- כל תכני הסינמטק פתוחים ללא הגבלת זמן
- מחיר מוזל על תכנים מתארחים
אורי זהר, בעקבות ספרו של א. ב. יהושע | 1967
“לא הייתי מרוצה אישית מן האינטרפרטציה”, הודה א. ב. יהושע עם צאת הסרט. “ודאי שיש לסרט מעלות משלו, אולם הוא שונה מהסיפור. אני סבור שבמאי טוב צריך לכתוב את התסריט בעצמו, כי אמן הסרט הוא הבמאי. היתה זו יצירה של אורי זהר ‘על פי’ הסיפור שלי, כמו וריאציות מוזיקליות ‘על פי’ יצירתו של מחבר אחר. יותר ויותר מתברר שהספרות והקולנוע הם שני תחומים נפרדים מאוד. להפך, כשהסרט הוא ‘ספרותי’ מדי זהו פגם”.
דבריו של א. ב. יהושע מפריכים את הנחת היסוד השגויה שלפיה קרבה או דמיון למקור הספרותי תורמים בהכרח להצלחתה האמנותית של היצירה גם בגבולות העשייה הקולנועית. זהר העמיד יצירה אוונגרדית בעלת קיום חופשי ואוטונומי, המבטאת את ערכיו, השפעותיו ושאיפותיו האמנותיות באותה עת. היא אמנם יונקת השראה מהמקור הספרותי, אבל יש לה אמת משלה. אולי זה מה שזיכה בסופו של דבר את הסרט במעמד כה מרכזי בהיסטוריה של הקולנוע הישראלי, כמבשר מקומי רב השפעה של סגנון וכאחד העיבודים החשובים, המשובחים והמצליחים שנעשו כאן.
ההצלחה של “שלושה ימים וילד” היתה אירוע מכונן לא רק בשל האופן שבו הפרתה את התעשייה מבחינה אמנותית, אלא גם מבחינה מעשית: היה בה כדי לשכנע את הקרנות המממנות שבתעשייה יש מקום לא רק לסרטים שבמרכזם גיבורים צבאיים או פלקטים עדתיים, אלא גם לסרטים הנוטים אל האישי, הפסיכולוגיסטי והאוניברסלי.
אלי (עודד קוטלר, בתפקיד שזיכה אותו בפרס לשחקן הטוב ביותר בפסטיבל קאן), סטודנט ומורה למתימטיקה יוצא קיבוץ שחי בירושלים, התבקש על ידי נועה, האקסית המיתולוגית שלו מימי הקיבוץ (יהודית סלע) ובעלה (מישה אשרוב) להשגיח על בנם שי בן השלוש (שי אשרוב) במשך שלושה ימים. באחת הסצנות המפורסמות בסרט השניים נראים כשהם יוצאים לשיטוט משותף בעיר הקודש. אלי מושקע באינטראקציה עם הילד, ואף עושה מעשי קונדס – כמו לתקוע סיגריה דלוקה בתוך פה של קוף – כדי להלך עליו קסם.
בהמשך הם משחקים במחבואים בבית קברות ישן. אלי, המבוגר האחראי, מסתתר מאחורי מצבה גבוהה וממאן לצאת גם כשהוא מזהה בבירור ששי נתקף חרדה. הגבר הבוגר מפלרטט במודע (ומשכך, באופן אפל ואף זדוני) עם חרדת הנטישה של הילד ומסרב לענות לאותות המצוקה שלו, כמי שמשתוקק למתוח עד הקצה את גבולות אחריותו, כמו גם את טראומת הנטישה של שי. “חבר! חבר! איפה אתה? אני מפחד”, קורא שי, “שברו את הכלים! וכבר לא משחקים!”.
אלי מסיר מעצמו את כובע המבוגר (בצורה חיננית פחות מכפי שאירע בתחילת הסצנה) ונעלם לילד שעליו הבטיח לשמור. זו דרכו לנקום באמו של שי, אהובתו הישנה. “אתה לא מפחד ללכת לבד?”, שואל אלי את שי רגע קט לאחר מכן, במה שנראה כמו ניסיון לטשטש נטישתו ולהזין את הילד בסיפור חלופי שלפיו לא ננטש אלא דווקא נהג בעצמאות. אבל שי נבון מספיק כדי לא לקנות את זה, ומעמת אותו עם המעשה כהווייתו (“אמרת שנתנדנד”).
סצנת הנטישה זכורה כאירוע טראומטי עבור כמה ממשתתפיה, כזה שפרץ את הגבול שבין התסריט למציאות. עשרות שנים לאחר מכן, עודד קוטלר תיאר אותה כ”אחד הקטעים הכי קשים ואכזריים” בעבודתו, במסגרת ראיון לסדרה “חגיגה לעיניים”, שתיעדה את תולדות הקולנוע הישראלי: “אורי זהר אמר לי, ‘תשחק איתו במחבואים, הוא ימצא או לא ימצא אותך, ובסוף תתחבא ואל תענה’. חשבתי שנגמור עם זה מהר אבל הוא המשיך והמשיך. פתאום אנחנו רואים שהילד מתחיל לצאת אל החוץ ועלול להגיע לרחוב הסואן. זה בעצם חצי דוקומנטרי. אני צריך לתפוס אותו מתישהו, אבל הרגע שבו שוחררתי מהמחסום לעשות את זה, קריאת ה’אקשן’ שלי, היתה ממש בשנייה… יותר מדי מאוחר, לפי דעתי. אני לא ידעתי את נפשי. זה עשה לי דברים איומים”. תחזיקו חזק, זו סצנה מסעירה!
באדיבות סרטי יונייטד קינג.
הסרט “שלושה ימים וילד” זמין לצפייה באתר ארכיון הסרטים הישראלי. לצפייה בסרט לחצו כאן.
אנחנו ממליצים לצפות באתר במצב גלישה אנכי.
נראה שעוד לא אישרת את המייל ולכן תהליך ההרשמה לא הסתיים.
זה הזמן להיכנס למייל ששלחנו לך וללחוץ על הלינק שיש בו.
נשלח אליך מייל. על מנת לשחזר את הסיסמא, עליך ללחוץ על הלינק.
קיימת בעיה בניסיון שיחזור הסיסמא, אנא נסה שנית.
אפשרות זו זמינה למשתמשים רשומים בלבד.
ההרשמה בחינם ומומלצת לכולם – משתמשים רשומים יכולים לשמור סרטים, לדרג, לכתוב ביקורות אישית ועוד.
הודעה ליצירה יתומה
כל הזכויות שמורות לבעלי הזכויות ביצירות ולסינמטק ירושלים – ארכיון ישראלי לסרטים (ע”ר). חל איסור מוחלט לעשות כל שימוש ביצירות שבאתר למטרות שאינן אישיות-פרטיות ללא קבלת הרשאה מראש ובכתב.
למידע על בעלי הזכויות, ניתן להיכנס לדף האוסף הרלוונטי, או לפנות אל הנהלת ארכיון הסרטים הישראלי.
אנו מכבדים את זכויותיהם של בעלי זכויות יוצרים ומשקיעים מאמצים באיתור בעלי זכויות יוצרים לצורך שימוש בחומרים המופיעים באתר.
השימוש נעשה על פי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים תשס”ח-2007. אם לדעתכם נפגעה זכותכם כבעלים של זכויות יוצרים בחומר המופיע באתר זה, הנכם רשאים לפנות באמצעות דואר אלקטרוני לארכיון הסרטים הישראלי בבקשה לחדול מעשיית שימוש ביצירה. ציינו מה הבסיס לטענתכם לבעלות על זכויות היוצרים וכן שם מלא, כתובת דוא”ל ומספר טלפון, וצרפו קישור לדף הרלוונטי באתר.
הודעה ליצירה רגילה
כל הזכויות שמורות לבעלי הזכויות ביצירות ולסינמטק ירושלים – ארכיון ישראלי לסרטים (ע”ר). חל איסור מוחלט לעשות כל שימוש ביצירות שבאתר למטרות שאינן אישיות-פרטיות ללא קבלת הרשאה מראש ובכתב.
למידע על בעלי הזכויות, ניתן להיכנס לדף האוסף הרלוונטי, או לפנות אל הנהלת ארכיון הסרטים הישראלי.
אנו מכבדים את זכויותיהם של בעלי זכויות יוצרים ומשקיעים מאמצים באיתור בעלי זכויות יוצרים לצורך שימוש בחומרים המופיעים באתר.
השימוש נעשה על פי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים תשס”ח-2007. אם לדעתכם נפגעה זכותכם כבעלים של זכויות יוצרים בחומר המופיע באתר זה, הנכם רשאים לפנות באמצעות דואר אלקטרוני לארכיון הסרטים הישראלי בבקשה לחדול מעשיית שימוש ביצירה. ציינו מה הבסיס לטענתכם לבעלות על זכויות היוצרים וכן שם מלא, כתובת דוא”ל ומספר טלפון, וצרפו קישור לדף הרלוונטי באתר.