- כל תכני הסינמטק פתוחים ללא הגבלת זמן
- מחיר מוזל על תכנים מתארחים
סרטם של טלי שמש ואסף סודרי חוזר לפיגוע בתחנה המרכזית בבאר־שבע והלינץ’ המזוויע שעוברי אורח ביצעו בהבטום זרהום, שזוהה בטעות כיורה. כוחו של הסרט הוא השימוש עוכר השלווה שעושים היוצרים בתיעוד שנקלט במצלמות האבטחה. בעידן שבו אנו חיים, מצלמות פרטיות וממשלתיות מתעדות כל תנועה שאנחנו מבצעים במרחב הציבורי. שוד, פיגוע, קטטה – התרגלנו לצפות בתיעוד ויזואלי של כל אירוע אלים שמתרחש בזירה פומבית, שמגיע מיד למהדורות ונצרב כעובדה. גם תיעוד הלינץ’ בבאר־שבע כיכב במהדורות החדשות. כוחו של “מוות בבאר־שבע” טמון בהחלטה לקחת את התיעוד, שרובו נחשף בזמן אמת, ולערוך אותו מחדש. שמש וסודרי הצליחו לחבר בין החומרים המצמררים ממצלמות האבטחה לראיונות עם אנשים שנכחו באירוע הקשה, ויצרו סרט שמשלב בין שחזור לתיעוד.
מצלמות האבטחה ניצבות לרוב בחלקם העליון של החללים שהן מתעדות; עם העדשות הרחבות שלהן והיותן אילמות, נטולות פס קול, המצלמות הופכות למעין עדות חסרות עמדה למה שמתרחש מולן. שמש וסודרי הוסיפו סאונד לתיעוד הוויזואלי וערכו את השוטים – לעתים בהילוך מהיר ולעתים בהילוך איטי, עם זום־אין להדגשת פרטים בפריים. המשחק עם החומרים והעדויות מייצר נרטיב ידוע מראש שבו הגורל מכניס את כל המשתתפים לרגע שבו מוטל עליהם להחליט כיצד הם מגיבים לאלימות כלפי הפצוע ששוכב על הרצפה. התוצאה, כאמור, מדכדכת. ההמון, לפי שמש וסודרי, הוא חסר שליטה; ברגע של פחד והיסטריה, ההמון מסוגל לכל. גם לבעוט בראשו של אדם פצוע ולהכות אותו באלימות חסרת מעצורים.
השימוש בתוצרים של מצלמות האבטחה, בראיונות “פשוטים” ובעבודת סאונד מעולה מאפשר לסרט לספר את הסיפור באופן חדש, ואגב כך לתת לדמויות לתאר כיצד נקלעו לאירוע וכיצד הגיבו. “לא יכולתי לצעוק שזה לא המחבל”, מסביר בדיעבד עובד ערבי בדוכן פלאפל שתיעד את ההתרחשות במצלמתו, “אם הייתי יהודי הייתי צועק את זה”. הוא, מתברר, היה האדם היחיד שהיה שם והבין שהצעיר האריתראי בנעלי הבית אינו המחבל. הצפייה ב”מוות בבאר־שבע” מפנה מבט אל הצופה ומחייבת אותו לשאול את עצמו כיצד הוא היה מגיב ברגע של פחד משתק וזעם עצום.
אנחנו ממליצים לצפות באתר במצב גלישה אנכי.
נראה שעוד לא אישרת את המייל ולכן תהליך ההרשמה לא הסתיים.
זה הזמן להיכנס למייל ששלחנו לך וללחוץ על הלינק שיש בו.
נשלח אליך מייל. על מנת לשחזר את הסיסמא, עליך ללחוץ על הלינק.
קיימת בעיה בניסיון שיחזור הסיסמא, אנא נסה שנית.
אפשרות זו זמינה למשתמשים רשומים בלבד.
ההרשמה בחינם ומומלצת לכולם – משתמשים רשומים יכולים לשמור סרטים, לדרג, לכתוב ביקורות אישית ועוד.
הודעה ליצירה יתומה
כל הזכויות שמורות לבעלי הזכויות ביצירות ולסינמטק ירושלים – ארכיון ישראלי לסרטים (ע”ר). חל איסור מוחלט לעשות כל שימוש ביצירות שבאתר למטרות שאינן אישיות-פרטיות ללא קבלת הרשאה מראש ובכתב.
למידע על בעלי הזכויות, ניתן להיכנס לדף האוסף הרלוונטי, או לפנות אל הנהלת ארכיון הסרטים הישראלי.
אנו מכבדים את זכויותיהם של בעלי זכויות יוצרים ומשקיעים מאמצים באיתור בעלי זכויות יוצרים לצורך שימוש בחומרים המופיעים באתר.
השימוש נעשה על פי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים תשס”ח-2007. אם לדעתכם נפגעה זכותכם כבעלים של זכויות יוצרים בחומר המופיע באתר זה, הנכם רשאים לפנות באמצעות דואר אלקטרוני לארכיון הסרטים הישראלי בבקשה לחדול מעשיית שימוש ביצירה. ציינו מה הבסיס לטענתכם לבעלות על זכויות היוצרים וכן שם מלא, כתובת דוא”ל ומספר טלפון, וצרפו קישור לדף הרלוונטי באתר.
הודעה ליצירה רגילה
כל הזכויות שמורות לבעלי הזכויות ביצירות ולסינמטק ירושלים – ארכיון ישראלי לסרטים (ע”ר). חל איסור מוחלט לעשות כל שימוש ביצירות שבאתר למטרות שאינן אישיות-פרטיות ללא קבלת הרשאה מראש ובכתב.
למידע על בעלי הזכויות, ניתן להיכנס לדף האוסף הרלוונטי, או לפנות אל הנהלת ארכיון הסרטים הישראלי.
אנו מכבדים את זכויותיהם של בעלי זכויות יוצרים ומשקיעים מאמצים באיתור בעלי זכויות יוצרים לצורך שימוש בחומרים המופיעים באתר.
השימוש נעשה על פי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים תשס”ח-2007. אם לדעתכם נפגעה זכותכם כבעלים של זכויות יוצרים בחומר המופיע באתר זה, הנכם רשאים לפנות באמצעות דואר אלקטרוני לארכיון הסרטים הישראלי בבקשה לחדול מעשיית שימוש ביצירה. ציינו מה הבסיס לטענתכם לבעלות על זכויות היוצרים וכן שם מלא, כתובת דוא”ל ומספר טלפון, וצרפו קישור לדף הרלוונטי באתר.