- כל תכני הסינמטק פתוחים ללא הגבלת זמן
- מחיר מוזל על תכנים מתארחים
מה אכפת לי מהביקורת כשהקהל אומר את שלו? אלה הם דבריו של המפיק מיכאל שוילי, והם נכונים לגבי כל גוף עבודתו של ג’ורג’ עובדיה, ששמו כלל לא מוזכר בדיווח של יומן גבע על הפרמיירה של סרטו “פישקה במילואים”. המבקרים התחרו ביניהם מי יטיח את העלבון הצורב ביותר; בביקורת שפורסמה בעיתון “דבר” ביולי 1971, למשל, נטען שהסרט כה גרוע שהוא בלתי ניתן לניתוח. “אילו ניסיתי ‘לנתח’ את ‘פישקה’, לחפש בו אידיאות ורציפות הגיונית, דרמה כלשהי או רמה מינימלית של ביטוי אמנותי – היה הדבר מוכיח כי הכותב אינו אלא מטומטם”, פסק המבקר זאב הר־נוף.
ניכר שלמבקר הפריע במיוחד הדיסוננס בין איכות הסרט לפופולריות שלו, שבאה לידי ביטוי בצופים הרבים שתועדו ביומן החדשותי. התיאור שלו משלב התנשאות, בוז וגזענות: “לעומת קוראי פרוסט וג’ויס, או הספרים רבי המכר, יש את השכבה השלישית שאינה קוראת כלל, ומי שכן קורא יסתפק בספרי מתח ומעשיות סקס. אנשים אלה יוצאים את אולם הקולנוע שבו מוצגים סרטי אנטוניוני ורנה באמצע ההצגה כשהם שוברים בקבוקים, מקללים ולעתים גם בועטים באיזה כיסא. ובעצם הם צודקים. הם אינם אשמים שלא זכו לקבל את ההשכלה ואת ההדרכה הדרושות. כשהם צופים בסרט הם פשוט רוצים להבין וליהנות, ומשום שהם אינם מבינים – הם אינם נהנים.
“ראיתי אותם חוזים ב’פישקה במילואים’, צוחקים צהלה, מתפרקים סוף־סוף, נהנים ממלוא שווי הכרטיס שלהם. […] איש לא אסר לעשות סרטים בשביל אותה שכבה גדולה הזקוקה למוצריו. […] נכון, אין עושים עוד סרטים כאלה במערב. עושים אותם רק בארצות אסיה ואגן הים התיכון. הסרטים הגרועים שנוצרו באיטליה או בצרפת לפני 40 שנה נראים טוב יותר ממנו. […] נכון, יש כאן חוסר טעם משווע, היעדר כל תחושה קולנועית, היעדר אינטליגנציה מינימלית, יש אפילו אי התאמה מוחלטת בין המילים ותנועות השפתיים, דבר שכיום, לאחר התקדמות הטכניקה, נראה כמוזר ביותר”.
כאמור, היה פער קיצוני בין טעמם של מבקרי הקולנוע וזה של המבקרים בקולנוע: 800 אלף צפו ב”נורית”, 300 אלף ב”אריאנה”, ו-450 אלף הגיעו לצפות ב”פישקה במילואים”.
באדיבות אולפני הרצליה, מתוך יומן גבע 499, 1971.
“פישקה במילואים” זמין לצפייה באתר ארכיון הסרטים הישראלי, לחצו לצפייה.
אנחנו ממליצים לצפות באתר במצב גלישה אנכי.
נראה שעוד לא אישרת את המייל ולכן תהליך ההרשמה לא הסתיים.
זה הזמן להיכנס למייל ששלחנו לך וללחוץ על הלינק שיש בו.
נשלח אליך מייל. על מנת לשחזר את הסיסמא, עליך ללחוץ על הלינק.
קיימת בעיה בניסיון שיחזור הסיסמא, אנא נסה שנית.
אפשרות זו זמינה למשתמשים רשומים בלבד.
ההרשמה בחינם ומומלצת לכולם – משתמשים רשומים יכולים לשמור סרטים, לדרג, לכתוב ביקורות אישית ועוד.
הודעה ליצירה יתומה
כל הזכויות שמורות לבעלי הזכויות ביצירות ולסינמטק ירושלים – ארכיון ישראלי לסרטים (ע”ר). חל איסור מוחלט לעשות כל שימוש ביצירות שבאתר למטרות שאינן אישיות-פרטיות ללא קבלת הרשאה מראש ובכתב.
למידע על בעלי הזכויות, ניתן להיכנס לדף האוסף הרלוונטי, או לפנות אל הנהלת ארכיון הסרטים הישראלי.
אנו מכבדים את זכויותיהם של בעלי זכויות יוצרים ומשקיעים מאמצים באיתור בעלי זכויות יוצרים לצורך שימוש בחומרים המופיעים באתר.
השימוש נעשה על פי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים תשס”ח-2007. אם לדעתכם נפגעה זכותכם כבעלים של זכויות יוצרים בחומר המופיע באתר זה, הנכם רשאים לפנות באמצעות דואר אלקטרוני לארכיון הסרטים הישראלי בבקשה לחדול מעשיית שימוש ביצירה. ציינו מה הבסיס לטענתכם לבעלות על זכויות היוצרים וכן שם מלא, כתובת דוא”ל ומספר טלפון, וצרפו קישור לדף הרלוונטי באתר.
הודעה ליצירה רגילה
כל הזכויות שמורות לבעלי הזכויות ביצירות ולסינמטק ירושלים – ארכיון ישראלי לסרטים (ע”ר). חל איסור מוחלט לעשות כל שימוש ביצירות שבאתר למטרות שאינן אישיות-פרטיות ללא קבלת הרשאה מראש ובכתב.
למידע על בעלי הזכויות, ניתן להיכנס לדף האוסף הרלוונטי, או לפנות אל הנהלת ארכיון הסרטים הישראלי.
אנו מכבדים את זכויותיהם של בעלי זכויות יוצרים ומשקיעים מאמצים באיתור בעלי זכויות יוצרים לצורך שימוש בחומרים המופיעים באתר.
השימוש נעשה על פי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים תשס”ח-2007. אם לדעתכם נפגעה זכותכם כבעלים של זכויות יוצרים בחומר המופיע באתר זה, הנכם רשאים לפנות באמצעות דואר אלקטרוני לארכיון הסרטים הישראלי בבקשה לחדול מעשיית שימוש ביצירה. ציינו מה הבסיס לטענתכם לבעלות על זכויות היוצרים וכן שם מלא, כתובת דוא”ל ומספר טלפון, וצרפו קישור לדף הרלוונטי באתר.
This will close in 0 seconds