- כל תכני הסינמטק פתוחים ללא הגבלת זמן
- מחיר מוזל על תכנים מתארחים
שבי גביזון וסרטו “שורו” הכניסו לפנתיאון הקולנוע הישראלי כמה וכמה סצנות נפלאות ושורות מבריקות. אחת מהסצנות הללו היא זו שבה הסופר הנכלולי אשר ישורון (משה איבגי) תופס מונית. כשהמונית מגיעה לטיילת אשר מבשר לג’קי (אלברט אילוז), נהג המונית שבדיוק חוגג את יום הולדתו, שאין לו כסף.
כשהנהג תוהה למה עלה למונית אם ידע שלא יוכל לשלם, אשר משיב: “כי אני במצב נפשי חרא, רע לי”. הוא מציע תמורה חלופית: “תראה, אני יודע שהשש שקל האלה לא חשובים לך כמו זה שאתה מרגיש שיצאת פראייר, נכון? אז אתה יודע מה, יש לי הצעה בשבילך: תשפיל אותי. תכריח אותי לשיר, למשל”. על שפת הים, השניים מנהלים דיון על סוג ההשפלה שיעבור אשר. בסופו של דבר הוא טובח את Yesterday, השיר הקלאסי של הביטלס – וזוהי ראשיתה של ידידות נפלאה שנרקמת בין שני האנשים הבודדים האלה, שחשים שותפות גורל.
הסצנה עשויה להזכיר לצופים את יצירתו של המחזאי חנוך לוין. ואכן, הבמאי שמי זרחין, כשעוד היה מבקר קולנוע, סבר ש”מה שעומד בחזית אצל גביזון הוא החום האנושי, התאווה לקשר, ובאלה הוא מטפל בכלים חנוך־לויניים – אבל מבלי לוותר על המבט המפייס, הסולח. זאת נקודת המוצא”.
כש”שורו” יצא, גם גביזון הודה שחנוך לוין השפיע על הטקסטים. “מי שקורא את התסריט מבין כמובן שקראתי את לוין. בכל אופן, היחס שלי לדמויות שלי הוא לא רק סאטירי וכסחני. אני די סלחני כלפי החולשות והרצונות שלהן, ופה ושם אפילו מזדהה עם מה שקורה להן”.
אגב, לפני צילומי “שורו” עבד גביזון בעבודות מזדמנות. הוא היה, בין היתר, סדרן בתחנת מוניות – התנסות שקרוב לוודאי העניקה השראה לסצנת המונית. “זה היה מאוד סוריאליסטי לשבת על הכיסא, והתימני לידי בתחנה מעביר לי טלפון עם הודעה שקיבלתי 150 אלף דולר עבור הסרט ממשרד החינוך”, סיפר גביזון.
אנחנו ממליצים לצפות באתר במצב גלישה אנכי.
נראה שעוד לא אישרת את המייל ולכן תהליך ההרשמה לא הסתיים.
זה הזמן להיכנס למייל ששלחנו לך וללחוץ על הלינק שיש בו.
נשלח אליך מייל. על מנת לשחזר את הסיסמא, עליך ללחוץ על הלינק.
קיימת בעיה בניסיון שיחזור הסיסמא, אנא נסה שנית.
אפשרות זו זמינה למשתמשים רשומים בלבד.
ההרשמה בחינם ומומלצת לכולם – משתמשים רשומים יכולים לשמור סרטים, לדרג, לכתוב ביקורות אישית ועוד.
הודעה ליצירה יתומה
כל הזכויות שמורות לבעלי הזכויות ביצירות ולסינמטק ירושלים – ארכיון ישראלי לסרטים (ע”ר). חל איסור מוחלט לעשות כל שימוש ביצירות שבאתר למטרות שאינן אישיות-פרטיות ללא קבלת הרשאה מראש ובכתב.
למידע על בעלי הזכויות, ניתן להיכנס לדף האוסף הרלוונטי, או לפנות אל הנהלת ארכיון הסרטים הישראלי.
אנו מכבדים את זכויותיהם של בעלי זכויות יוצרים ומשקיעים מאמצים באיתור בעלי זכויות יוצרים לצורך שימוש בחומרים המופיעים באתר.
השימוש נעשה על פי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים תשס”ח-2007. אם לדעתכם נפגעה זכותכם כבעלים של זכויות יוצרים בחומר המופיע באתר זה, הנכם רשאים לפנות באמצעות דואר אלקטרוני לארכיון הסרטים הישראלי בבקשה לחדול מעשיית שימוש ביצירה. ציינו מה הבסיס לטענתכם לבעלות על זכויות היוצרים וכן שם מלא, כתובת דוא”ל ומספר טלפון, וצרפו קישור לדף הרלוונטי באתר.
הודעה ליצירה רגילה
כל הזכויות שמורות לבעלי הזכויות ביצירות ולסינמטק ירושלים – ארכיון ישראלי לסרטים (ע”ר). חל איסור מוחלט לעשות כל שימוש ביצירות שבאתר למטרות שאינן אישיות-פרטיות ללא קבלת הרשאה מראש ובכתב.
למידע על בעלי הזכויות, ניתן להיכנס לדף האוסף הרלוונטי, או לפנות אל הנהלת ארכיון הסרטים הישראלי.
אנו מכבדים את זכויותיהם של בעלי זכויות יוצרים ומשקיעים מאמצים באיתור בעלי זכויות יוצרים לצורך שימוש בחומרים המופיעים באתר.
השימוש נעשה על פי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים תשס”ח-2007. אם לדעתכם נפגעה זכותכם כבעלים של זכויות יוצרים בחומר המופיע באתר זה, הנכם רשאים לפנות באמצעות דואר אלקטרוני לארכיון הסרטים הישראלי בבקשה לחדול מעשיית שימוש ביצירה. ציינו מה הבסיס לטענתכם לבעלות על זכויות היוצרים וכן שם מלא, כתובת דוא”ל ומספר טלפון, וצרפו קישור לדף הרלוונטי באתר.
This will close in 0 seconds