- כל תכני הסינמטק פתוחים ללא הגבלת זמן
- מחיר מוזל על תכנים מתארחים
אורי זהר, על פי תסריט של עמוס קינן | 1964
שלוש שנים לפני שהפנר ערך את הניסוי הקולנועי החלוצי שלו, בשנת 1964, יצא סרטו המונומנטלי ופורץ הדרך של אורי זהר “חור בלבנה” – שהיה ללא ספק המבשר הגדול והמשמעותי ביותר של האוונגרד בקולנוע הישראלי. “זה אשר באמת מבקש לעמול יולד את אביו מולידו מחדש”, כתב פעם הפילוסוף סרן קירקגור. ובכן, “חור בלבנה” היה התפרצות אדירה וחד פעמית של אומץ, כישרון ותשוקה שלא רק הולידו סרט ישראלי חדש – אלא קולנוע ישראלי חדש.
זהו סרט שניזון מהשראה, בהיותו פארודיה על ז’אנרים שונים בקולנוע, בדגש על הקולנוע המקומי והלאומי, דהיינו הציוניסטי, הקולקטיביסטי וההירואי. הוא ביקש לקרוא תיגר על השימוש המקובל בדרכי ההבעה הקולנועיות (צורת הבימוי, הצילום, הכתיבה, העריכה והמשחק) והציג גישה מקורית ומהפכנית באשר לאופי השימוש בהן בהשפעת במאים חדשניים שהשתייכו לתנועת “הגל החדש” דוגמת גודאר, אנטוניוני ופאזוליני (האחרון נודע גם בכוחו כמשורר וסופר רב מעלה).
“ההבדל המהותי הוא בין קולנוע של פרוזה לקולנוע של שירה”, קבע פאזוליני. לא קשה לקבוע לאיזו מהאסכולות משתייך סרטו של זהר. ערב רב של אייקונים תרבותיים נרתמו למשימה ומסרו את נפשם למדע (הקולנועי) החדש שנוסד מול עיניהם, שהיה ונשאר גדול אפילו יותר מסך כל כוכביו – קאדר מפלצתי של כוכבים המונה את אורי זהר, שייקה אופיר, דן בן־אמוץ, אברהם הפנר, שמוליק קראוס, שושיק שני, אריק לביא, ישראל גוריון, זהרירה חריפאי, שלמה וישינסקי וחצקל איש כסית (וזו רק רשימה חלקית).
“חור בלבנה” הוא סרט ארס־פואטי. שפת הקולנוע מככבת בו כגיבורה ראשית. הוא גדוש הומאז’ים, מלא פסטיש ושופע רפרנסים המחייבים היכרות עם תולדות המדיום הקולנועי. כל אלה יחד תורמים לעיצוב מעמדו ההיסטורי כממתק אליטיסטי מובחר ליודעי ח”ן. עם זאת, קשה להאשים את זהר באליטיזם. זהר היה בדרן לא פחות משהיה אמן, והזדקק לתשומת הלב של ההמון כמו לחמצן. האיכות הוורסטילית הזאת היתה חלק בלתי נפרד מהכריזמה הנדירה שזהר בורך בה, כמי שידע להמריא גבוה מספיק כדי לחורר את הלבנה – אך גם לרדת בחזרה כדי לעשות מזה דחקה.
“מי כאן מפקח על כל העניינים לכל אורך החזית, אני או אתה?”, שואל אברהם הפנר את אורי זהר (כלומר, את שקולניק) בֿסצנה משובחת המציגה תמהיל משכר של סאבטקסט ונונסנס, ליצנות וגאונות.
באדיבות סרטי שובל.
הסרט “חור בלבנה” זמין לצפייה באתר ארכיון הסרטים הישראלי. לצפייה לחצו כאן.
אנחנו ממליצים לצפות באתר במצב גלישה אנכי.
נראה שעוד לא אישרת את המייל ולכן תהליך ההרשמה לא הסתיים.
זה הזמן להיכנס למייל ששלחנו לך וללחוץ על הלינק שיש בו.
נשלח אליך מייל. על מנת לשחזר את הסיסמא, עליך ללחוץ על הלינק.
קיימת בעיה בניסיון שיחזור הסיסמא, אנא נסה שנית.
אפשרות זו זמינה למשתמשים רשומים בלבד.
ההרשמה בחינם ומומלצת לכולם – משתמשים רשומים יכולים לשמור סרטים, לדרג, לכתוב ביקורות אישית ועוד.
הודעה ליצירה יתומה
כל הזכויות שמורות לבעלי הזכויות ביצירות ולסינמטק ירושלים – ארכיון ישראלי לסרטים (ע”ר). חל איסור מוחלט לעשות כל שימוש ביצירות שבאתר למטרות שאינן אישיות-פרטיות ללא קבלת הרשאה מראש ובכתב.
למידע על בעלי הזכויות, ניתן להיכנס לדף האוסף הרלוונטי, או לפנות אל הנהלת ארכיון הסרטים הישראלי.
אנו מכבדים את זכויותיהם של בעלי זכויות יוצרים ומשקיעים מאמצים באיתור בעלי זכויות יוצרים לצורך שימוש בחומרים המופיעים באתר.
השימוש נעשה על פי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים תשס”ח-2007. אם לדעתכם נפגעה זכותכם כבעלים של זכויות יוצרים בחומר המופיע באתר זה, הנכם רשאים לפנות באמצעות דואר אלקטרוני לארכיון הסרטים הישראלי בבקשה לחדול מעשיית שימוש ביצירה. ציינו מה הבסיס לטענתכם לבעלות על זכויות היוצרים וכן שם מלא, כתובת דוא”ל ומספר טלפון, וצרפו קישור לדף הרלוונטי באתר.
הודעה ליצירה רגילה
כל הזכויות שמורות לבעלי הזכויות ביצירות ולסינמטק ירושלים – ארכיון ישראלי לסרטים (ע”ר). חל איסור מוחלט לעשות כל שימוש ביצירות שבאתר למטרות שאינן אישיות-פרטיות ללא קבלת הרשאה מראש ובכתב.
למידע על בעלי הזכויות, ניתן להיכנס לדף האוסף הרלוונטי, או לפנות אל הנהלת ארכיון הסרטים הישראלי.
אנו מכבדים את זכויותיהם של בעלי זכויות יוצרים ומשקיעים מאמצים באיתור בעלי זכויות יוצרים לצורך שימוש בחומרים המופיעים באתר.
השימוש נעשה על פי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים תשס”ח-2007. אם לדעתכם נפגעה זכותכם כבעלים של זכויות יוצרים בחומר המופיע באתר זה, הנכם רשאים לפנות באמצעות דואר אלקטרוני לארכיון הסרטים הישראלי בבקשה לחדול מעשיית שימוש ביצירה. ציינו מה הבסיס לטענתכם לבעלות על זכויות היוצרים וכן שם מלא, כתובת דוא”ל ומספר טלפון, וצרפו קישור לדף הרלוונטי באתר.
This will close in 0 seconds