- כל תכני הסינמטק פתוחים ללא הגבלת זמן
- מחיר מוזל על תכנים מתארחים
שנות ה-60 בקולנוע הישראלי נחתמות עם “מצור”, מהנציגים המובהקים של זרם “הרגישות החדשה” והקולנוע האישי. את הסרט ביים ג’ילברטו טופאנו, עד אז במאי טלוויזיה ותיאטרון איטלקי, שהביא עמו ארצה את בשורת המודרניזם והגל החדש (כעשור לאחר שהזרם התפוצץ על מסכי הקולנוע באירופה ובשאר העולם). בניגוד לסרטים ישראליים אחרים מהתקופה, שניסו לייבא את המודרניזם ולעתים קרובות נראו כמעין פלגיאט של הז’אנר, “מצור” הוא סרט ישראלי מודרני – בשורשיו, בעשייתו, בצורתו ובסיפורו.
תמר (גילה אלמגור) היא אלמנת מלחמה, אם לילד, שמנסה להתגבר על מותו הטראגי של בעלה ולהמשיך בחייה. אלי (יהורם גאון) היה פקוד של בעלה המנוח, וכעת הוא מנסה להכיר לה גברים אחרים. תמר פוגשת את דוד (דן בן־אמוץ), ובין השניים מתפתח קשר. כשדוד מוזנק למילואים בבית־שאן, תמר מתמלאת דאגה. אלי לוקח אותה אליו, וכך מתחיל סיקוונס הסיום של הסרט: השניים נוסעים בג’יפ בדרך לבית־שאן, הנסיעה נחתכת כמונטאז’ המשלב קטעי צילום חדשותיים ודוקומנטריים. שלט “גבול לפניך”. שלט המורה כיצד להגיע לבית־שאן. בניינים מופצצים. טנקים. חוזרים שוב לשניים בג’יפ הנוסע – וחוזר חלילה. קטעי חדשות. חיילים. פצועים. ילדים. ישראלים וערבים. עוברים לחדשות מהעולם. המצב הקיומי של מלחמה, טרור, הפגנות ודיונים באו”ם בדלתיים סגורות.
חוזרים לקטעי החדשות מהארץ. על מוזיקת הרקע עולה השיר “בשלום נחיה” – גרסה עברית של We Shall Overcome, שיר המחאה ששימש כהימנון התנועה לזכויות האזרח בארצות־הברית. כעת רואים אנשים רוקדים ברחובות, וגם ילדים נכנסים למקלטים, הפגנות ושוב מעגל הורה. ילדים ישנים במקלט. חותכים לכיתה: ילד מרים את עיניו מהשולחן, המורה כותבת על הלוח “שלום”. המוזיקה מתפוגגת ואנו מבחינים בתמר בגבה למצלמה. היא מסירה איפור. אנשי צוות עוברים עם פנסים וקלאפר. זו אינה תמר – זו גילה אלמגור, השחקנית. שוט של הבניין מבחוץ. עוד אנשי צוות. ציוד. השחקנים הראשיים עומדים מסביב לטרנזיסטור ומאזינים לחדשות על היתקלות של כוח צה”ל עם מחבלים.
טופאנו, כמו גודאר, מזכיר לצופים שהסרט שבו הם צופים הוא מעשה אמנות. הוא חושף את אחורי הקלעים של הקולנוע והולך נגד כל מה שהוליווד לימדה אותנו לגבי אסקפיזם והשעיית חוסר האמונה. הוליווד דוחקת בנו להיעלם לרגע בתוך הסרט. טופאנו לא נותן לנו להיעלם, ומזכיר שלא רק הדמויות של הסרט במצור, אלא גם השחקנים. בעצם, כולנו במצור.
אנחנו ממליצים לצפות באתר במצב גלישה אנכי.
נראה שעוד לא אישרת את המייל ולכן תהליך ההרשמה לא הסתיים.
זה הזמן להיכנס למייל ששלחנו לך וללחוץ על הלינק שיש בו.
נשלח אליך מייל. על מנת לשחזר את הסיסמא, עליך ללחוץ על הלינק.
קיימת בעיה בניסיון שיחזור הסיסמא, אנא נסה שנית.
אפשרות זו זמינה למשתמשים רשומים בלבד.
ההרשמה בחינם ומומלצת לכולם – משתמשים רשומים יכולים לשמור סרטים, לדרג, לכתוב ביקורות אישית ועוד.
הודעה ליצירה יתומה
כל הזכויות שמורות לבעלי הזכויות ביצירות ולסינמטק ירושלים – ארכיון ישראלי לסרטים (ע”ר). חל איסור מוחלט לעשות כל שימוש ביצירות שבאתר למטרות שאינן אישיות-פרטיות ללא קבלת הרשאה מראש ובכתב.
למידע על בעלי הזכויות, ניתן להיכנס לדף האוסף הרלוונטי, או לפנות אל הנהלת ארכיון הסרטים הישראלי.
אנו מכבדים את זכויותיהם של בעלי זכויות יוצרים ומשקיעים מאמצים באיתור בעלי זכויות יוצרים לצורך שימוש בחומרים המופיעים באתר.
השימוש נעשה על פי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים תשס”ח-2007. אם לדעתכם נפגעה זכותכם כבעלים של זכויות יוצרים בחומר המופיע באתר זה, הנכם רשאים לפנות באמצעות דואר אלקטרוני לארכיון הסרטים הישראלי בבקשה לחדול מעשיית שימוש ביצירה. ציינו מה הבסיס לטענתכם לבעלות על זכויות היוצרים וכן שם מלא, כתובת דוא”ל ומספר טלפון, וצרפו קישור לדף הרלוונטי באתר.
הודעה ליצירה רגילה
כל הזכויות שמורות לבעלי הזכויות ביצירות ולסינמטק ירושלים – ארכיון ישראלי לסרטים (ע”ר). חל איסור מוחלט לעשות כל שימוש ביצירות שבאתר למטרות שאינן אישיות-פרטיות ללא קבלת הרשאה מראש ובכתב.
למידע על בעלי הזכויות, ניתן להיכנס לדף האוסף הרלוונטי, או לפנות אל הנהלת ארכיון הסרטים הישראלי.
אנו מכבדים את זכויותיהם של בעלי זכויות יוצרים ומשקיעים מאמצים באיתור בעלי זכויות יוצרים לצורך שימוש בחומרים המופיעים באתר.
השימוש נעשה על פי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים תשס”ח-2007. אם לדעתכם נפגעה זכותכם כבעלים של זכויות יוצרים בחומר המופיע באתר זה, הנכם רשאים לפנות באמצעות דואר אלקטרוני לארכיון הסרטים הישראלי בבקשה לחדול מעשיית שימוש ביצירה. ציינו מה הבסיס לטענתכם לבעלות על זכויות היוצרים וכן שם מלא, כתובת דוא”ל ומספר טלפון, וצרפו קישור לדף הרלוונטי באתר.
This will close in 0 seconds