- כל תכני הסינמטק פתוחים ללא הגבלת זמן
- מחיר מוזל על תכנים מתארחים
שנה לאחר ההצלחה הגדולה של “סאלח שבתי” והולדתה של מגמה חדשה בקולנוע הישראלי הפופולרי (“סרטי בורקס”, לימים) הופיעה בשמי הקולנוע המקומיים הסנונית הראשונה של זרם “הרגישות החדשה”. המגמה של קולנוע מודרניסטי, איכותי, אישי ואמנותי הגיעה ארצה באיחור, כשש שנים לאחר שנולדה (באופן רשמי) בפסטיבל קאן ב-1959, שבו השתתפו סרטים דוגמת “אשתקד במרינבד” (אלן רנה) ו”לה דולצ’ה ויטה” (פדריקו פליני).
“חור בלבנה”, סרטו האוונגרדי של אורי זהר, הוא קולנוע על קולנוע. הוא נחשב עד היום לסרט חריג במונחים ישראליים, וחריגותו בולטת עוד יותר כשמשווים אותו לסרטים בולטים אחרים שנוצרו בארץ באותה תקופה: “סאלח שבתי” (אפרים קישון), “דליה והמלחים” (מנחם גולן), “משפחת שמחון” (יואל זילברג) ו”אולי תרדו שם” (פוצ’ו), למשל – סרטים מהז’אנר הפופולרי שניסו לדבר בשפה הוליוודית. זהר, לעומתם, יצר סרט נסיוני על שני בעלי דוכנים (זהר עצמו ואברהם הפנר) המקימים עיר סרטים בלב המדבר. הסרט נטול עלילה קוהרנטית ומורכב מאוסף של סקצ’ים – חלקם פארודיה על סגנונות קולנועיים (או הומאז’ להם), אחרים פילוסופיים וסאטיריים.
לאחר שהוחרבה עיר הסרטים, היזמים מקימים עיר חדשה – עיר עברית לפי מיטב מסורת הקולנוע החלוצי שהופק בארץ בשנות ה-30 וה-40 והסרטים הלאומיים ההירואיים שהעלו על נס את הבנייה, ההתיישבות והחלוציות. זוהי פארודיה עוקצנית על הסרטים ששירתו את המפעל הציוני: אריק לביא נואם ומדבר, אך פס הקול מוחלש ועל גביו נשמעת קריינות מלאת פאתוס. לרגע עולה כתובית ביפנית. המצלמה מצלמת את המדבר הצחיח ואת אתרי הבנייה – יש תקווה, השממה תופרח. הגברים בונים, והנשים מתגייסות גם הן למפעל הציוני. הן נכנסות לאוהלים ויוצאות מהם בהריון. עמן יוצא שלמה וישינסקי, גם הוא בהריון. זהרירה חריפאי שרה שיר פארודי, כאילו ציוני, על ישראלית שאוהבת את החבר’ה עד כדי כך שהיא שוכבת עם כולם, ולפיכך נידונה להוליד פלוגה שלמה: “אני צועדת־עדת־עדת באביב, בשדות מולדת־לדת־לדת מסביב, הנרקיסים פורחים ולבבי אומלל, אנ’לא יודעת מה קורה לי כבר בכלל… אני אוהבת־הבת־הבת את כולם, וגם שוכבת־כבת־כבת עם כולם, אני מבצר פתוח, טנק ללא שריון, הסוף יהיה שאכנס להריון. ירוחם, אלי, צביקה, שמוליק, רפי, דן חמודי, אורי, זאביק, איצ’ה הקטן – כולכם, כולכם תהיו האב המאושר, של הפלוגה שלי, שתיוולד מחר”.
אנחנו ממליצים לצפות באתר במצב גלישה אנכי.
נראה שעוד לא אישרת את המייל ולכן תהליך ההרשמה לא הסתיים.
זה הזמן להיכנס למייל ששלחנו לך וללחוץ על הלינק שיש בו.
נשלח אליך מייל. על מנת לשחזר את הסיסמא, עליך ללחוץ על הלינק.
קיימת בעיה בניסיון שיחזור הסיסמא, אנא נסה שנית.
אפשרות זו זמינה למשתמשים רשומים בלבד.
ההרשמה בחינם ומומלצת לכולם – משתמשים רשומים יכולים לשמור סרטים, לדרג, לכתוב ביקורות אישית ועוד.
הודעה ליצירה יתומה
כל הזכויות שמורות לבעלי הזכויות ביצירות ולסינמטק ירושלים – ארכיון ישראלי לסרטים (ע”ר). חל איסור מוחלט לעשות כל שימוש ביצירות שבאתר למטרות שאינן אישיות-פרטיות ללא קבלת הרשאה מראש ובכתב.
למידע על בעלי הזכויות, ניתן להיכנס לדף האוסף הרלוונטי, או לפנות אל הנהלת ארכיון הסרטים הישראלי.
אנו מכבדים את זכויותיהם של בעלי זכויות יוצרים ומשקיעים מאמצים באיתור בעלי זכויות יוצרים לצורך שימוש בחומרים המופיעים באתר.
השימוש נעשה על פי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים תשס”ח-2007. אם לדעתכם נפגעה זכותכם כבעלים של זכויות יוצרים בחומר המופיע באתר זה, הנכם רשאים לפנות באמצעות דואר אלקטרוני לארכיון הסרטים הישראלי בבקשה לחדול מעשיית שימוש ביצירה. ציינו מה הבסיס לטענתכם לבעלות על זכויות היוצרים וכן שם מלא, כתובת דוא”ל ומספר טלפון, וצרפו קישור לדף הרלוונטי באתר.
הודעה ליצירה רגילה
כל הזכויות שמורות לבעלי הזכויות ביצירות ולסינמטק ירושלים – ארכיון ישראלי לסרטים (ע”ר). חל איסור מוחלט לעשות כל שימוש ביצירות שבאתר למטרות שאינן אישיות-פרטיות ללא קבלת הרשאה מראש ובכתב.
למידע על בעלי הזכויות, ניתן להיכנס לדף האוסף הרלוונטי, או לפנות אל הנהלת ארכיון הסרטים הישראלי.
אנו מכבדים את זכויותיהם של בעלי זכויות יוצרים ומשקיעים מאמצים באיתור בעלי זכויות יוצרים לצורך שימוש בחומרים המופיעים באתר.
השימוש נעשה על פי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים תשס”ח-2007. אם לדעתכם נפגעה זכותכם כבעלים של זכויות יוצרים בחומר המופיע באתר זה, הנכם רשאים לפנות באמצעות דואר אלקטרוני לארכיון הסרטים הישראלי בבקשה לחדול מעשיית שימוש ביצירה. ציינו מה הבסיס לטענתכם לבעלות על זכויות היוצרים וכן שם מלא, כתובת דוא”ל ומספר טלפון, וצרפו קישור לדף הרלוונטי באתר.
This will close in 0 seconds