- כל תכני הסינמטק פתוחים ללא הגבלת זמן
- מחיר מוזל על תכנים מתארחים
איור ואנימציה: אריה נבון | טקסט: אביגדור המאירי | הפקה: האחים אגדתי | 1931
אחד הדימויים החוזרים באמנות הארצישראלית בשנות ה-20 וה-30 של המאה הקודמת הוא דמותו של “התימני”, שסימלה בראשית הציונות את העבריות הקדומה, השורשית, שהיתה אחד ממקורות ההשראה ל”אדם החדש” שייחלו ליצור בארץ. הרוח הזו מופיעה גם בסרט “הרפתקאותיו של גדי בן־סוסי”, שנוצר בשנת 1931 על ידי הקריקטוריסט אריה נבון. הסרט, כנראה סרט האנימציה הראשון שנוצר בארץ שאינו פרסומת, מגולל את עלילותיו המוזרות של גדי בימיה הראשונים של תל־אביב.
העיסוק העיקרי של נבון היה איור קריקטורות פוליטיות. סרט זה נוצר כנראה כהפוגה קומית, בדומה לאופן שבו תפס נבון את “אורי מורי”, טור הקומיקס לילדים שיצר ב-1936. אורי מורי מתחיל כעולה חדש, ובהמשך הופך לצבר. לעומתו, גדי הוא החיבור לשורשיות, ליהודי התנ”כי מלפני הגלות. הוא מייצג את הרומנטיקה האוריינטלית של הציונות המזרח אירופית כפי שהתבטאה גם בספרות ובאמנות בצלאל של התקופה. השם שניתן לו, גדי בן־סוסי, הוא שמו אחד המרגלים שמשה שלח לתור את הארץ.
אך בין גדי לתל־אביב קיים פער אירוני. בין הירואיות למציאות, בין התנ”ך להווה הבנאלי ובין ההערצה לדמות התנ”כית לזלזול במסורת שמייצג “התימני”. פער בתוך הסיפור, ופער במבט האירופי על המסורת מול המודרנה.
אורי מורי, הילד הראשון שהוגדר כצבר, בקומיקס שיצר נבון עם לאה גולדברג, הוא ילד שובב שיוצא גם הוא להרפתקאות שמערבבות בין מציאות לדמיון. תמימותו של אורי מתקבלת בחיבה בשל היותו ילד ויכולתו המופלאה להפוך חלומות למציאות. במקרה של גדי בן־סוסי, לעומת זאת, צפייה עכשווית בסרט יוצרת מעט אי נוחות מהגחכת הדמות, שמערבבת את המבט הרומנטי על העבר עם סטריאוטיפ “פרימיטיבי”, ועם עולם החלומות… נשאיר לכם לצפות בסרט.
באדיבות ארכיון הסרטים היהודיים ע”ש סטיבן שפילברג.
אנחנו ממליצים לצפות באתר במצב גלישה אנכי.
נראה שעוד לא אישרת את המייל ולכן תהליך ההרשמה לא הסתיים.
זה הזמן להיכנס למייל ששלחנו לך וללחוץ על הלינק שיש בו.
נשלח אליך מייל. על מנת לשחזר את הסיסמא, עליך ללחוץ על הלינק.
קיימת בעיה בניסיון שיחזור הסיסמא, אנא נסה שנית.
אפשרות זו זמינה למשתמשים רשומים בלבד.
ההרשמה בחינם ומומלצת לכולם – משתמשים רשומים יכולים לשמור סרטים, לדרג, לכתוב ביקורות אישית ועוד.
הודעה ליצירה יתומה
כל הזכויות שמורות לבעלי הזכויות ביצירות ולסינמטק ירושלים – ארכיון ישראלי לסרטים (ע”ר). חל איסור מוחלט לעשות כל שימוש ביצירות שבאתר למטרות שאינן אישיות-פרטיות ללא קבלת הרשאה מראש ובכתב.
למידע על בעלי הזכויות, ניתן להיכנס לדף האוסף הרלוונטי, או לפנות אל הנהלת ארכיון הסרטים הישראלי.
אנו מכבדים את זכויותיהם של בעלי זכויות יוצרים ומשקיעים מאמצים באיתור בעלי זכויות יוצרים לצורך שימוש בחומרים המופיעים באתר.
השימוש נעשה על פי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים תשס”ח-2007. אם לדעתכם נפגעה זכותכם כבעלים של זכויות יוצרים בחומר המופיע באתר זה, הנכם רשאים לפנות באמצעות דואר אלקטרוני לארכיון הסרטים הישראלי בבקשה לחדול מעשיית שימוש ביצירה. ציינו מה הבסיס לטענתכם לבעלות על זכויות היוצרים וכן שם מלא, כתובת דוא”ל ומספר טלפון, וצרפו קישור לדף הרלוונטי באתר.
הודעה ליצירה רגילה
כל הזכויות שמורות לבעלי הזכויות ביצירות ולסינמטק ירושלים – ארכיון ישראלי לסרטים (ע”ר). חל איסור מוחלט לעשות כל שימוש ביצירות שבאתר למטרות שאינן אישיות-פרטיות ללא קבלת הרשאה מראש ובכתב.
למידע על בעלי הזכויות, ניתן להיכנס לדף האוסף הרלוונטי, או לפנות אל הנהלת ארכיון הסרטים הישראלי.
אנו מכבדים את זכויותיהם של בעלי זכויות יוצרים ומשקיעים מאמצים באיתור בעלי זכויות יוצרים לצורך שימוש בחומרים המופיעים באתר.
השימוש נעשה על פי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים תשס”ח-2007. אם לדעתכם נפגעה זכותכם כבעלים של זכויות יוצרים בחומר המופיע באתר זה, הנכם רשאים לפנות באמצעות דואר אלקטרוני לארכיון הסרטים הישראלי בבקשה לחדול מעשיית שימוש ביצירה. ציינו מה הבסיס לטענתכם לבעלות על זכויות היוצרים וכן שם מלא, כתובת דוא”ל ומספר טלפון, וצרפו קישור לדף הרלוונטי באתר.
This will close in 0 seconds