- כל תכני הסינמטק פתוחים ללא הגבלת זמן
- מחיר מוזל על תכנים מתארחים
מתחילת דרכה הקולנועית מתמקדת מיכל אביעד במיפוי ההוויה הישראלית, על סתירותיה הפנימיות, מנקודת מבט נשית. בין אם זה קולנוע ישיר (“ג’ני וג’ני”, 1997), יומני (“לילדים שלי”, 2002) או סרט מסע (“ירית פעם במישהו?”, 1995), הדיון הוא בין הפרטי להיסטורי, ותמיד מלווה בתחושת דחיפות ושליחות. בכל סרט בוחרת אביעד סגנון קולנועי שונה שדרכו היא מספרת את הסיפור. בסרטה היפה “החלוצות” מ-2013 היא הולכת כמאה שנה לאחור. הגיבורות הן נשים שעלו לארץ ישראל בתחילת המאה ה-20 – נשים שנטשו משפחה, שפה ותרבות כדי לבנות בגופן את הארץ המובטחת.
הפעולה של אביעד כפולה. היא מנכיחה את הנשים שנשכחו מאחור, ולמעשה הודרו מהסיפור הקאנוני (“לא קראו על שמן רחובות”, היא אומרת) – וגם מציגה אלטרנטיבה לסיפור המרכזי, שהוא גברי ברובו. כדי לחדור לעומק היא מצמצמת את המבט לחמש נשים צעירות, רהוטות ומרשימות שחיו באותה תקופה בקיבוץ עין־חרוד. כדי לאפשר לנו הצופים להציץ אל נפשן היא משתמשת בשני כלים מרכזיים: יומנים/מכתבים וסרטי ארכיון.
החומרים האישיים חושפים את עולמן הפנימי של החלוצות: הן חולמות לבנות בפלשתינה חברה מהפכנית, כזו שתאפשר לנשים להיות שותפות מרכזיות במהפכה הלאומית הסוציאליסטית – לבנות אוטופיה. את הטקסטים האישיים ומכמירי הלב משבצת אביעד לצד סרטי ארכיון שצולמו באותה תקופה על ידי המוסדות הציוניים כחלק מ”מיתוג” המהפכה הציונית.
המתח הפנימי שנוצר מהחיבור בין הקולות האינטימיים של הכותבות לדימויים ששירתו מטרה אחרת לגמרי מייצר טקסט קולנועי מורכב. השילוב בין הקולות לדימויים הישנים (את הטקסטים מקריאות שחקניות בגילאים התואמים את אלו של הגיבורות) מאפשר לצלול אל תוך ההוויה הארצישראלית המהפכנית, אבל הפעם מלמטה למעלה – מי שמנסחות את מהלך ההתרחשויות הן הנשים, בסיועה של אביעד. הסיפור עולה מהמקום הפרטי של האינדיבידואל, ולא דרך קולו הסמכותי של ההיסטוריון. הקולות שנשמעים משלבים את התקווה והאכזבה, את הלהט ושברון הלב, ובעיקר את עוצמת ההקרבה שנדרשה מאותן נשים. חשבון הנפש גם הוא שם, לאורך כל הדרך, אינטימי ומכאיב.
הסרט נפתח בקטע מתוך יומן: “עין־חרוד, יום חם ארצישראלי טיפוסי. שדה שעורה קצור, אין מקלט. מרגישה אני מתיחות עצבים נוראה, ונדמה שאין כוח לשאת עוד”. הוא מסתיים כעבור 50 דקות בקטע מיומן אחר: “עצמאות, נשיות. המלחמה על העצמאות פגעה בנשיות. זה בטח ככה, אין ספק. אבל אני לא הרגשתי שזה ככה. בשבילי היתה זו מלחמה על האני שלי, שבו מתמזגת הנשיות עם העצמאות. בעיני האחרים יש בזה ניגוד, סתירה, ויתור. אולי. לי נחוצה היתה הגשמת הנשיות, האימהות, בשביל הרגשת העצמאות. והיה אפילו במחיר של השפלה. לי זה היה כדאי”.
אנחנו ממליצים לצפות באתר במצב גלישה אנכי.
נראה שעוד לא אישרת את המייל ולכן תהליך ההרשמה לא הסתיים.
זה הזמן להיכנס למייל ששלחנו לך וללחוץ על הלינק שיש בו.
נשלח אליך מייל. על מנת לשחזר את הסיסמא, עליך ללחוץ על הלינק.
קיימת בעיה בניסיון שיחזור הסיסמא, אנא נסה שנית.
אפשרות זו זמינה למשתמשים רשומים בלבד.
ההרשמה בחינם ומומלצת לכולם – משתמשים רשומים יכולים לשמור סרטים, לדרג, לכתוב ביקורות אישית ועוד.
הודעה ליצירה יתומה
כל הזכויות שמורות לבעלי הזכויות ביצירות ולסינמטק ירושלים – ארכיון ישראלי לסרטים (ע”ר). חל איסור מוחלט לעשות כל שימוש ביצירות שבאתר למטרות שאינן אישיות-פרטיות ללא קבלת הרשאה מראש ובכתב.
למידע על בעלי הזכויות, ניתן להיכנס לדף האוסף הרלוונטי, או לפנות אל הנהלת ארכיון הסרטים הישראלי.
אנו מכבדים את זכויותיהם של בעלי זכויות יוצרים ומשקיעים מאמצים באיתור בעלי זכויות יוצרים לצורך שימוש בחומרים המופיעים באתר.
השימוש נעשה על פי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים תשס”ח-2007. אם לדעתכם נפגעה זכותכם כבעלים של זכויות יוצרים בחומר המופיע באתר זה, הנכם רשאים לפנות באמצעות דואר אלקטרוני לארכיון הסרטים הישראלי בבקשה לחדול מעשיית שימוש ביצירה. ציינו מה הבסיס לטענתכם לבעלות על זכויות היוצרים וכן שם מלא, כתובת דוא”ל ומספר טלפון, וצרפו קישור לדף הרלוונטי באתר.
הודעה ליצירה רגילה
כל הזכויות שמורות לבעלי הזכויות ביצירות ולסינמטק ירושלים – ארכיון ישראלי לסרטים (ע”ר). חל איסור מוחלט לעשות כל שימוש ביצירות שבאתר למטרות שאינן אישיות-פרטיות ללא קבלת הרשאה מראש ובכתב.
למידע על בעלי הזכויות, ניתן להיכנס לדף האוסף הרלוונטי, או לפנות אל הנהלת ארכיון הסרטים הישראלי.
אנו מכבדים את זכויותיהם של בעלי זכויות יוצרים ומשקיעים מאמצים באיתור בעלי זכויות יוצרים לצורך שימוש בחומרים המופיעים באתר.
השימוש נעשה על פי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים תשס”ח-2007. אם לדעתכם נפגעה זכותכם כבעלים של זכויות יוצרים בחומר המופיע באתר זה, הנכם רשאים לפנות באמצעות דואר אלקטרוני לארכיון הסרטים הישראלי בבקשה לחדול מעשיית שימוש ביצירה. ציינו מה הבסיס לטענתכם לבעלות על זכויות היוצרים וכן שם מלא, כתובת דוא”ל ומספר טלפון, וצרפו קישור לדף הרלוונטי באתר.