- כל תכני הסינמטק פתוחים ללא הגבלת זמן
- מחיר מוזל על תכנים מתארחים
מבחינת אבא שלי, “שמיכה חשמלית ושמה משה” היה הסרט הכי טוב שיצר. זה היה הסרט הקרוב ביותר ללבו. אגב, די ברור לי למה. הסרט עצמו – מבחינת תסריט, עלילה ובימוי – מתפתח בצורה כאוטית למדי. הבלגן חוגג וההתרחשויות מקריות וחסרות סדר ומשמעת, בדיוק כמו שהוא היה בחייו. בכל אופן, לטעמי האישי “שמיכה חשמלית” דווקא אינו סרטו הטוב ביותר, אולם אם פורשים את כל סרטיו לרוחב ומפרקים אותם לסצנות, זהו הסרט שבתוכו מסתתרת הסצנה הטובה ביותר שהוא כתב וביים.
מדובר בסצנה שבה שלושת ה”ערסים” – הסרסור לוי בגילומו של שמיל בן־ארי, שומר הראש שלו משה בגילומו של אורי קלאוזנר והזונה מלכה בגילומה של רבקה נוימן – מגיעים למיון לאחר שחטפו מכות ב”מדבר של הזונות”, הלא הוא חוף תל־ברוך. הם פוגשים שם את הרופא התורן התשוש והעייף מהמשמרת הארוכה ומהחיים בכלל, והוא מרביץ מונולוג על “הארכת תוחלת החיים”, על הזִקנה ועל העליבות שמגיעה יחד איתה. מדובר במונולוג מהפנט שמבוצע בדיוק ובהקפדה על ידי גיל אלון. עד כדי כך מהפנט, שאבי היה נוהג לציין בגאווה שחנוך לוין (שאותו הוא החשיב, לצד דוד אבידן, ל”מרענן הרשמי” של השפה העברית) אמר פעם לרבקה נוימן – ששיחקה ברבים ממחזותיו – שהוא צפה בסרט, ואם יש מונולוג שהוא מקנא שלא כתב בעצמו, זהו המונולוג הזה בדיוק.
אני מניח שהרגע שבו אבי שמע מרבקה נוימן את מה שאמר חנוך לוין היה אחד מאותם רגעים נדירים שבהם הוא באמת הרגיש סיפוק מקצועי. לרוב, באופן כרוני אפילו אפשר להגיד, הוא לא הרגיש סיפוק מקצועי וחי בתחושה של כישלון קליני. כמי שהכיר אותו היטב אני ארשה לעצמי לאבחן שזה היה המנוע שגרם לכך שהוא תמיד היה בעשייה. נרדף על ידי תחושת כישלון תמידית (שהיתה אצלו בראש בלבד), הוא כתב וכתב וכתב ללא הפסקה, כאילו מעולם לא הבין שאת תחושת הסיפוק הזו שהוא מחפש לא ישיג דרך פרסים ומחיאות כפיים. תחושת הסיפוק הזו היא תפיסת עולם, היא גישה, החלטה.
אנחנו ממליצים לצפות באתר במצב גלישה אנכי.
נראה שעוד לא אישרת את המייל ולכן תהליך ההרשמה לא הסתיים.
זה הזמן להיכנס למייל ששלחנו לך וללחוץ על הלינק שיש בו.
נשלח אליך מייל. על מנת לשחזר את הסיסמא, עליך ללחוץ על הלינק.
קיימת בעיה בניסיון שיחזור הסיסמא, אנא נסה שנית.
אפשרות זו זמינה למשתמשים רשומים בלבד.
ההרשמה בחינם ומומלצת לכולם – משתמשים רשומים יכולים לשמור סרטים, לדרג, לכתוב ביקורות אישית ועוד.
הודעה ליצירה יתומה
כל הזכויות שמורות לבעלי הזכויות ביצירות ולסינמטק ירושלים – ארכיון ישראלי לסרטים (ע”ר). חל איסור מוחלט לעשות כל שימוש ביצירות שבאתר למטרות שאינן אישיות-פרטיות ללא קבלת הרשאה מראש ובכתב.
למידע על בעלי הזכויות, ניתן להיכנס לדף האוסף הרלוונטי, או לפנות אל הנהלת ארכיון הסרטים הישראלי.
אנו מכבדים את זכויותיהם של בעלי זכויות יוצרים ומשקיעים מאמצים באיתור בעלי זכויות יוצרים לצורך שימוש בחומרים המופיעים באתר.
השימוש נעשה על פי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים תשס”ח-2007. אם לדעתכם נפגעה זכותכם כבעלים של זכויות יוצרים בחומר המופיע באתר זה, הנכם רשאים לפנות באמצעות דואר אלקטרוני לארכיון הסרטים הישראלי בבקשה לחדול מעשיית שימוש ביצירה. ציינו מה הבסיס לטענתכם לבעלות על זכויות היוצרים וכן שם מלא, כתובת דוא”ל ומספר טלפון, וצרפו קישור לדף הרלוונטי באתר.
הודעה ליצירה רגילה
כל הזכויות שמורות לבעלי הזכויות ביצירות ולסינמטק ירושלים – ארכיון ישראלי לסרטים (ע”ר). חל איסור מוחלט לעשות כל שימוש ביצירות שבאתר למטרות שאינן אישיות-פרטיות ללא קבלת הרשאה מראש ובכתב.
למידע על בעלי הזכויות, ניתן להיכנס לדף האוסף הרלוונטי, או לפנות אל הנהלת ארכיון הסרטים הישראלי.
אנו מכבדים את זכויותיהם של בעלי זכויות יוצרים ומשקיעים מאמצים באיתור בעלי זכויות יוצרים לצורך שימוש בחומרים המופיעים באתר.
השימוש נעשה על פי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים תשס”ח-2007. אם לדעתכם נפגעה זכותכם כבעלים של זכויות יוצרים בחומר המופיע באתר זה, הנכם רשאים לפנות באמצעות דואר אלקטרוני לארכיון הסרטים הישראלי בבקשה לחדול מעשיית שימוש ביצירה. ציינו מה הבסיס לטענתכם לבעלות על זכויות היוצרים וכן שם מלא, כתובת דוא”ל ומספר טלפון, וצרפו קישור לדף הרלוונטי באתר.