמחויות, מתכננות אסטרטגיות טיפול, מוסמכות לאבחן ולרשום מרשמים ומנהלות תחומי פעילות עצמאיים.

האמירה של הנרייטה סאלד שלפיה “המומחיות היא אם הרחמים” מתגלמת כיום במעמדה המרכזי של האחות במערכת הרפואית – מנהלת דיאלוג נחוץ ופורה עם הרופאים והרופאות, ומשמשת גשר בין המטופלת או המטופל למערכת, כשהיא שותפה בעיצוב חזונה. מעמדה המרכזי של האחות מאפשר לה לקדם ואף להוביל יוזמות המשלבות חדשנות רפואית וחזון לשינוי חברתי. מודלים כגון אשפוז בית, הוספיס בית, בתים מאזנים או טלה־רפואה (טיפול רפואי אישי מרחוק) מאפשרים למטופלים לחיות בקהילה באופן עצמאי, בטוח ומכבד יותר.

בה בעת, נוכחותם של נכים, קטועי גפיים, בעלי צרכים מיוחדים ואחרים בקהילה, שמתאפשרת הודות לאותם מודלים, תורמת לשינוי בקהילה עצמה ומקדמת סובלנות והטרוגניות. כך משתנה לא רק הדיאלוג בין האחות לרופא, אלא גם זה שבין הציבור לאחות – והתוצאה היא חיזוק החוסן האישי, הקהילתי והחברתי.

למעלה ממאה שנה לאחר בואה של משלחת אחיות הדסה לארץ ישראל, האלמנט המהפכני במקצוע האחיוּת חי ומבעבע.

זוהי הזדמנות להודות מעומק הלב למרואיינים והמרואיינות שהקדישו לי מזמנן ומנסיונן כדי שאסופה זו תביא את סיפורן של האחיות באופן המגוון והמקיף ביותר: תודה לפרופ’ חוה גולנדר; פרופ’ נירה ברטל; פרופ’ שפרה שוורץ; ד”ר דורית וייס; ד”ר רונן שגב; ד”ר שושי גולדברג, אחות ראשית ארצית וראשת מִנהל האחיוּת; ד”ר פנינה רומם ז”ל, שמספרה למדתי על פרויקט מלב”ן; אילנה גנס, המפקחת הארצית על בריאות הציבור; מוחמד אבו־שאח, מנהל האחיוּת של שלוותה בדימוס; ד”ר כנרת סגל; רביע סלאמה, אח אחראי במלר”ד חיפה; חוה גואטה, מנהלת מערך אחיות במרכז לבריאות הנפש מעלה הכרמל; אבישג הנדלר, אחות קיבוץ יפעת; מיכל יהודאי־דוד, מנהלת המחלקה לתשתית, מידע ונתונים במִנהל האחיוּת; טיגי מקונן, אחות במחוז דרום של צבר רפואה; פרופ’ מרגלית שילה; ופרופ’ יואל דונחין.

קטעים לצפייה

פרס קפלן לתחנה לבריאות המשפחה בבית שאן

1963
עוד לפני קום המדינה רווח הביטוי "ייעוד חלוצי", הממחיש עד כמה רתום היה כלל הציבור לרעיון הציוני. מהגננת בגן הילדים, דרך נהג אגד ועד ראש הממשלה, דוד בן־גוריון, ששטח את משנתו החברתית והמוסרית במאמר "הייעוד החלוצי של עובדי הרוח" ("המרכז להסברה בכתב", 1955) – האידיאל החלומי הלהיב, הפעים והשפיע על שדרות נרחבות בחברה. על כן אין פלא שהביטוי צץ גם בידיעה צנועה למדי ביומן החדשות שבישרה על הענקת פרס קפלן לצוות התחנה לבריאות המשפחה (טיפת חלב) של קופת חולים כללית בבית־שאן (1963)."הפרס הוענק לצוות תודות למסירותו הבלתי רגילה, שנעשתה בהרגשת ייעוד חלוצי", מכריז הקריין חגיגית למראה האחיות חובשות ברך של פעוטה או שוקלות תינוק. ואכן, האחיות עבדו במסירות לא רק כדי לקבל שכר על עבודתן, אלא כיוון ראו בה חלק מהמפעל הציוני, ובילדים – את העתיד של חזון זה.טיפת חלב עצמה עברה כברת דרך עד שהפכה לבשר מבשרו של החזון הציוני. מקורה דווקא בצרפת, שם הוקמה התחנה הראשונה לפסטור חלב וחלוקתו במטרה לגדל תינוקות בריאים וחזקים – החיילים העתידיים בצבא נפוליאון. הרעיון החדשני נפוץ בעולם, ובירושלים של תחילת המאה היתה זו אוולינה דה־רוטשילד שהקימה קרן לחלוקת חלב ולסיוע ליולדות טריות ולנשים הרות כחלק מהמאבק בתמותת התינוקות, שהיתה אז תופעה רחבת היקף.שנים לא רבות לאחר מכן, בזכות מאמציה של הנרייטה סאלד, הגיעו מארצות־הברית שתי אחיות ופתחו בירושלים תחנת טיפת חלב ראשונה, שהתמקדה ברפואה מונעת ובשיפור תנאי החיים של אימהות ופעוטות. כיום פרוסות למעלה מאלף תחנות טיפת חלב ברחבי הארץ ומנטרות את התפתחות התינוק, מספקות שירותים כמו ייעוץ תזונתי וייעוץ הנקה ואף מאתרות אימהות בסיכון לדיכאון לאחר לידה או לאלימות במשפחה.

אבן פינה לקופת חולים הלאומית ע"ש ז'בוטינסקי בירושלים

1949
טקס הנחת אבן הפינה לקופת החולים הלאומית על שם ז'בוטינסקי בירושלים נחגג ב-1949 בהדר הז'בוטינסקאי המתבקש: האורחים הנכבדים עברו דרך שער מעוטר בדגלי ישראל, ברחבה המרכזית נאם פרופ' יוסף קלוזנר ומאחוריו התנוסס דיוקנו חמור הסבר של ז'בוטינסקי. הקהל הרב מחא כפיים נמרצות. איך קרה שהקמת סניף של קופת חולים נצבעה בצבע פוליטי מובהק? התשובה טמונה בתחילת המאה: בניגוד לאנשי העלייה הראשונה, אנשי העלייה השנייה (1904–1914) האידיאליסטים התנגדו לשירותי רפואה על חשבון הברון, אך במהרה הבינו שלא ניתן לבנות את הארץ ולהיבנות בה בלי מערכת בריאות. לשם כך אספו כסף מכל פועל וייסדו קופה משותפת שהקימה מרפאות סמוך לשדות – יוזמה שלימים נודעה כ"קופת חולים כללית של ארץ ישראל".אך קופת חולים כללית יועדה לפועלים, ולא לבני העלייה השלישית והרביעית, שהיו עירוניים ברובם. אלה הקימו את קופת חולים עממית. הרביזיוניסטים, שלא רצו להצטרף לסוציאליסטים בכללית, הקימו את קופת חולים לאומית. וכך גם חברי מכבי, שפרשו מקופת חולים כללית רק כי התברר שגם חברי הפועל חברים בה.כיום קופות החולים מתחרות זו בזו בחדשנות דיגיטלית. אפליקציות מאפשרות לזמן התייעצות עם רופאים מומחים בשיחת וידיאו, רוב הפעולות ניתנות לביצוע דרך הסמארטפון ותקציבים גבוהים מושקעים במכוני מחקר במטרה לאתר מטופלים בסיכון ולקדם טיפולים חדשניים ושיתופי פעולה עם חברות טכנולוגיה מובילות. קשה להאמין שלפני קצת יותר ממאה שנה הסניף הראשון של קופת חולים כללית פעל באוהל צנוע בעין־גנים, מושב הפועלים הראשון.

תיעוד של פליטים במחנות העקורים וערי אירופה לאחר מלחמת העולם השנייה

תאריך לא ידוע
הלב עולה על גדותיו למראה ילדי טהרן, קבוצת ילדים ניצולי שואה שהועברו מפולין לטהרן, ומשם, למודי אסון וצער, עברו מסע ממושך ומפרך מאין כמוהו עד שהגיעו ארצה ב-1943. חלקם התאחדו בארץ עם קרובים רחוקים, לאחר שכל משפחתם נספתה בשואה. אחרים נקלטו כילדי חוץ בקיבוצים ובמוסדות חקלאיים או הוסעו למחנה העולים בעתלית, מחנה מעצר בריטי שבצוק העתים שימש ליישוב זמני של עולים עד 1950.האחיות, שקיבלו את פני הילדים בתחנת הרכבת, טיפלו בהם במסירות גם במחנה בעתלית. חלקן אף התנדבו לעבוד בהמשך במחנות העקורים שהוקמו ברחבי אירופה בתום המלחמה. האחות מילה רוזן, לדוגמה, טיפלה בילדי טהרן בעתלית, וב-1947 נשלחה לפתוח מרפאות לאם ולילד במחנות העקורים בגרמניה. בעתלית התוודעה לילדים שאיבדו את הוריהם, ובגרמניה פגשה הורים ששכלו את ילדיהם. האחות צביה להר-הרשקוביץ התנדבה לשרת במחנה לאחר מות בעלה, חייל בבריגדה היהודית. במכתביה תיארה את הרעב של ניצולי השואה שאִכלסו את מחנה העקורים ואת ייאושם הרב מהעיכובים בקבלת היתרי כניסה לארץ. התנאים הקשים במחנות העקורים לא פסחו על האחיות. הן היו רחוקות מהבית ומהמשפחה, ונאלצו להתמודד עם אתגרים קשים כמו טיפול בילדים ניצולי שואה או עבודה מול רופאים גרמנים, מסבירה ד"ר דורית וייס, חוקרת בתחום ההיסטוריה של מערכת הבריאות. "מה שהחזיק אותן הוא השליחות הכפולה – המטרה לרפא ולהגיש עזרה, וראייתן את עצמן כשותפות לחזון הקולקטיבי וכמי שפועלות בשמו ולמענו".

במרכזי מלבן עוסקים עולים בעלי מוגבלויות במלאכות יד

1952
תוכנית מלב"ן (מוסדות לטיפול בעולים נחשלים), שקמה בשנת 1949 ופעלה במשך כ-25 שנה, היא אחד הפרויקטים החשובים והמקיפים שפעלו במדינה עם ייסודה. עולים מכל קצות העולם נהרו לישראל, והיה ברור שיש צורך דחוף לתת מענה לעולים קשישים ונכים, לחולי שחפת, לפגועי הנפש ולעיוורים. בישראל עדיין לא פעל אז מערך רווחה ממלכתי, ולכן נרתם הג'וינט, בשיתוף עם הסוכנות היהודית וממשלת ישראל, כדי להקים מסגרת שסייעה ליותר מרבע מיליון איש ב-23 מוסדות שונים.התיעוד שלפנינו, שמתעד את שוהי מלב"ן אורגים שטיחים, קולעים מחצלות ויוצרים חפצי נוי, ממחיש את הטיפול המסור והמכבד של אחיות מלב"ן בהנהגתה של פרופ' רבקה (בקי) ברגמן, לימים כלת פרס ישראל. לשיטתה של ברגמן, לא רק בריאותם הגופנית של העולים ראויה למתן טיפולי מיטבי, אלא גם בריאותם הנפשית, המוטיבציה ותחושת המסוגלות שלהם, שיסייעו להם לחוש שלמים ולהשתלב בקהילה.

מצעד יום העצמאות של צה''ל

1952
אף תל־אביבי ראוי לשמו לא הרשה לעצמו להחמיץ את מצעד צה"ל לרגל יום העצמאות הרביעי של מדינת ישראל הצעירה. ב-30 באפריל 1952, בשעה ארבע וחצי אחר הצהריים בדיוק, תזמורת צה"ל צעדה בגאון ואחריה צעדו החילות השונים, הטנקים והכלים הארטילריים. החיילים הצדיעו מתוחות בעוברם על פני ראש הממשלה דוד בן־גוריון ויושב ראש הכנסת יוסף שפרינצק. האחיות, חלק בלתי נפרד מהמערכת הצבאית עוד מתקופת המחתרות, בולטות במצעד במדיהן הצחורים, אך מעניין שבפועל רובן לבשו את המדים רק לעתים רחוקות, לטקסים ולטרמפים.לפי האח וההיסטוריון ד"ר רונן שגב, מחבר הספר "מדים כפולים", המדינה והצבא נאבקו על שירותיהן של האחיות, עד שהגיעו ב-1953 להסכם שהעביר את האחיות הצבאיות לאחריות משרד הבריאות. לפיכך, רבות מהאחיות הצבאיות הוכשרו והעבירו את שירותן הצבאי בבית חולים אזרחי, ולא היה כל הבדל בינן לבין אחיות אזרחיות למעט העובדה שהאחיות הצבאיות היו צעירות יותר ורווקות, והיה קל וזול יותר לשבץ אותן למשמרות בשבתות ובחגים.עם השנים הפכה תרומתן של האחיות הצבאיות לבולטת יותר, בין היתר עקב השתתפותן במשלחות סיוע הומניטרי ובטיפול בנפגעי אסונות, אך העשייה היומיומית שלהן נדחקה מעט מהתודעה הקולקטיבית. ד"ר שגב מייחס זאת ל"צניעות מקצועית". כיום ישנם ניצנים של שינוי בכל הנוגע לתיעוד ולמחקר על אודותיהן, לצד הרחבת הסמכויות של אחים ואחיות בצבא. אך זה תהליך שייקח זמן, מציין שגב. "בכל הנוגע להכרה בתרומת האחיות לצה"ל יש עוד הרבה מקום להתפתח", הוא אומר.

האחיות בבתי ההבראה

1959
השנה: 1959. ישראל בעיצומה של תקופת הצנע. אזרחי המדינה מתמודדים עם הגבלות ממשלתיות על רכישת מזון, ביגוד ושאר מוצרי צריכה. התענוג האולטימטיבי שאפשר לשאוף אליו הוא חופשה בבית הבראה של ההסתדרות או קופת החולים, שם רופאים ואחיות מסורות הקפידו שהנופשים ישקיעו זמן באמבטיות שמש, טיולים באוויר הצח וארוחות על טהרת "תפריט השמנה" של כ-5,000 קלוריות ליום – מותרות בסטנדרטים של אותם ימים. שקילה יומית קפדנית נועדה לוודא שהנופשים אוכלים היטב ועולים במשקלם.בתחילת דרכם של בתי ההבראה, הנופשים לא היו בהכרח עשירי הארץ – רבים מהם היו ניצולי שואה, עובדי הסתדרות, מטופלים בתהליך החלמה מניתוח ונשים אחרי לידה. ברבות השנים, לא מעט בתי הבראה הפכו למלונות יוקרה – בית ההבראה של מבטחים בזכרון־יעקב, למשל, הפך למלון אלמה, ונאות יערות הכרמל, שהוקם כבית הבראה ושיקום לניצולי שואה, הפך ל"אחוזת יערות הכרמל". השהות בבית ההבראה המרכזי של קופת חולים כללית, על צלע הר כנען שבצפת, כמתואר בסרטון זה, נראית גם כיום כחוויה משיבת רוח ומרוממת נפש.

צעיר שבגופו הושתלה כליה שוחרר מבית החולים

1965
בשנת 1964 ביצע פרופ' מוריס לוי את השתלת הכליה הראשונה בישראל. נזירה לוי תרמה כליה לבנה, מאיר לוי בן ה-18. השלמת הניתוח נחגגה בבית החולים בילינסון בנוכחות הבן, אמו והצוות המסור. למרבה הצער, לוי נפטר שבוע לאחר מכן עקב זיהום. אף שהשתלת הכליה הבאה התקיימה רק ב-1987, שנות ה-60 ושני העשורים שלאחריהן התאפיינו במהפכות טכנולוגיות: הקמת מחלקות לטיפול נמרץ, השתלות לב, הקמת יחידת הדיאליזה הראשונה בישראל ועוד."הצורך בעבודה מיומנת התחדד, ומכאן שגם הרמה של האחיות היתה חייבת לעלות", מסבירה פרופ' חוה גולנדר, יו"ר החברה הישראלית להיסטוריה של הסיעוד. ב-1968 נפתחה התוכנית הראשונה בארץ לתואר ראשון עבור אחיות מוסמכות, באוניברסיטת תל־אביב. במחזורים הראשונים השתתפו בעיקר מדריכות, מפקחות ואחיות ותיקות. "וכך, המקצוע כולו זכה לתנופה מחודשת", אומרת פרופ' גולנדר. "פתאום היה מקום שבו כל המדריכות והמפקחות מתכנסות, שמאפשר תקשורת בין־גילית ובין־מוסדית. נוצרו שיתופי פעולה וגם תחרות חיובית". מקצוע האחיוּת נולד מחדש."בעבר, לדעה של האחות לא היה משקל מהותי. כיום העמדה, הניסיון והידע של האחיות חשוב ונחשב. כאז כן היום, יש לנו אחריות להצטיין ולדחוף את כל התחום קדימה עבור הבאות אחרינו", מסכמת גולנדר.

מבצע חיסון נגד חצבת נפתח בישראל

1967
אחיות בריאות הציבור, בעיצומו של מבצע חיסונים ארצי נגד חצבת, ניצבות במרכז תיעוד קצר זה, שכולו ידיים אוהבות ופעוטות עם מבטים חוששים. בשגרה, עבודתן של אחיות בריאות הציבור מתקבלת כמובנת מאליה, כמו אפליקציה שפועלת ברקע: הן אלה שמבצעות את תוכנית חיסוני השגרה בטיפת חלב, עורכות מעקב גדילה ומנטרות את התפתחות הילדים עד גיל שש, ובהמשך פוגשות אותם בבתי הספר, לבדיקות סקר ותוכניות בריאות. "בעוד שרוב האחיות מטפלות באנשים שחולים במחלה כלשהי, אנחנו מטפלות באוכלוסייה בריאה", מסבירה אילנה גנס, המפקחת הארצית על בריאות הציבור. "לכן, לא פעם נזהה מצבים בשלב המאפשר מענה אפקטיבי".דוגמאות יש אינספור. למשל תלמיד כיתה ח' שבבדיקת סקר שגרתית בבית הספר התגלה להפתעתו כי הוא על סף עיוורון בעין שמאל. בסדרת בדיקות אובחן אצלו נקב בעצב הראייה, ולאחר ניתוח מורכב עינו ניצלה. "אנחנו מזהות מצבים כמו עיכוב שפתי, או ירידה במשקל כתוצאה מצליאק, שגם ההורים מפספסים, משום שאין להם הידע והניסיון הנדרשים", מוסיפה גנס. הניסיון והמיומנות הם שמאפשרים לאחיות לזהות גם סיטואציות רגישות, החל מדיכאון לאחר לידה וכלה במצבי אלימות במשפחה. "זיהוי מוקדם וטיפול רגיש עשויים להיות משני חיים", אומרת המפקחת.

סיור במחלקת יולדות בבית החולים תל השומר

1969
מהרופא שעוטה כפפות ומפקח על ההליך ועד האב שעומד נרגש מחוץ לחדר – לידה, על פי "סיור במחלקת יולדות בתל־השומר" (יומן כרמל הרצליה, 1969), היא עסק של גברים. למעשה, וכיום יותר מתמיד, מיילדוּת היא אחד המקצועות העצמאיים ביותר בתחום האחיוּת, אומרת ד"ר כנרת סגל, מנהלת האחיוּת של בית החולים לנשים בילינסון. "לרוב המיילדת מטפלת בשתי יולדות בו זמנית, היא נמצאת איתן בצמידות מרגע שנכנסו לחדר הלידה, ולמעשה מנהלת את הטיפול בהן – מכירה את היולדת לעומק, רפואית ואישית, מזהה צרכים ובונה תכנית המותאמת לכל יולדת -בודקת, מזהה, מנטרת ומלווה את התפתחות הלידה עד יציאת התינוק והשיליה, ומשגיחה על האם והיילוד גם לאחר הלידה", היא מפרטת. ד"ר סגל מזהה תחושה של גאוות יחידה בקרב מיילדות. "מיילדות מושקעות רגשית במטופלות שלהן ובליווי בלידות, הקצב מהיר, ובמקרי חירום, החלטות מהירות מצריכות להביא את כל המקצועיות, המיומנות והמיקוד לידי ביטוי". הגורמים הללו מובילים לעתים לשחיקה, ולפעמים גם לטראומטיזציה משנית בהתמודדות עם לידות מורכבות, אך הנתונים מעידים שמיילדות כמעט ולא עוזבות את המקצוע. "לעיתים מיילדות בוחרות לגוון את התפקיד, אבל לרוב הן נשארות בחדר הלידה, עד גיל הפרישה לגמלאות, משום שזה מקום של חיוניות. האוקסיטוצין שמופרש אצל היולדות מופרש גם אצל מיילדות", אומרת סגל. "את נמצאת שם כל כולך, ולמרות האתגרים והמורכבויות השונות את חשה משמעותית".

כמו תמיד, הדסה

1974
עבור עובדי המחלקה לרפואה דחופה, כניסה למשמרת היא כמו קפיצה אל הלא נודע. "יש משמרות שמתחילות בנחת, ויש ימים שמהדקה הראשונה אנחנו מטפלים בפציעות קשות ומבצעים החייאות", אומר רביע סלאמה, אח אחראי במלר"ד של בית החולים רמב"ם בחיפה. "לפעמים אנחנו מוצאים את עצמנו עסוקים באותו זמן בטיפול בילד שנפצע, בהחייאה של קשיש ובאשה שהגיעה בעיצומה של לידה".צלילה לארכיון ממחישה שהלחץ, העומס וההתמודדות עם הבלתי צפוי הם אורחי קבע במחלקה לרפואה דחופה, על אחת כמה וכמה בעתות חירום. "כמו תמיד, הדסה", סרטון תדמית המתעד את בית החולים הדסה הר הצופים בעיצומה של מלחמת יום הכיפורים, ספוג כולו בתחושת הדחיפות ובמסירות לתפקיד ולדרישותיו. המצלמה מתעדת את דוד, שהיה אמור להינשא לבחירת לבו באותו שבוע אך נפצע בקרבות בתעלת סואץ והוטס במסוק צבאי לניתוח להצלת רגלו. האחיות בבית החולים מתמודדות עם הלחץ והצפיפות, וגם עם תנאים בלתי צפויים דוגמת הפסקת חשמל פתאומית שמאלצת אותן לעבוד לאור נרות.סלאמה מזדהה: "מהצד זה נראה בלתי אפשרי – אין יציבות, אין שגרה. אבל מי שברפואה דחופה מכור לאקשן ולאדרנלין. כשיש לנו אירוע מורכב, כמו פצועים מירי או מתאונת דרכים, כל אחד מאיתנו יודע מה תפקידו ומבצע את מה שהוא מורגל בו באופן הפשוט והברור ביותר".לעתים הטיפול לא מצליח, ואז סלאמה וחבריו לצוות צריכים למסור את הבשורות הקשות. ולעתים הם מצליחים לעשות את הבלתי אפשרי. כשסלאמה מספר על פעולות שביצע הצוות כדי להציל אדם שנדקר בלב, או אחר שהתמוטט מדום לב מחוץ לחדר המיון, קולו נמלא בחיוניות יוצאת דופן. "אנחנו משתמשים בכל המיומנות שלנו כדי לעמוד באתגרים, וכשאנחנו מצליחים להציל מטופל שנמצא במצב קשה – זו ההרגשה הכי טובה שיש".

תערוכת ציור ב''מרכז לבריאות הנפש אברבנאל''

1959
לא מעט פרטים לוכדים את תשומת הלב בסרטון "תערוכת ציור ב'מרכז לבריאות הנפש אברבנאל'" (1959). הציורים עזי המבע שציירו המטופלים, הבחירה לא לצלם את פניהם, ובעיקר הניסוח: הציור מעניק לדרי אברבנאל "אווירה רפואית נאותה" במטרה "להוציא את המטופל מעולמו הדמיוני ולהחזירו לחיים הנורמליים". אך המאפיין הבולט ביותר בסרטון הוא היעדר אור יום – אפלוליות שהולמת את הדימוי המוקצן של מרכזים לבריאות הנפש בספרות ובקולנוע; המחלקות הסגורות, הדלתות הכפולות, האחיות שכופות על המטופל לבלוע את הכדורים שלו ובפועל מבודדות אותו מהעולם.אם בעבר נתפסה האחות כשומרת שעומדת ומשגיחה על המטופלים מאחורי חומות המוסד הפסיכיאטרי, המודל כיום אחר לגמרי. "בשנות ה-90 התחולל שינוי כיוון דרמטי במערכת בריאות הנפש בישראל – העברת מרכז הכובד מטיפול מבתי החולים הפסיכיאטריים אל הקהילה", מסבירה חוה גואטה, מנהלת מערך האחיות במרכז הרפואי לבריאות הנפש מעלה הכרמל. "בבסיס השינוי ניצבה גישה הומניסטית שהתייחסה למתמודד עם הפרעות נפשיות כמו לכל אדם אחר, ולא כאל חולה שמקומו מאחורי חומות".השינויים הללו הובילו גם לתמורות בתפקידה של האחות. "האחים והאחיות פיתחו מיומנויות קליניות מתקדמות, כגון התערבויות ממוקדות טראומה או טיפול מותאם אישית, וכן התפתחו תתי ההתמחויות – הפרעות אכילה, טיפול בנשים, ילדים ונוער, התמכרויות או פוסט־טראומה מורכבת", מוסיפה גואטה. ברבות השנים התעצב תפקידה של אחות בריאות הנפש כדמות מרכזית במפגש שבין המטופל למערכת, וכמי שמובילה מודלים חדשניים כאשפוזי בית או בתים מאזנים. אך גולת הכותרת בהתפתחות המקצוע היא הופעתה של האחות המומחית בבריאות הנפש. גואטה מגדירה זאת כאבן דרך משמעותית: "האחות המומחית מוסמכת לבצע הערכה קלינית מקיפה, לאזן את הטיפול התרופתי או להפנות למגוון שירותי טיפול ושיקום. בכך, היא מהווה כוח משנה מציאות".

Subscribe to our mailing list and stay up to date
הירשמו לרשימת התפוצה שלנו והישארו מעודכנים

This will close in 0 seconds