- כל תכני הסינמטק פתוחים ללא הגבלת זמן
- מחיר מוזל על תכנים מתארחים
בפסטיבל קאן ה-20, שנערך בשלהי אפריל ובתחילת מאי 1967, השתתף בתחרות הרשמית סרט ישראלי: “שלושה ימים וילד” של אורי זהר, שנוצר על פי סיפור קצר של א. ב. יהושע. העלילה מציגה שלושה ימים בחופשת הקיץ של אלי (עודד קוטלר), מורה למתימטיקה יוצא קיבוץ החי בירושלים. האקסית שלו מימי הקיבוץ ובעלה החליטו לעזוב גם הם את הקיבוץ, וכעת הם טרודים בבחינות הקבלה לאוניברסיטה העברית. לכן הם מבקשים מאלי להשגיח על בנם הקטן, שי (שי אושרוב).
“שלושה ימים וילד” התקבל יפה בקאן, וקוטלר נהנה ממנעמיה של עיר הנופש הצרפתית. כעבור שלושה ימים חזר ארצה. את הבשורה על זכייתו בפרס השחקן המצטיין קיבל במקום מפתיע במיוחד: “ביום שישי בערב נסעתי לחיפה כדי לשחק בהצגה ‘מלקולם הקטן ומלחמתו בסריסים’, שאותה גם ביימתי. בדרך עצרנו בבית קפה בתחנת דלק בבנימינה, שבו נהגו לעצור ולהתרענן אנשי התיאטרון”, משחזר קוטלר. “שתינו קפה ואכלנו בלינצ’סים נהדרים. רק אלכס אנסקי, ששיחק איתי בהצגה, לא הצטרף אלינו – הוא נשאר במונית והקשיב למהדורת החדשות של קול ישראל בשבע בערב. פתאום שמענו את אלכס צועק: ‘עודד, עודד, שמעת את החדשות? זכית בפרס השחקן בקאן’. כל יושבי בית הקפה, כולל הצמד הקומי דז’יגאן ושומאכר, הרימו כוסית לכבוד הזכייה.
“הרגשתי מבולבל, איך זה יכול להיות שאני פה בבנימינה בעודי זוכה בקאן? פשוט אנשי הפסטיבל שמרו בסוד את הזכייה ולא הודיעו לי לחזור לפסטיבל, כמו שנהוג כיום. כשהגענו לחיפה הקהל באולם חיכה לי עם פרחים. אחרי ההצגה חזרנו לתל־אביב היישר למסיבה שערכו לכבודי במועדון של פדריקה. היה שמחה וששון. כעבור ימים אחדים, אורי זהר והמפיק אמציה חיוני, שנשארו בקאן והשתתפו בטקס, חזרו לארץ והביאו לי תעודה, פסלון קטן וחפתים מזהב שקיבלו המנצחים. הימים היו ימי הכוננות שלפני מלחמת ששת הימים, והזכייה רוממה את מצב הרוח בארץ בצורה בלתי רגילה”.
בדרך לזכייה ההיסטורית גבר קוטלר על שחקנים מוערכים ונחשבים דוגמת דירק בוגרד (“התאונה”) ודייוויד המינגס (“יצרים”). אורי זהר אמר אז ל”ידיעות אחרונות”: “למעשה לא ביימתי את עודד בסרט. נכון יותר להגיד שאמרתי לו רק מה לא לעשות. יש לו כישרון גדול, והוא עשה תפקיד מצוין למרות כל הקשיים שהיו כרוכים בתפקיד המסובך כל כך”. קוטלר, מצדו, הסביר: “השופטים זיהו בדמות שלי מישהו שהוא לא הישראלי הסטריאוטיפי. היה להם בראש דימוי אחר על הישראלים. הם הופתעו מדיוקן של גבר ישראלי חדש, שמתנהג שונה מהצפוי ולא מגלם חייל, במיוחד על רקע המצב הבטחוני באותה תקופה. הם לא תיארו דמות כזאת מורכבת, שיכלה להיות גם בריטית, גרמנית או צרפתית: אלי אוהב ואכזרי לילד בעת ובעונה אחת – הוא רוצה לנקום בילד מאחר והוא עדיין נושא את עלבון הנטישה של אם הילד”.
קוטלר גאה במיוחד בסצנה שבה ההורים של שי משאירים אצלו את הילד. “הילד מרגיש נטוש, ואני צריך להתחבב עליו. המציאות הלמה את הסיטואציה של הסרט – שני זרים שיוצרים ידידות תוך סצנה אחת. שי היה אז בן שלוש וחצי, ותוך כדי הצילומים הוא היה צריך להכיר אותי, ממש כמו בעלילה. שי היה ילד רגיש ומיוחד, וניסיתי לשעשע אותו. לא היו פה הרבה טקסטים כתובים מראש – אִלתרתי כל הזמן. כל טייק יצא קצת אחרת”.
אנחנו ממליצים לצפות באתר במצב גלישה אנכי.
נראה שעוד לא אישרת את המייל ולכן תהליך ההרשמה לא הסתיים.
זה הזמן להיכנס למייל ששלחנו לך וללחוץ על הלינק שיש בו.
נשלח אליך מייל. על מנת לשחזר את הסיסמא, עליך ללחוץ על הלינק.
קיימת בעיה בניסיון שיחזור הסיסמא, אנא נסה שנית.
אפשרות זו זמינה למשתמשים רשומים בלבד.
ההרשמה בחינם ומומלצת לכולם – משתמשים רשומים יכולים לשמור סרטים, לדרג, לכתוב ביקורות אישית ועוד.
הודעה ליצירה יתומה
כל הזכויות שמורות לבעלי הזכויות ביצירות ולסינמטק ירושלים – ארכיון ישראלי לסרטים (ע”ר). חל איסור מוחלט לעשות כל שימוש ביצירות שבאתר למטרות שאינן אישיות-פרטיות ללא קבלת הרשאה מראש ובכתב.
למידע על בעלי הזכויות, ניתן להיכנס לדף האוסף הרלוונטי, או לפנות אל הנהלת ארכיון הסרטים הישראלי.
אנו מכבדים את זכויותיהם של בעלי זכויות יוצרים ומשקיעים מאמצים באיתור בעלי זכויות יוצרים לצורך שימוש בחומרים המופיעים באתר.
השימוש נעשה על פי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים תשס”ח-2007. אם לדעתכם נפגעה זכותכם כבעלים של זכויות יוצרים בחומר המופיע באתר זה, הנכם רשאים לפנות באמצעות דואר אלקטרוני לארכיון הסרטים הישראלי בבקשה לחדול מעשיית שימוש ביצירה. ציינו מה הבסיס לטענתכם לבעלות על זכויות היוצרים וכן שם מלא, כתובת דוא”ל ומספר טלפון, וצרפו קישור לדף הרלוונטי באתר.
הודעה ליצירה רגילה
כל הזכויות שמורות לבעלי הזכויות ביצירות ולסינמטק ירושלים – ארכיון ישראלי לסרטים (ע”ר). חל איסור מוחלט לעשות כל שימוש ביצירות שבאתר למטרות שאינן אישיות-פרטיות ללא קבלת הרשאה מראש ובכתב.
למידע על בעלי הזכויות, ניתן להיכנס לדף האוסף הרלוונטי, או לפנות אל הנהלת ארכיון הסרטים הישראלי.
אנו מכבדים את זכויותיהם של בעלי זכויות יוצרים ומשקיעים מאמצים באיתור בעלי זכויות יוצרים לצורך שימוש בחומרים המופיעים באתר.
השימוש נעשה על פי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים תשס”ח-2007. אם לדעתכם נפגעה זכותכם כבעלים של זכויות יוצרים בחומר המופיע באתר זה, הנכם רשאים לפנות באמצעות דואר אלקטרוני לארכיון הסרטים הישראלי בבקשה לחדול מעשיית שימוש ביצירה. ציינו מה הבסיס לטענתכם לבעלות על זכויות היוצרים וכן שם מלא, כתובת דוא”ל ומספר טלפון, וצרפו קישור לדף הרלוונטי באתר.