- כל תכני הסינמטק פתוחים ללא הגבלת זמן
- מחיר מוזל על תכנים מתארחים
ניר ברגמן, בעקבות “ספר הדקדוק הפנימי” מאת דויד גרוסמן | 2010
הסצנה הזאת מציגה את הרגע שבו אהרן יוצא לגמרי מדעתו. לא במובן הרגיל, אלא מילולית ממש. בסופה הוא מאבד את הדעת, כמו גם את ההכרה, ומנתק מגע מהמציאות. עם שובו הביתה, אהרן חוטף עיפרון וכותב במחברת שלו משפט אחד שיש בו גם תחינה, גם קינה וגם ציווי: ״בלוטת גדילה, התעוררי!״. הוא קורע את המשפט ומכווצ’ץ’ אותו לכדור קטן שהוא תוחב אל אפו, ובעזרת העיפרון לוחץ חזק – כעוצמת צערו – אל עומק הנחיר.
יש איזה כוח מאגי, מיסטי, כמעט קבלי, במשמעות שאהרן מייחס למילה הכתובה ולכוחה להשפיע על המציאות. השימוש הייחודי והנוקב שאהרן עושה בשפה מאופיין (כפי שנרמז בשם היצירה) בדקדוק פנימי פרטי בתכלית, שטעון באמת רגשית עזה שאיש זולתו לא יבין. זהו אחד מנושאי הליבה של הסרט, והוא זוכה בו לכמה ביטויים חזקים. למשל, כשאהרן מהרהר מדוע נעדרת מהעברית הטיית זמן של הווה מתמשך, שקיימת בשפה האנגלית (Present Progressive), ומשתעשע בנסיונות לתרגל שפה חלופית שכזאת (״איי אם חושבינג. איי אם מתגלמינג. איי אם שוקעינג. איי אם אהרונינג״) שבתחומיה יוכל גם הוא לגדול ולהתפתח ככל הילדים, בזמן הווה מתמשך. בסצנה שלפניכם אהרן מעלה את תחינתו הקיומית על הכתב, והיא בת שלוש מילים בלבד, מפורשות ונואשות.
זו סצנה אכזרית, מייאשת, שמתנהגת כמו טקס מאגיה שחורה. תפילה כאובה ומסוכסכת שאין בה לא אמון ולא אמונה, שכן סופה בכניעה של הנפש לגוף שהיא מבקשת לעורר. אם עד כה הניתוק הדיסוציאטיבי של אהרן נכפה עליו כמנגנון הגנה המאפשר לו ריחוק לצורכי הישמרות – כעת מקורו בבחירה מודעת באופציה של היעלמות אל חיים אחרים, בפלנטה אחרת. כלומר, במימוש הרצון להתאיין ובהתמסרות לתשוקת המוות. זוהי תחנת מעבר סימבולית שמשרטטת את קווי המתאר הטראגיים של הסיפור ומסמנת את נקודת האל־חזור של הגיבור.
עמוס עוז אמר פעם שכל אחד מאיתנו סוחב בתוכו את הילד שהיה, אך ישנם שני סוגים של אנשים: אלה שסוחבים ילד חי, ואלה שסוחבים ילד מת. לדבריו, אלה שסוחבים ילד מת אולי ייהנו מחיים קלים יותר, אך אלה שסוחבים ילד חי יזכו לחיים מעניינים בהרבה. בפרפראזה על עוז, אהרן של גרוסמן הוא ישות אניגמטית ומפורזת – ילד חי שכבר סוחב בתוכו ילד מת.
באדיבות נורמה הפקות.
הסרט “הדקדוק הפנימי” זמין לצפייה באתר ארכיון הסרטים הישראלי. לצפייה בסרט לחצו כאן.
אנחנו ממליצים לצפות באתר במצב גלישה אנכי.
נראה שעוד לא אישרת את המייל ולכן תהליך ההרשמה לא הסתיים.
זה הזמן להיכנס למייל ששלחנו לך וללחוץ על הלינק שיש בו.
נשלח אליך מייל. על מנת לשחזר את הסיסמא, עליך ללחוץ על הלינק.
קיימת בעיה בניסיון שיחזור הסיסמא, אנא נסה שנית.
אפשרות זו זמינה למשתמשים רשומים בלבד.
ההרשמה בחינם ומומלצת לכולם – משתמשים רשומים יכולים לשמור סרטים, לדרג, לכתוב ביקורות אישית ועוד.
הודעה ליצירה יתומה
כל הזכויות שמורות לבעלי הזכויות ביצירות ולסינמטק ירושלים – ארכיון ישראלי לסרטים (ע”ר). חל איסור מוחלט לעשות כל שימוש ביצירות שבאתר למטרות שאינן אישיות-פרטיות ללא קבלת הרשאה מראש ובכתב.
למידע על בעלי הזכויות, ניתן להיכנס לדף האוסף הרלוונטי, או לפנות אל הנהלת ארכיון הסרטים הישראלי.
אנו מכבדים את זכויותיהם של בעלי זכויות יוצרים ומשקיעים מאמצים באיתור בעלי זכויות יוצרים לצורך שימוש בחומרים המופיעים באתר.
השימוש נעשה על פי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים תשס”ח-2007. אם לדעתכם נפגעה זכותכם כבעלים של זכויות יוצרים בחומר המופיע באתר זה, הנכם רשאים לפנות באמצעות דואר אלקטרוני לארכיון הסרטים הישראלי בבקשה לחדול מעשיית שימוש ביצירה. ציינו מה הבסיס לטענתכם לבעלות על זכויות היוצרים וכן שם מלא, כתובת דוא”ל ומספר טלפון, וצרפו קישור לדף הרלוונטי באתר.
הודעה ליצירה רגילה
כל הזכויות שמורות לבעלי הזכויות ביצירות ולסינמטק ירושלים – ארכיון ישראלי לסרטים (ע”ר). חל איסור מוחלט לעשות כל שימוש ביצירות שבאתר למטרות שאינן אישיות-פרטיות ללא קבלת הרשאה מראש ובכתב.
למידע על בעלי הזכויות, ניתן להיכנס לדף האוסף הרלוונטי, או לפנות אל הנהלת ארכיון הסרטים הישראלי.
אנו מכבדים את זכויותיהם של בעלי זכויות יוצרים ומשקיעים מאמצים באיתור בעלי זכויות יוצרים לצורך שימוש בחומרים המופיעים באתר.
השימוש נעשה על פי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים תשס”ח-2007. אם לדעתכם נפגעה זכותכם כבעלים של זכויות יוצרים בחומר המופיע באתר זה, הנכם רשאים לפנות באמצעות דואר אלקטרוני לארכיון הסרטים הישראלי בבקשה לחדול מעשיית שימוש ביצירה. ציינו מה הבסיס לטענתכם לבעלות על זכויות היוצרים וכן שם מלא, כתובת דוא”ל ומספר טלפון, וצרפו קישור לדף הרלוונטי באתר.
This will close in 0 seconds