- כל תכני הסינמטק פתוחים ללא הגבלת זמן
- מחיר מוזל על תכנים מתארחים
חיי הלילה לא היו זרים גם לבמאי וכוכב הקולנוע אסי דיין, שנכח ובלט בנוף הבלייני של תל־אביב. לכן לא מפתיע שמיקם את עלילת סרטו “החיים על פי אגפא” בפאב תל־אביבי. אנקדוטה: הסרט נוצר אחרי שדיין עבר תהליך גמילה. “החיים על פי אגפא” התחרה ב-1992 על פרס דוב הזהב בפסטיבל ברלין וזכה בציון לשבח, גרף תשעה פרסי אופיר והרשים את הקהל והמבקרים גם יחד.
בראיון ל”ידיעות אחרונות” נשאל דיין האם הפאב, שקרוי בארבי (אחד מכינויי בית החולים לחולי נפש אברבנאל בפי המאושפזים בו), הוא דימוי שמייצג את המציאות הישראלית. תשובתו: “הפאב בעיני הוא בעיקר צומת. מקום מפגש. מקום ריכוז של אוכלוסייה שאין לה מקום אחר ללכת אליו. מעין נידחות שכזאת. בית תמחוי. לפאב באים כדי להיות ביחד, או כמו שאומרת גילה אלמגור בסרט: ‘אתה מגיע לכאן רק אחרי שבהית שעות בתקרה, ואין כאן פינות, כדי שאנשים לא יהיו לבד’. הפאב מאפשר היתקלות של אנשים זרים לחלוטין זה בזה”.
גילה אלמגור, באחד מתפקידיה הגדולים, מגלמת את בעלת הפאב המתבגרת דליה, שמנהלת רומן עם גבר נשוי (עזרא כפרי) וגם אוספת בחורים מזדמנים למיטתה. אלמגור אמנם טענה בעבר שלא ניסתה לגלם “בעלות פאבים אמיתיות, למרות שאני מכירה אותן”, אבל למעשה דיין ביסס את דמותה על זהרה אביצדק, בעלת הפאב המיתולוגי זיגל ברחוב דיזנגוף, שבו נהג לבלות. בעוד הגברים בסרט מוצגים כאימפוטנטים (באופן סמלי) – דמויות הנשים, ובהן ריקי, מורכבות ומעוררות עניין. “נשים בוגרות יותר מאשר גברים בארץ”, טען דיין. “אצלנו, גברים נעצרים באיזה שלב מוקדם בהתפתחותם ונתקעים במין עיוות גברי מוגזם. המאצ’ואיזם הוא חלק בלתי נפרד מהמציאות שלנו”.
דיין חשף פעם שכל הדמויות בסרט מייצגות למעשה אותו. במיוחד דליה, ש”בולטת בעניין הזה של הבדידות העקרונית, אבל זאת מחלה שממנה סובלים גם כל האחרים בסרט”. באחת הסצנות דליה מתמצתת את תחושת הבדידות הזאת. זה קורה בשיחה עם ליאורה, הצלמת־ברמנית (עירית פרנק). “אנחנו כל הזמן געגועים למשהו שלא יקרה לעולם”, אומרת לה דליה, ומוסיפה ששלוש השעות הליליות שהיא מבלה עם המאהב הנשוי שלה הן “השעות היחידות בחיי. כל השאר זה ליד החיים. זה לא החיים. סידורים ופרוצדורות. תלכי, תביאי, תסגרי, תפתחי. חרא, חרא, חרא”.
אנחנו ממליצים לצפות באתר במצב גלישה אנכי.
נראה שעוד לא אישרת את המייל ולכן תהליך ההרשמה לא הסתיים.
זה הזמן להיכנס למייל ששלחנו לך וללחוץ על הלינק שיש בו.
נשלח אליך מייל. על מנת לשחזר את הסיסמא, עליך ללחוץ על הלינק.
קיימת בעיה בניסיון שיחזור הסיסמא, אנא נסה שנית.
אפשרות זו זמינה למשתמשים רשומים בלבד.
ההרשמה בחינם ומומלצת לכולם – משתמשים רשומים יכולים לשמור סרטים, לדרג, לכתוב ביקורות אישית ועוד.
הודעה ליצירה יתומה
כל הזכויות שמורות לבעלי הזכויות ביצירות ולסינמטק ירושלים – ארכיון ישראלי לסרטים (ע”ר). חל איסור מוחלט לעשות כל שימוש ביצירות שבאתר למטרות שאינן אישיות-פרטיות ללא קבלת הרשאה מראש ובכתב.
למידע על בעלי הזכויות, ניתן להיכנס לדף האוסף הרלוונטי, או לפנות אל הנהלת ארכיון הסרטים הישראלי.
אנו מכבדים את זכויותיהם של בעלי זכויות יוצרים ומשקיעים מאמצים באיתור בעלי זכויות יוצרים לצורך שימוש בחומרים המופיעים באתר.
השימוש נעשה על פי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים תשס”ח-2007. אם לדעתכם נפגעה זכותכם כבעלים של זכויות יוצרים בחומר המופיע באתר זה, הנכם רשאים לפנות באמצעות דואר אלקטרוני לארכיון הסרטים הישראלי בבקשה לחדול מעשיית שימוש ביצירה. ציינו מה הבסיס לטענתכם לבעלות על זכויות היוצרים וכן שם מלא, כתובת דוא”ל ומספר טלפון, וצרפו קישור לדף הרלוונטי באתר.
הודעה ליצירה רגילה
כל הזכויות שמורות לבעלי הזכויות ביצירות ולסינמטק ירושלים – ארכיון ישראלי לסרטים (ע”ר). חל איסור מוחלט לעשות כל שימוש ביצירות שבאתר למטרות שאינן אישיות-פרטיות ללא קבלת הרשאה מראש ובכתב.
למידע על בעלי הזכויות, ניתן להיכנס לדף האוסף הרלוונטי, או לפנות אל הנהלת ארכיון הסרטים הישראלי.
אנו מכבדים את זכויותיהם של בעלי זכויות יוצרים ומשקיעים מאמצים באיתור בעלי זכויות יוצרים לצורך שימוש בחומרים המופיעים באתר.
השימוש נעשה על פי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים תשס”ח-2007. אם לדעתכם נפגעה זכותכם כבעלים של זכויות יוצרים בחומר המופיע באתר זה, הנכם רשאים לפנות באמצעות דואר אלקטרוני לארכיון הסרטים הישראלי בבקשה לחדול מעשיית שימוש ביצירה. ציינו מה הבסיס לטענתכם לבעלות על זכויות היוצרים וכן שם מלא, כתובת דוא”ל ומספר טלפון, וצרפו קישור לדף הרלוונטי באתר.
This will close in 0 seconds