- כל תכני הסינמטק פתוחים ללא הגבלת זמן
- מחיר מוזל על תכנים מתארחים
שנות ה-60 בקולנוע הישראלי נפתחו עם שני סרטים מסגנונות מנוגדים: “חולות לוהטים” (רפאל נוסבאום, 1960), שהלך בנתיב האסקפיסטי של הקולנוע הפופולרי הכמו־הוליוודי – ומנגד הסרט “הם היו עשרה” (ברוך דינר, 1960), שהמשיך את המגמה של הקולנוע הלאומי ההירואי, שהחלה עוד בעשור שלפני כן עם “גבעה 24 אינה עונה” (תורולד דיקנסון, 1955). “הם היו עשרה”, מערבון חלוצי וציוני, נחשב עד היום לאחד הסרטים המכוננים של הז’אנר הלאומי ההירואי – הוא מאדיר את מיתוס הצבר (המתבטא כאן בדמותו של יוסף, מנהיג הקבוצה, בגילומו של עודד תאומי) ומקדש ערכים דוגמת אחווה והפרחת השממה.
הסרט מגולל את קורותיהם של עשרה חלוצים – תשעה גברים ואשה אחת – שעולים ארצה מרוסיה ומקימים יישוב סוציאליסטי בגליל תוך התמודדות עם תנאי מזג אוויר קשים, מחלות, עימותים פנימיים בין חברי הקבוצה והתנכלויות מצד השכנים הערבים מהכפר הסמוך. בגזרה הצורנית, וכמו סרטים ציוניים אחרים לפניו, “הם היו עשרה” מושפע אמנם מהקולנוע הסובייטי – אבל שואב את עיקר השראתו מסוגת המערבון האמריקאי, ובעיקר מסרטיו של ג’ון פורד. התימה הזאת באה לידי ביטוי בעיסוק בסדר מול פראיות, בקומפוזיציות מלאות הבעה של יחיד מול רבים – ובאמצעות סגנון הצילום, שבו השמיים והאדמה תופסים נתחים גדולים מהפריים. האדם, שעומד מעל האדמה ומתחת לשמיים, נראה כמו נטע שלא ניתן לעקור מהנוף.
בקטע שלפנינו, הקבוצה מצליחה ללכוד את אחד משני הערבים שגנבו את הסוס של היישוב הצעיר. בבוקר מגיעים למקום ראש הכפר ואבי הגנב כדי לשחרר אותו, ובקבוצה מתעורר ויכוח פנימי. החברים מצולמים בעיקר בזווית צילום נמוכה שמאדירה אותם, עטופים בשמי הארץ, כשברקע העצים והאדמה. הם חלק מהנוף. הם מביטים בכפר הסמוך וצופים בערבים יוצאים לכיוונם, מוכנים לעימות. מבחינה מספרית, לחלוצים הציוניים אין סיכוי. החברים רוצים לשחרר את הגנב, אך יוסף המנהיג לא נרתע ומסרב. בקלוז-אפ (צילום תקריב) יפהפה ובזווית נמוכה המאדירה אותו, יוסף זועק: “כאן לא גונבים! כאן לא הפקר! זה הבית שלנו!”. הבחירה הזאת משלבת בין קידוש הקבוצה וערכיה להבלטה של גיבור אחד, צבר עשוי לבלי חת, שנלחם על הבית. הוא ממשיך ואומר שאם יסגירו כעת שהם מפחדים, הם אבודים – ובכך נותן ביטוי עז לאתוס הגבורה והלחימה, ועל הדרך גם מדגים את הגישה המיליטנטית הרווחת שלפיה “הם מבינים רק כוח”.
אנחנו ממליצים לצפות באתר במצב גלישה אנכי.
נראה שעוד לא אישרת את המייל ולכן תהליך ההרשמה לא הסתיים.
זה הזמן להיכנס למייל ששלחנו לך וללחוץ על הלינק שיש בו.
נשלח אליך מייל. על מנת לשחזר את הסיסמא, עליך ללחוץ על הלינק.
קיימת בעיה בניסיון שיחזור הסיסמא, אנא נסה שנית.
אפשרות זו זמינה למשתמשים רשומים בלבד.
ההרשמה בחינם ומומלצת לכולם – משתמשים רשומים יכולים לשמור סרטים, לדרג, לכתוב ביקורות אישית ועוד.
הודעה ליצירה יתומה
כל הזכויות שמורות לבעלי הזכויות ביצירות ולסינמטק ירושלים – ארכיון ישראלי לסרטים (ע”ר). חל איסור מוחלט לעשות כל שימוש ביצירות שבאתר למטרות שאינן אישיות-פרטיות ללא קבלת הרשאה מראש ובכתב.
למידע על בעלי הזכויות, ניתן להיכנס לדף האוסף הרלוונטי, או לפנות אל הנהלת ארכיון הסרטים הישראלי.
אנו מכבדים את זכויותיהם של בעלי זכויות יוצרים ומשקיעים מאמצים באיתור בעלי זכויות יוצרים לצורך שימוש בחומרים המופיעים באתר.
השימוש נעשה על פי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים תשס”ח-2007. אם לדעתכם נפגעה זכותכם כבעלים של זכויות יוצרים בחומר המופיע באתר זה, הנכם רשאים לפנות באמצעות דואר אלקטרוני לארכיון הסרטים הישראלי בבקשה לחדול מעשיית שימוש ביצירה. ציינו מה הבסיס לטענתכם לבעלות על זכויות היוצרים וכן שם מלא, כתובת דוא”ל ומספר טלפון, וצרפו קישור לדף הרלוונטי באתר.
הודעה ליצירה רגילה
כל הזכויות שמורות לבעלי הזכויות ביצירות ולסינמטק ירושלים – ארכיון ישראלי לסרטים (ע”ר). חל איסור מוחלט לעשות כל שימוש ביצירות שבאתר למטרות שאינן אישיות-פרטיות ללא קבלת הרשאה מראש ובכתב.
למידע על בעלי הזכויות, ניתן להיכנס לדף האוסף הרלוונטי, או לפנות אל הנהלת ארכיון הסרטים הישראלי.
אנו מכבדים את זכויותיהם של בעלי זכויות יוצרים ומשקיעים מאמצים באיתור בעלי זכויות יוצרים לצורך שימוש בחומרים המופיעים באתר.
השימוש נעשה על פי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים תשס”ח-2007. אם לדעתכם נפגעה זכותכם כבעלים של זכויות יוצרים בחומר המופיע באתר זה, הנכם רשאים לפנות באמצעות דואר אלקטרוני לארכיון הסרטים הישראלי בבקשה לחדול מעשיית שימוש ביצירה. ציינו מה הבסיס לטענתכם לבעלות על זכויות היוצרים וכן שם מלא, כתובת דוא”ל ומספר טלפון, וצרפו קישור לדף הרלוונטי באתר.
This will close in 0 seconds