אסופה
אסופה

ארץ ישראל בראי הפרסומת

בעריכת רן לוי
זמן קריאה כ- +

שיתוף

מבוא
קטעים

מבוא

עד אותו יום חסר מזל שבו נקברה פומפיי תחת אפרו של הר הגעש וזוב לפני קרוב לאלפיים שנה, העיר העתיקה הזו נחשבה לאחת העשירות והמשגשגות ביותר באימפריה הרומית. הרווחה הכלכלית אִפשרה לתושביה ליהנות מפעילויות פנאי שונות, שאחת מהן היתה צפייה בקרבות גלדיאטורים. איך אני יודע את זה? “20 זוגות גלדיאטורים תחת חסותו של דמיקוס לוקרסיוס […] ועשרה זוגות גלדיאטורים תחת חסותו של בנו, דמיקוס לוקרסיוס ואלנס, יילחמו אלה באלה ב-8 […] באפריל. בנוסף, הם יילחמו בחיות פרא”. זו לשונה של פרסומת – כן, פרסומת – בת אלפיים שנה שנחרטה על קיר באחד הרחובות הסואנים של פומפיי.

מתברר שקירותיה של העיר הרומית היו עמוסים לעייפה בפרסומות כאלה. עוברי אורח שהשפילו מבטם אל הרצפה יכולים היו להיתקל בפרסומות מסוג מעט שונה: ציור של פין גברי במצב ה… אההמ… מעוּרר שלו, המצביע לכיוון מסוים – אל הרחוב שבו שכן בית הזונות מקומי.

הפרסומות בפומפיי מעניקות לנו הצצה מרתקת אל תרבות מקומית שנמחקה מעל פני האדמה לפני עידנים. למרבה האירוניה, אם נרצה להציץ באופן דומה אל התרבות הארצישראלית בתקופה הרבה יותר קרובה – מאה השנים האחרונות, נאמר – נגלה שזה לא כל כך פשוט. הפרסומות בפומפיי היו חקוקות בסלע, באופן מילולי, ולכן השתמרו היטב מתחת לאפר הוולקני. אבל הכרזות, מודעות העיתונות ושלטי החוצות ששימשו לפרסום בעידן המודרני לא השתמרו באותה מידה. למרבה המזל, חלק בלתי מבוטל מקטעי הווידיאו השמורים בארכיון הסרטים הישראלי – קטעים מתקופה המשתרעת על פני מאה שנה, פחות או יותר – כוללים גם פרסומות. כמו במקרה של פומפיי העתיקה, גם כאן הפרסומות מספקות משקפת ייחודית שדרכה ניתן להביט אל העבר.

אסופה זו מאגדת מגוון סרטוני פרסומת שהופקו בישראל משנות ה-20 של המאה הקודמת ועד שנות ה-70. ננסה להיעזר בהם כדי לבחון את התהליכים שעברה החברה הישראלית במרוצת העשורים כפי שהם משתקפים מבעד לעדשת המצלמה. מעין ארכיאולוגיה פרסומית, אם תרצו.

“המלון הטוב ביותר בחברון”

המסע הארכיאולוגי שלנו מתחיל ב-1863, עת הופיעו העיתונים הראשונים של היישוב היהודי בארץ ישראל, “הלבנון” ו”חבצלת”. מודעת הפרסומת הראשונה אי פעם בעיתון עברי ארצישראלי הופיעה בגיליון הרביעי של “חבצלת”: היתה זו מודעת טקסט בלבד, ללא איורים או משחקי מילים מתוחכמים, שהופיעה בתחתית העמוד האחרון של הגיליון. היא הכילה קריאה לגיוס תרומות עבור הקמת בית כנסת חדש. העובדה שהמודעה אינה מסחרית במהותה מייצגת נאמנה את המצב הכלכלי של העם היושב בציון בתקופה ההיא: לא רק שהיו מעט מאוד עסקים, קטנים או גדולים, שיכלו להרשות לעצמם לרכוש מודעת פרסומת – גם המוּדעות ליתרונות הפרסום כמעט לא היתה קיימת.

ניצני השינוי צצו בראשית המאה ה-20, במקביל לגלי העלייה של יהודי אירופה. העולים, במיוחד אלה שהגיעו ממדינות מערב אירופיות עשירות יחסית, הביאו עמם לא רק שיפור מסוים במצב הכלכלי של היישוב היהודי אלא גם ביקוש להנאות התרבותיות שהיו מקובלות בארצות מוצאם: הצגות, בתי קפה, מופעי בידור וכיוצא באלו.

עדות לכך ניתן למצוא בין דפיו של העיתון “דֹאר היום”, שב-1919 היה העיתון הארצישראלי הראשון שמומן בעיקר מפרסומות, שלעתים כיסו עד כ-60% משטחו. “אשל אברהם – המלון הטוב ביותר בחברון!”, “הצילו את שיניכם מריקבון וחורבן! ד”ר סרקיס ק. סמרג’יאן, רופא שיניים מומחה” – הסלוגנים האלה, שהופיעו בעמוד השער של אחד הגליונות הראשונים של “דֹאר היום”, מלמדים אותנו על השינויים שחלו ביישוב מאז המאה ה-19: יותר הכנסה פנויה לנופש ופנאי, ויותר בעלי מקצוע שהציעו שירותים מודרניים לתושבי הארץ.

גם הפרסומות המוקדמות ביותר ששמורות בארכיון הסרטים הן מהתקופה ההיא. למשל, פרסומת משנת 1928 הקוראת לחקלאים לרכוש דשן מתוצרת חברת אוּניון. הפרסומת הזו יכולה ללמד אותנו לא מעט על סדר העדיפויות של תושבי הארץ בעת ההיא ועל יחסם לתופעה החדשה יחסית שנקראה “פרסום”. כדי למכור דשן גייסו המפרסמים ציטוטים מהתנ”ך וצילומים של פועלים עבריים עמלים בקטיף – אלמנטים המדגישים את החזון הציוני של גאולת הארץ שהיה כה מרכזי בתפיסת עולמם של החלוצים. העובדה שמדובר בפרסומת באורך למעלה מארבע דקות – נצח, במונחים של פרסום מודרני – יכולה ללמד אותנו שעבור צופי הראינוע בשנות ה-20 פרסומות כגון אלה נתפסו כדרך לגיטימית לקבל מידע חדש על העולם שסביבם. דהיינו, הפרסומות לא היו מטרד מעצבן שמותח את גבולות הסבלנות אלא תוכן מעניין ומסקרן, אולי אפילו לא פחות מהסרט שלשמו יצאו הצופים מביתם.

עוד מאפיין מרתק של הפרסום הארצישראלי בעשורים הראשונים של המאה הקודמת הוא המקום הצנוע, יחסית, שתפסו החברות המפרסמות בפרסומות שהופקו למענן. בתנובה, למשל, העדיפו להדגיש את האלמנט הציוני שבפעילות החברה. בפרסומת לדגי קרפיון מ-1938 בולטת נוכחותם של נופי הגליל והכנרת, ושל החלוצים האוספים את רשתות הדיג. האזכור היחיד לתנובה מופיע בשלט קטנטן על משאית שצצה בשניות האחרונות של הפרסומת.

שנות ה-50: הפרסום עולה כיתה

בשנות ה-30 הגיעו ארצה עולים רבים מגרמניה (“העלייה הייקית” המפורסמת), והם אלה שהביאו עמם את בשורת הפרסום המקצועי. אם עד כה מי שכתבו את הפרסומות וניסחו את המסרים היו המפרסמים עצמם, כעת הופיעו יותר ויותר משרדי פרסום שהציעו את השירותים האלה ללקוחותיהם. על פי אחת ההערכות, בשלהי שנות ה-30 כבר פעלו כ-25 משרדי פרסום בתל־אביב. מייסדיהם בחרו לעצמם שמות שהדגישו את הממד החדשני של התחום המתפתח, כגון “פרסום חדיש” ו”פרסום מודרן”. עם זאת, תקשורת ההמונים – עיתונות, רדיו וקולנוע – עדיין לא היתה מפותחת דיה בארץ ישראל המנדטורית, והמפרסמים התאמצו לנצל כל אפיק פרסום אפשרי אחר. למשל, השתתפות בעדלאידע התל־אביבית של חג פורים, לוחות מודעות ועיצוב חלונות ראווה ייחודיים ומושכי עיניים.

לאחר קום המדינה, התקשורת הישראלית חוותה התפתחות מואצת: תחנת הרדיו המחתרתית של ארגון ההגנה הפכה לרשות הרדיו הממלכתית של המדינה הצעירה, ואף ששידורי טלוויזיה היו חלום רחוק – הקולנוע החל לפרוח. גם הפרסומות הפכו מקצועיות ומלוטשות יותר, אבל תוכנן היה עדיין שונה מאוד מתוכן הפרסומות שאנחנו רגילים לצרוך במאה ה-21. כיצד? ובכן, הפרסום המודרני שם דגש רב על הצופה ועל הצגת האופן שבו המוצר המדובר יתרום לרווחתו או ישנה את חייו. ההמחשה הטובה ביותר לגישה המודרנית היא הקמפיינים הפרסומיים לתחבושות היגייניות, שמנסים לשכנע את הצופות שאם רק יבחרו בתחבושת הנכונה (זו שבפרסומת, כמובן) חייהן ישתנו מן הקצה אל הקצה והן יחושו מאושרות, חופשיות ומשוחררות כפי שמעולם לא היו.

הפרסומות של שנות ה-50, להבדיל, מתאפיינות באג’נדה מעשית יותר: הן מדגישות את איכות המוצר ואת תכונותיו המעולות, כמעט ללא התייחסות ללקוח וצרכיו האישיים. דוגמה נהדרת לכך אפשר למצוא בפרסומת משנת 1959 לתנורי חימום מתוצרת מפעל פרידמן, שעוסקת רובה ככולה בנפח המרשים של מכל הדלק של התנור – דהיינו, בתכונותיו המעשיות. לו היתה זו פרסומת מודרנית, היינו מצפים לראות בה משפחה מאושרת מבלה ערב נהדר לצד תנור החימום.

מאפיין בולט בפרסומות של שנות ה-50 הוא ראשיתו של מה שאנחנו מכירים כיום כמיתוג: הניסיון לעצב אצל קהל היעד תפיסה מסוימת לגבי המוצר או היצרן, מעבר למאפיינים הפיזיים שלו. דוגמה מוקדמת לכך היא פרסומת למקררים חשמליים מתוצרת אמקור (1950) שכמעט לא עוסקת במקררים עצמם. במקום זה, בקריינות ובצילומים ניתן דגש מיוחד לתהליך הייצור המתקדם ולבקרת האיכות המעולה במפעל, מן הסתם כדי להטמיע במוחם של הצופים את הקשר בין המושגים “אמקור” ו”איכות”.

מעניין גם לציין שכמעט בכל הפרסומות מאותן שנים “איכות” ו”חוץ לארץ” הם מונחים שהולכים יד ביד: כשהמפרסם ביקש להמחיש לצופים שהמוצר המדובר הוא מאיכות יוצאת דופן, הוא ציין לעתים קרובות שהמוצר קיבל אישור יצוא לחו”ל, או שתהליך הייצור שלו נעשה על פי סטנדרטים אמריקאיים – או אפילו תחת השגחתם של מהנדסי ייצור מארצות־הברית.

שנות ה-60: שנות המעבר

אם בשנות ה-50 אפשר היה להבחין בניצני תהליך המודרניזציה בענף הפרסום, בשנות ה-60 השינוי הולך ונעשה ברור יותר. ניקח כדוגמה פרסומת למשקאות קלים מתוצרת טמפו משנת 1958, שבה נראות שתי דוגמניות מבקרות בבית החרושת של החברה. אף שמדובר בדוגמניות – בחירה נדירה יחסית בפרסומות מאותם ימים – הפרסומאים בחרו בכל זאת להדגיש את מקומם של המפעל והמוצרים המיוצרים בו. הדוגמניות הן לא יותר מקישוט נאה ברקע: הן מטיילות בין המכונות ולוגמות משקאות.

בפרסומת לגלידה מתוצרת אסם שעלתה לאוויר שנתיים לאחר מכן היחס לידוען המופיע בה כבר קרוב יותר למושג “פרזנטור” כפי שהוא מוכר לנו כיום. הידוען הזה הוא רפי לוי. לפי אפי בריק, מגיש פודקאסט הכדורגל “הקיפוד”, לוי היה כדורגלן מצליח שכבש לא פחות מ-11 שערים במדי נבחרת ישראל. החצי הראשון של הפרסומת מתמקד בו בצורה מוחלטת, ללא אזכור של הגלידה המדוברת – ורק בהמשך אנחנו רואים אותו ואת חבריו נהנים מהמעדן הצונן. בניגוד למקובל בפרסומות בעשורים הקודמים, בפרסומת הזאת אנחנו לא לומדים דבר על איכות הייצור של הגלידה או אפילו על הטעמים הזמינים – הפרסומת מתמקדת בידוען לא פחות משהיא מתמקדת במוצר שהוא מפרסם.

עדות לתמורה מרתקת נוספת אפשר למצוא בפרסומת למכונת אספרסו מתוצרת אמקור משנת 1960, ובה ארבעה גברים ונשים בלבוש המזהה אותם כבני המעמד הבינוני־גבוה משחקים ברידג’ ושותים קפה מהמכונה החדשה. כאמור, פרסומות בתקופות מוקדמות יותר נטו להתמקד במוצר ובתכונותיו, או להדגיש את איכות תהליך הייצור. כאן, לראשונה, אנחנו רואים התייחסות לקשר שבין המוצר לסגנון החיים (Life Style) המיוחס לקהל היעד – ובמקרה הזה ניסיון ליצור אסוציאציה בין הבורגנות התל־אביבית המתוחכמת והקפה האיכותי שמפיקה מכונת הקפה.

עוד תהליך חשוב שהתרחש בשנות ה-60 הוא התבגרותו והתבססותו של ענף הפרסום הישראלי, שצעד בעקבות תעשיית הפרסום האמריקאית. ב-1959 התקיים בארץ מצעד הפרסומות של האיגוד הישראלי לפרסום, במטרה לעודד את הפרסום בקולנוע. שלוש שנים לאחר מכן, ב-1962, נערך הכנס הראשון של איגוד המפרסמים, שבו השתתפו תעשיינים, עיתונאים ונציגים רבים מענף הפרסום.

אחת הפרסומות המאוחרות ביותר בארכיון היא תשדיר לביטוח הלאומי משנת 1979 בהשתתפות המוזיקאי אריאל זילבר, ובה ניתן לחזות בהשלמת התהליך המדובר: לא רק שהפרסומת ממוקדת בידוען – יש גם חיבור חזק יותר בין עיסוקו למסר הפרסומי (במקרה הזה זילבר ולהקתו מופיעים עם השיר “עצמאי בשטח”, שמילותיו משתלבות עם נושא הפרסומת – ביטוח לאומי לעצמאים).

אפילוג

שתי המגמות שתיארתי – הסטת הדגש מהמוצר ללקוח, צרכיו וסגנון חייו, לצד שילוב הדוק יותר של ידוענים בפרסומות – מעידות על שינוי עמוק שהתחולל בחברה הישראלית החל משנות ה-60: המעבר מחברה בעלת אידיאולוגיה קולקטיביסטית (דהיינו, כזו שבה החברה ניצבת מעל היחיד) לחברה אינדיבידואליסטית, שבה לשאיפות ולרצונות של היחיד יש חשיבות לא פחותה (ואולי אפילו רבה יותר) מאלו שמכתיבה החברה שבה הוא חי. כל אלה עולים בבירור מתוך סרטי הפרסומת שניתן למצוא בארכיון.

מעניין מה יחשבו הדורות הבאים כשיצפו בפרסומות שאנחנו צורכים כיום בטלוויזיה, באינטרנט, ברדיו ובפודקאסטים. האם יוכלו לזהות בהן את ניצניו של שינוי כלשהו שאנחנו עדיין עיוורים אליו?

קטעים לצפייה

פרדס עצי תפוז

1927
תפוזים היו מאז ומתמיד מושא גאוותו של היישוב היהודי בארץ ישראל וסמל לחקלאות מקומית משגשגת – כזו שיכולה להתמודד בשווקים הבינלאומיים מול תוצרתן של ארצות אחרות, שלהן היסטוריה ארוכה יותר של חקלאות מתועשת. אין פלא אפוא שהפרסומת המוקדמת ביותר שניתן למצוא בארכיון הסרטים הישראלי מתמקדת בפרדס כאמצעי לחיבור בין המוצר (משקה תפוזים, ככל הנראה) לאידיאולוגיה הציונית שבערה ברבים מבני התקופה.

פרסומת לדשן כימי

1928
הסרטון הזה הוא אחת הפרסומות המושקעות והמתוחכמות ביותר, מבחינה טכנית, מבין הפרסומות שנוצרו בעת ההיא: לצד הצילומים הרגילים של פועלים בכובע טמבל שעודרים בפרדס ושקופיות עם ציטוטים מהתנ"ך – שוב, כדי להדגיש את הקשר לחלוציות ולאהבת הארץ – גם אנימציה בסגנון Stop Motion שאפשר רק לנחש עד כמה היה מורכב להפיק בכלים שהיו זמינים לקולנוענים הארצישראלים של שנות ה-20. אורכה המופלג של הפרסומת, כמעט חמש דקות, מלמד אותנו שהיוצרים ייחסו לקהל הצופים של אותם הימים סבלנות רבה לפרסומות, בוודאי ביחס לימינו; פרסומות היו אז חידוש מסעיר לא פחות מהסרטים שהוקרנו על המסך.

פרסומת למקררים חשמליים תוצרת בית החרושת החדש של אמקור

1950
אף שגיבורי הפרסומת הזו הם מקררים חשמליים – מוצר חדשני ופורץ דרך באותן שנים – הסרטון עצמו כמעט לא עוסק בהם ובמאפייניהם, אלא דווקא במפעל של אמקור ובתהליכי הייצור החדשניים והאיכותיים המיושמים בו, מן הסתם כדי לחזק את המותג אמקור, שהתנוסס על שורה ארוכה של מוצרי חשמל. שימו לב לדגש המיוחד על "שיטת הייצור האמריקנית של פילקו" והשימוש ב"מכונות ומכשירים אמריקניים בהדרכת מהנדסי פילקו" – דרכם של הפרסומאים לבסס את הטענה בדבר איכותו יוצאת הדופן של המוצר.

פרסומת למכון היופי בלה בתל אביב

1928
שני הפרסומות הבאות – זו של מכון היופי בלה בסעיף הנוכחי וזו של סלון היופי פנינה 24 בסעיף הבא – מדגימות אחד מהשינויים הבולטים שעברו הפרסומות בין שנות ה-20 לשנות ה-50. הפרסומת למכון בלה, המוקדמת מבין השתיים, היא אינפורמטיבית במהותה: היא מספרת לנו על השירותים שמספק המכון (מניקור, איפור, ייפוי לנשפים), על מוצרים ייחודיים שהוא מציע וכדומה. הדוגמניות שמופיעות בפרסומת הן ניצבות במובן הפשטני ביותר של המילה: כל תפקידן הוא לאפשר לקוסמטיקאית להדגים עליהן טיפול כזה או אחר, כאילו היו בובות אנושיות.

פרסומת לסלון היופי ''פנינה 24''

1954
לדוגמניות המופיעות בפרסומת הזאת, משנות ה-50, יש תפקיד שונה בתכלית מזה של הדוגמניות בפרסומת למכון היופי בלה מ-1928: אנחנו לא רואים אותן בעיצומו של הטיפול אלא רק בסיומו, כדי להדגים את תוצאותיו. הדוגמניות מוצגות כמטופחות ונאות גם ללא קשר לטיפול הקוסמטי (למשל, הן עונדות תכשיטים יקרים ובגדים נאים), כדי לגרום לצופָה לרצות להיות כמותן – קריצה מחמיאה לקהל הלקוחות. השירותים הספציפיים שמציע סלון היופי עברו למושב האחורי.

פרסומת למכונת קפה של ''אמקור''

1960
שני זוגות משחקים ברידג' בפרסומת (המשעשעת למדי) הזו למכונת קפה מתוצרת אמקור. מה הקשר בין ברידג' וקפה? אין קשר – וזו בדיוק הנקודה. בשנות ה-50 וה-60 החלו המפרסמים להסיט את הדגש מהמוצרים (דהיינו, פרסומות אינפורמטיביות המונות את תכונותיו ומעלותיו של המוצר) אל הלקוחות. במקרה הזה המפרסם שאף ליצור קשר אינטואיטיבי בין מכונת האספרסו לתרבות התוססת של הבוהמה התל־אביבית.

פרסומת למשקה קל טמפו

1958
פרסומת זו ושתי הפרסומות שאחריה (גלידה אסם וביטוח לאומי) מדגימות את השינוי באופן שבו תפסו המפרסמים את תפקידם של ידוענים בפרסומות. בפרסומת הנוכחית אנו חוזים בשתי דוגמניות מבקרות במפעל, אך תפקידן המעשי שולי מאוד: הן מצטלמות על רקע מכונות הייצור, שותות מבקבוק וכיוצא באלה. הצופים אפילו לא יודעים את שמן המלא.

פרסומת לגלידה מתוצרת ''אסם''

1960
בניגוד לפרסומת הקודמת, לגלידה אסם, בסרטון הזה תופס הידוען (כדורגלן נבחרת ישראל רפי לוי) מקום נכבד הרבה יותר. הפרסומת נפתחת בקטע מתוך משחק כדורגל, כדי לבסס את הרקע של השחקן – ואז המצלמה עוקבת אחריו כשהוא עולה במדרגות, נכנס לבית וכן הלאה. כאן, השחקן אינו תפאורה חסרת משמעות; המפרסמת מעוניינת ליצור קשר ברור בינו לבין המוצר, באופן שמזכיר את השימוש בפרזנטורים המוכר לנו מימינו אנו.

בפרסומת הזאת ניתן לחזות בסיומו של תהליך השינוי שחל בשימוש בידוענים בפרסומות. בפרסומת הראשונה שסקרנו (משקה קל טמפו) ניתן לדוגמניות תפקיד שולי בלבד. בפרסומת השנייה (גלידה אסם) הידוען כבר מקבל תפקיד רחב יותר, אבל עדיין אין ממש קשר בין הפעילות שבזכותה הוא ידוע (כדורגל) והמוצר. כאן, הפרסומת כולה מתמקדת אך ורק בידוען (המוזיקאי אריאל זילבר) ויוצרת זיקה הדוקה בין תחום עיסוקו – מוזיקה – והשירות שעומד במרכז התשדיר.

עדלאידע וחגיגות פורים בתל אביב 1935 ו-1934

1937
בשנות ה-30, תקשורת ההמונים עדיין לא היתה מפותחת דיה בארץ ישראל. מלבד העיתונים, למפרסמים כמעט לא היו אפיקי פרסום שאִפשרו חשיפה נרחבת, והם נדרשו לחשיבה יצירתית. הסרטון הזה מדגים את אחד מאפיקי הפרסום האלטרנטיביים שמצאו: השתתפות בתהלוכת פורים, שאותה פקדו אז מדי שנה עשרות אלפי מבוגרים וילדים.

הראשון במאי

1947
בשלהי שנות ה-30 החלה עיריית תל־אביב להציב לוחות מודעות ייעודיים לפרסום בתשלום. אין לדעת אם המודעות הנראות בסרטון זה אכן נתלו על לוח מודעות ייעודי שכזה, אבל כרזות כאלה היו ראשית הפרסום בשלטי חוצות – שהלך והתפתח עד ימינו. באופן מעורר עניין, רוב הכרזות המופיעות בסרטון כוללות טקסט בלבד – בניגוד למקומות אחרים, למשל באירופה (וגם בישראל, בהזדמנויות אחרות), שם היו המודעות במקרים רבים יצירות אמנות של ממש, לעתים פרי מכחולם של אמנים מפורסמים דוגמת פבלו פיקאסו ואנרי דה טולוז־לוטרק.

שידור רדיו בחסות חברת מוצרי הניקוי ״קוויק״ בתערוכת העשור

1958
סרטון זה מדגים שני מאפיינים מעניינים של פרסומות בעשורים הראשונים לקיומה של מדינת ישראל. הראשון הוא השתתפותה של המפרסמת (קוויק) בתערוכת העשור, אירוע שנועד לעורר גאווה בתעשייה הישראלית המתפתחת; באופן זה ניצלה המפרסמת למטרותיה המסחריות את הלך הרוח הציוני והאידיאליסטי שאִפיין את התקופה. המאפיין השני הוא החסות שפרשה המפרסמת על תוכנית רדיו של קול ישראל, רעיון שככל הנראה הושפע מהמתרחש בארצות־הברית, שם חברות מסחריות הפיקו לא מעט תוכניות טלוויזיה ורדיו.

משחת נעלים מתוצרת ״מבריק״ מיוצאת לארצות הברית

1958
"מוצר חדש נכנס לרשימות סחורות היצוא של ישראל הנשלחות לארצות־הברית" – כך נפתחת הפרסומת הזו למשחת נעליים, והפתיחה הזו נותנת את הטון לפרסומת כולה: המשחה מיוצאת לאירופה, מתחרה בחברות בחוץ לארץ, מועמסת על משאית בדרך לנמלי אמריקה וכיוצא בזה. הפרסומת הזו מדגימה היטב את ההערכה הרבה שרחשו הצרכנים הישראלים לסחורה תוצרת חוץ, שביחס אליה התוצרת המקומית נתפסה כנחותה.

פרסומת לתנורי חימום פרידמן

1959
פרסומת זו היא שילוב בין פרסומת אינפורמטיבית (כזו שמתמקדת במעלותיו ויתרונותיו של המוצר, ובמקרה זה קיבולת מכל הדלק של התנור) מהסוג שהיה מקובל בארץ במחצית הראשונה של המאה ה-20, ופרסומת מיתוגית בסגנון מודרני יותר (שמנסה לקבע את תדמיתו של היצרן אצל הצופה, "פרידמן הוא הטוב ביותר"). בעשורים הבאים נראה פחות ופחות פרסומות אינפורמטיביות ויותר פרסומות מיתוגיות.

מצעד פרסומות של ''האיגוד הישראלי לפרסום''

1959
הסרטון הזה אינו פרסומת אלא דיווח חדשותי קצרצר על כנס שמטרתו – כך מוסר הקריין – לעודד את הפרסום בקולנוע, שהוא אפיק הפרסום השני בחשיבותו אחרי העיתונות המודפסת. מכך אנחנו לומדים שבניגוד לארצות־הברית, שבה הרדיו והטלוויזיה היו מסחריים משלב מוקדם יחסית, הרדיו הישראלי הממלכתי לא היה אפיק פרסום נוח וזמין דיו (טלוויזיה, כידוע, עדיין לא היתה כלל בשלב הזה). אגב כך ממחיש הכנס את מאמצי ההתמקצעות של ענף הפרסום בעשורים שאחרי קום המדינה.

Subscribe to our mailing list and stay up to date
הירשמו לרשימת התפוצה שלנו והישארו מעודכנים

This will close in 0 seconds