- כל תכני הסינמטק פתוחים ללא הגבלת זמן
- מחיר מוזל על תכנים מתארחים
אף שאת ילדותו ונעוריו בילה איתן פוקס בירושלים, כיום הוא אחד הבמאים שהכי מזוהים עם תל־אביב. מסרטו העלילתי הארוך הראשון “שירת הסירנה” (1994) והסדרה “פלורנטין”, דרך “הבועה” ועד “סאבלט”, פוקס שר לתל־אביב שירי אהבה על היותה עיר ליברלית, חילונית, גיי פרנדלית, קולית, צעירה ומשוחררת. “שירת הסירנה”, הסרט שחותם את גל הסרטים התל־אביביים של ראשית הניינטיז, הוא עיבוד לרב המכר של עירית לינור. הוא מגולל את מעלליה של טלילה כץ, פרסומאית חריפת לשון בת 32 המתחבטת בין אהבתה לנח, מהנדס מזון מרובע ממזכרת־בתיה, לבין האקס שלה – עופר, פרסומאי יאפי. ברקע: מלחמת המפרץ. השנה היא 1991.
בזמן אמת נדמה היה שכל שחקנית ישראלית חושקת בתפקיד של טלילה. החיפוש אחריה הזכיר את המסע למציאת סקרלט אוהרה, גיבורת “חלף עם הרוח”. פוקס בחר בסופו של דבר בדלית קהן, שהיתה מוכרת אז בעיקר מתשדירי פרסומת. הבחירה הרגיזה את לינור, שהעדיפה שחקנית אחרת, וחילוקי הדעות בין המחברת לבמאי התלקחו לכדי ריב אימתני וברוגז קולני. את מהנדס המזון נח גילם בועז גור־לביא, ולתפקיד האקס המיתולוגי לוהק לא אחר מאשר יאיר לפיד, הרבה לפני שנחת בלשכת ראש ממשלת ישראל.
אחת הסצנות המשקפות את הוויית התקופה המעוצבת והמסוגננת, שבה היאפיות שִגשגה ולִבלבה וכך גם עולם הפרסום, היא מסיבת הסילבסטר, שמתרחשת בתחילת הסרט. משרד הפרסום “רוזנבאום מרקו” חוגג את בואה של שנת 1991, זמן קצר לפני פרוץ המלחמה. “אין לי כוח למסיבות של פרסומאים”, מכריזה טלילה, ובכל זאת הולכת למסיבה – ושם נתקלת באקס שלה מפלרטט עם צעירה מצודדת.
אנשי הבועה הנהנתנים והמנותקים לא מתעלמים מהמתיחות הבטחונית והמלחמה המתקרבת, ובקטע של הספירה לאחור, בשניות האחרונות של השנה, מופיע דיוקנו של הרודן העיראקי סדאם חוסיין על השלט המכריז “1991”. מתוך פיו בוקעת להבה.
מלחמת המפרץ היתה מבחן רציני לתל־אביביות החדשה. כשטילי הסקאד הראשונים ניחתו על העיר, רבים מנתיניה נסו עם מסכות האב”כ שלהם אל בתי ההורים בפרובינציה וכיו”ב מקומות מפלט. פוקס, מצדו, בחר להציג את ימי המלחמה והחדר האטום בצורה קלילה, בלי טראומות. “יש אנשים שאם תביא להם עכשיו את המלחמה בצורה רצינית, זה יפחיד אותם נורא”, אמר פוקס בסמוך למועד הצילומים. “אבל המלחמה אצלנו הופכת למשהו נחמד. אתה נזכר בה בחיוך. אם צריך לחזור לחוויה הזו, אז הסרט שלי זו הדרך הכי נחמדה לחזור אליה. זה נחמד שהרומן הכי נהדר מתרחש דווקא על רקע המלחמה”.
אנחנו ממליצים לצפות באתר במצב גלישה אנכי.
נראה שעוד לא אישרת את המייל ולכן תהליך ההרשמה לא הסתיים.
זה הזמן להיכנס למייל ששלחנו לך וללחוץ על הלינק שיש בו.
נשלח אליך מייל. על מנת לשחזר את הסיסמא, עליך ללחוץ על הלינק.
קיימת בעיה בניסיון שיחזור הסיסמא, אנא נסה שנית.
אפשרות זו זמינה למשתמשים רשומים בלבד.
ההרשמה בחינם ומומלצת לכולם – משתמשים רשומים יכולים לשמור סרטים, לדרג, לכתוב ביקורות אישית ועוד.
הודעה ליצירה יתומה
כל הזכויות שמורות לבעלי הזכויות ביצירות ולסינמטק ירושלים – ארכיון ישראלי לסרטים (ע”ר). חל איסור מוחלט לעשות כל שימוש ביצירות שבאתר למטרות שאינן אישיות-פרטיות ללא קבלת הרשאה מראש ובכתב.
למידע על בעלי הזכויות, ניתן להיכנס לדף האוסף הרלוונטי, או לפנות אל הנהלת ארכיון הסרטים הישראלי.
אנו מכבדים את זכויותיהם של בעלי זכויות יוצרים ומשקיעים מאמצים באיתור בעלי זכויות יוצרים לצורך שימוש בחומרים המופיעים באתר.
השימוש נעשה על פי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים תשס”ח-2007. אם לדעתכם נפגעה זכותכם כבעלים של זכויות יוצרים בחומר המופיע באתר זה, הנכם רשאים לפנות באמצעות דואר אלקטרוני לארכיון הסרטים הישראלי בבקשה לחדול מעשיית שימוש ביצירה. ציינו מה הבסיס לטענתכם לבעלות על זכויות היוצרים וכן שם מלא, כתובת דוא”ל ומספר טלפון, וצרפו קישור לדף הרלוונטי באתר.
הודעה ליצירה רגילה
כל הזכויות שמורות לבעלי הזכויות ביצירות ולסינמטק ירושלים – ארכיון ישראלי לסרטים (ע”ר). חל איסור מוחלט לעשות כל שימוש ביצירות שבאתר למטרות שאינן אישיות-פרטיות ללא קבלת הרשאה מראש ובכתב.
למידע על בעלי הזכויות, ניתן להיכנס לדף האוסף הרלוונטי, או לפנות אל הנהלת ארכיון הסרטים הישראלי.
אנו מכבדים את זכויותיהם של בעלי זכויות יוצרים ומשקיעים מאמצים באיתור בעלי זכויות יוצרים לצורך שימוש בחומרים המופיעים באתר.
השימוש נעשה על פי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים תשס”ח-2007. אם לדעתכם נפגעה זכותכם כבעלים של זכויות יוצרים בחומר המופיע באתר זה, הנכם רשאים לפנות באמצעות דואר אלקטרוני לארכיון הסרטים הישראלי בבקשה לחדול מעשיית שימוש ביצירה. ציינו מה הבסיס לטענתכם לבעלות על זכויות היוצרים וכן שם מלא, כתובת דוא”ל ומספר טלפון, וצרפו קישור לדף הרלוונטי באתר.
This will close in 0 seconds