- כל תכני הסינמטק פתוחים ללא הגבלת זמן
- מחיר מוזל על תכנים מתארחים
המערבון הראשון תוצרת ישראל, שבוים על ידי מיכה שגריר וצולם על ידי יכין הירש בשנת 1967. התסריט, שאותו חיבר אברהם הפנר, מבוסס על סיפור אמיתי משנת 1954 על חוליית סיירים של צה”ל שהגיעה לחברון כדי לתפוס מחבל מבוקש. שגריר, שידע לזהות כשרונות צעירים, גייס לפרויקט את זאב רווח וליאור ייני, ואת אסי דיין בתפקיד אורח. הסרט צולם בשחור־לבן בירושלים (בין השאר נראות בו תחנת הרכבת הישנה ושכונת אבו־תור, שבה התגורר שגריר) ובאתרים מדבריים דוגמת נחל זוהר, המעניקים לו מעין חזות מערבונית מזרח תיכונית.
הצילומים החלו ב-1966, אך הופסקו עקב מלחמת ששת הימים. בתום המלחמה הושלמה המלאכה, והסרט יצא לאקרנים. המוזיקה המקורית של סשה ארגוב מערבבת יחד פסקול בסגנון המערבונים האמריקאיים עם שירים עבריים מהרפרטואר שמזוהה עם חלוצי ההתיישבות. שני שירים שנכתבו על ידי ירון לונדון במיוחד עבור הסרט הפכו ללהיטים תקופתיים: “עמיחי”, בביצועם של ארבעת הסיירים, ו”בלדת סיירים”, בביצועו של יהורם גאון.
“סיירים” הקדים את זמנו והיה לסרט הקולנוע הישראלי הראשון שדן ביחס לערביי ישראל ולפלסטינים תוך הצגתם כדמויות לגיטימיות, בני אדם שיש לבחון את היחס כלפיהם באמות מידה של מוסר אוניברסלי. תנועת “הרגישות החדשה”, שפעלה בענף הקולנוע בשנות ה-70 וה-80 ועסקה ביחס הפוליטי והלאומי לפלסטינים, ראתה בסרט זה ניצן ראשון לתפיסותיה. לכן, רבים רואים בכשלונו בקופות המחשה לרוח התקופה האופורית שלאחר המלחמה, שלא הצליחה להכיל סרט העוסק במושג “ניצחון” בהקשר של שאלות מוסריות, בלי שירי הלל או זרי דפנה.
התימה הזאת מלווה את הקונפליקטים המופיעים בסרטי הצבא של הקולנוע הישראלי מאז ועד היום. ההוצאות הגדולות על הסרט והחובות שאליהם נקלעו שגריר והמפיקים דחפו אותם להקים את חברת קסטל, שהפכה מיד לחברת ההפקות המסחרית המצליחה והמובילה בישראל, מעמד שנשמר עד סוף שנות ה-80.
אנחנו ממליצים לצפות באתר במצב גלישה אנכי.
נראה שעוד לא אישרת את המייל ולכן תהליך ההרשמה לא הסתיים.
זה הזמן להיכנס למייל ששלחנו לך וללחוץ על הלינק שיש בו.
נשלח אליך מייל. על מנת לשחזר את הסיסמא, עליך ללחוץ על הלינק.
קיימת בעיה בניסיון שיחזור הסיסמא, אנא נסה שנית.
אפשרות זו זמינה למשתמשים רשומים בלבד.
ההרשמה בחינם ומומלצת לכולם – משתמשים רשומים יכולים לשמור סרטים, לדרג, לכתוב ביקורות אישית ועוד.
הודעה ליצירה יתומה
כל הזכויות שמורות לבעלי הזכויות ביצירות ולסינמטק ירושלים – ארכיון ישראלי לסרטים (ע”ר). חל איסור מוחלט לעשות כל שימוש ביצירות שבאתר למטרות שאינן אישיות-פרטיות ללא קבלת הרשאה מראש ובכתב.
למידע על בעלי הזכויות, ניתן להיכנס לדף האוסף הרלוונטי, או לפנות אל הנהלת ארכיון הסרטים הישראלי.
אנו מכבדים את זכויותיהם של בעלי זכויות יוצרים ומשקיעים מאמצים באיתור בעלי זכויות יוצרים לצורך שימוש בחומרים המופיעים באתר.
השימוש נעשה על פי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים תשס”ח-2007. אם לדעתכם נפגעה זכותכם כבעלים של זכויות יוצרים בחומר המופיע באתר זה, הנכם רשאים לפנות באמצעות דואר אלקטרוני לארכיון הסרטים הישראלי בבקשה לחדול מעשיית שימוש ביצירה. ציינו מה הבסיס לטענתכם לבעלות על זכויות היוצרים וכן שם מלא, כתובת דוא”ל ומספר טלפון, וצרפו קישור לדף הרלוונטי באתר.
הודעה ליצירה רגילה
כל הזכויות שמורות לבעלי הזכויות ביצירות ולסינמטק ירושלים – ארכיון ישראלי לסרטים (ע”ר). חל איסור מוחלט לעשות כל שימוש ביצירות שבאתר למטרות שאינן אישיות-פרטיות ללא קבלת הרשאה מראש ובכתב.
למידע על בעלי הזכויות, ניתן להיכנס לדף האוסף הרלוונטי, או לפנות אל הנהלת ארכיון הסרטים הישראלי.
אנו מכבדים את זכויותיהם של בעלי זכויות יוצרים ומשקיעים מאמצים באיתור בעלי זכויות יוצרים לצורך שימוש בחומרים המופיעים באתר.
השימוש נעשה על פי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים תשס”ח-2007. אם לדעתכם נפגעה זכותכם כבעלים של זכויות יוצרים בחומר המופיע באתר זה, הנכם רשאים לפנות באמצעות דואר אלקטרוני לארכיון הסרטים הישראלי בבקשה לחדול מעשיית שימוש ביצירה. ציינו מה הבסיס לטענתכם לבעלות על זכויות היוצרים וכן שם מלא, כתובת דוא”ל ומספר טלפון, וצרפו קישור לדף הרלוונטי באתר.