- כל תכני הסינמטק פתוחים ללא הגבלת זמן
- מחיר מוזל על תכנים מתארחים
זו הקריינות הפותחת את סרטה המדהים של יעל חרסונסקי: “זהו סיפורו של סרט שמעולם לא הושלם, של מה שיועד להיות חומר תעמולה מבית היוצר של הרייך השלישי, אותה אימפריה חובבת צילום, שתיעדה את רשעותה שלה בתשוקה, בשיטתיות, כמו ששום אומה לפניה לא תיעדה… בשנים שאחרי המלחמה, כשביקשו קולנוענים ומוזיאונים לספר את הבלתי יסופר, להראות כנגד כל סיכוי מה ‘באמת היה שם’, הפכו קטעים מאותו סרט נאצי מוזמן לשמש ראיה אמינה. העובדה כי מאחורי תמונות אלה עמדה תחבולה קולנועית נשכחה, ובינתיים נצרבו הדימויים בשחור־לבן כאמת היסטורית. מתוך קדחת התעמולה נותרו התמונות לבדן, מכסות שכבות של מציאות”.
“שתיקת הארכיון” בנוי כולו מקטעים של אותו סרט שלא הושלם, שצולם על ידי צוותי התעמולה הנאצים בגטו ורשה. הסיבות לגניזת הסרט לא ברורות, אבל אף שהוא מעולם לא הוקרן כמקשה אחת, הדימויים שצילמו הגרמנים התגלגלו לרבים מסרטי השואה והוצגו בהם כתיעוד אותנטי של חיי הגטו. חרסונסקי עושה זום־אאוט לדימויים הנאציים, ובשלל טכניקות קולנועיות מכניסה קונטקסט לכל פריים ופריים. הפעולה הקולנועית ממשמעת מחדש את החומרים המשומשים ומטעינה אותם בכוח שאבד להם בעשרות שנים של שימוש בנאלי.
“הדימויים האלה הם דבר מורכב כשלעצמו. יותר מזה שהטיעון שלי בסרט מורכב, הדימוי הוא מה שמורכב. ומה שמורכב בדימוי זה שהוא תמיד מכיל בתוכו גם איזושהי טענה לאובייקטיביות, כי זו מכונה שמתעדת ולא צייר או פסל. זו מצלמה שרושמת אור על החומר. ובאותו הזמן, בהכרח, את אותה מצלמה מכוונת יד אדם. בתוך דימוי אחד מתקיימים שני מבטים: מה שהצלם ראה, ומה שראתה המצלמה. נדמה לי שהפער ביניהם הוא מה שהופך את הדימוי לפתוח הרבה יותר מכל מסמך אחר” (יעל חרסונסקי, תיאוריה וביקורת, גיליון 40, קיץ 2012).
כדי לדובב את הדימוי, או כדי להראות את שלל האינטרסים שחברו יחדיו כדי לייצר אותו, חרסונסקי משתמשת כמעט בכל טכניקה קולנועית הנפוצה בסרטים שעוסקים בשואה. היא מצלמת את העדים צופים בסרט הנאצי; מקריאה קטעים מיומנו של אדם צ’רניאקוב, ראש היודנראט בוורשה, שבהם הוא מתאר בפירוט את הפקת הסרט ואת האופן שבו הוכרח ליטול בו חלק; היא מצטטת חלקים חשובים מארכיון עונג שבת, שדן גם הוא בהפקת הסרט; היא משחזרת את חקירת אחד הצלמים שנטלו חלק בצילומי הסרט (עם שחקנים) – ומאיטה את השוטים, משתמשת בהם באיכויות שונות ולעתים מקפיאה את הדימוי כדי להדגיש נקודה. התוצאה עוצרת נשימה ומעוררת אינספור מחשבות ושאלות.
אנחנו ממליצים לצפות באתר במצב גלישה אנכי.
נראה שעוד לא אישרת את המייל ולכן תהליך ההרשמה לא הסתיים.
זה הזמן להיכנס למייל ששלחנו לך וללחוץ על הלינק שיש בו.
נשלח אליך מייל. על מנת לשחזר את הסיסמא, עליך ללחוץ על הלינק.
קיימת בעיה בניסיון שיחזור הסיסמא, אנא נסה שנית.
אפשרות זו זמינה למשתמשים רשומים בלבד.
ההרשמה בחינם ומומלצת לכולם – משתמשים רשומים יכולים לשמור סרטים, לדרג, לכתוב ביקורות אישית ועוד.
הודעה ליצירה יתומה
כל הזכויות שמורות לבעלי הזכויות ביצירות ולסינמטק ירושלים – ארכיון ישראלי לסרטים (ע”ר). חל איסור מוחלט לעשות כל שימוש ביצירות שבאתר למטרות שאינן אישיות-פרטיות ללא קבלת הרשאה מראש ובכתב.
למידע על בעלי הזכויות, ניתן להיכנס לדף האוסף הרלוונטי, או לפנות אל הנהלת ארכיון הסרטים הישראלי.
אנו מכבדים את זכויותיהם של בעלי זכויות יוצרים ומשקיעים מאמצים באיתור בעלי זכויות יוצרים לצורך שימוש בחומרים המופיעים באתר.
השימוש נעשה על פי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים תשס”ח-2007. אם לדעתכם נפגעה זכותכם כבעלים של זכויות יוצרים בחומר המופיע באתר זה, הנכם רשאים לפנות באמצעות דואר אלקטרוני לארכיון הסרטים הישראלי בבקשה לחדול מעשיית שימוש ביצירה. ציינו מה הבסיס לטענתכם לבעלות על זכויות היוצרים וכן שם מלא, כתובת דוא”ל ומספר טלפון, וצרפו קישור לדף הרלוונטי באתר.
הודעה ליצירה רגילה
כל הזכויות שמורות לבעלי הזכויות ביצירות ולסינמטק ירושלים – ארכיון ישראלי לסרטים (ע”ר). חל איסור מוחלט לעשות כל שימוש ביצירות שבאתר למטרות שאינן אישיות-פרטיות ללא קבלת הרשאה מראש ובכתב.
למידע על בעלי הזכויות, ניתן להיכנס לדף האוסף הרלוונטי, או לפנות אל הנהלת ארכיון הסרטים הישראלי.
אנו מכבדים את זכויותיהם של בעלי זכויות יוצרים ומשקיעים מאמצים באיתור בעלי זכויות יוצרים לצורך שימוש בחומרים המופיעים באתר.
השימוש נעשה על פי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים תשס”ח-2007. אם לדעתכם נפגעה זכותכם כבעלים של זכויות יוצרים בחומר המופיע באתר זה, הנכם רשאים לפנות באמצעות דואר אלקטרוני לארכיון הסרטים הישראלי בבקשה לחדול מעשיית שימוש ביצירה. ציינו מה הבסיס לטענתכם לבעלות על זכויות היוצרים וכן שם מלא, כתובת דוא”ל ומספר טלפון, וצרפו קישור לדף הרלוונטי באתר.
This will close in 0 seconds