- כל תכני הסינמטק פתוחים ללא הגבלת זמן
- מחיר מוזל על תכנים מתארחים
ניר ברגמן, בעקבות “ספר הדקדוק הפנימי” מאת דויד גרוסמן | 2010
בסצנה הזאת אהרן מהלך כרוח רפאים בין המוני החוגגים העולזים. שמחתם הפשוטה והטבעית מסמנת את קו הגבול בינו לבין העולם. הוא נגמר היכן שהיא מתחילה. גופו המכווץ צר מלהכיל את האושר המחניק סביבו. הוא נבלע בהמון ונתקף תחושת זרות שתולשת אותו מהסיטואציה. הניתוק הזה הוא נשק יום הדין של כל מנגנוני ההגנה, והוא מפציע כי נפשו של אהרן מוצפת עכשיו, עולה על גדותיה.
הסצנה מבליטה את המצוקה הקלסטרופובית של הגיבור בעמידתו מול החברה והנורמות שלה. השמחה הנורמטיבית של הכלל זועקת את חסכיו העמוקים, את הזרות שמעורר בו הקיום הנורמלי. הקומפוזיציה מדגישה את זעירותו במרחב, את היותו בלתי נראה. הצילום מגובה הכתף של אהרן, כשהוא מפלס את דרכו בהמון, מבליט את קומתו הקטנה. הרהורי לבו מובעים באמצעות קריינות. הפסקול מתנתק מהסאונד של המסיבה ההומה ושם אותה על Mute, ובכך ממקד את הצופים במה שמתרחש בנפשו של אהרן.
האמצעים האמנותיים הללו מניחים את התשתית למעמד דרמטי של מונולוג פנימי מרסק: “אבל למה אני לא גדל? מה אני עשה לא נכון? אולי אני אשאר ככה לנצח, ורק המחשבות שלי יתבגרו ויתבגרו? תראה איך הם חוגגים את הגופות האלה שלהם. אבל על מה הם ויתרו? אולי על כלום? אולי הם לא ויתרו על כלום? לא, לא. הם ויתרו. כן, כן. הם כבר נמצאים בדרך לשם. הם פשוט כבר בדרך למוות, זה הכל. הם התחילו את הדרך שלהם אל המוות ואני עוד לא. אני לא. אבל מה זה אשמתי? מה היא אומרת שאני עושה לה בכוונה? אני הרי כן רוצה. אני רוצה. מה אתה רוצה, להיות כמוהם? זה מה שאתה רוצה? כן, כמוהם”.
הטקסט המלווה את הסצנה הזאת בווייס־אובר מפי הילד ואל הילד מהדהד בצורה סוחפת את הכוח הספרותי של המקור. העיבוד התסריטאי של ברגמן מזקק את התמצית הפיוטית של אביו הקדמון, הספרותי. ברגמן השכיל להסתייע בגרוסמן בעת כתיבת התסריט, חוויה שלדבריו אִפשרה לו להבין לעומק את הכוונות האמיתיות של הסיפור. “אני עדיין שומר הערות שלו בכתב יד על התסריטים”, סיפר פעם בראיון.
באדיבות נורמה הפקות.
הסרט “הדקדוק הפנימי” זמין לצפייה באתר ארכיון הסרטים הישראלי. לצפייה בסרט לחצו כאן.
אנחנו ממליצים לצפות באתר במצב גלישה אנכי.
נראה שעוד לא אישרת את המייל ולכן תהליך ההרשמה לא הסתיים.
זה הזמן להיכנס למייל ששלחנו לך וללחוץ על הלינק שיש בו.
נשלח אליך מייל. על מנת לשחזר את הסיסמא, עליך ללחוץ על הלינק.
קיימת בעיה בניסיון שיחזור הסיסמא, אנא נסה שנית.
אפשרות זו זמינה למשתמשים רשומים בלבד.
ההרשמה בחינם ומומלצת לכולם – משתמשים רשומים יכולים לשמור סרטים, לדרג, לכתוב ביקורות אישית ועוד.
הודעה ליצירה יתומה
כל הזכויות שמורות לבעלי הזכויות ביצירות ולסינמטק ירושלים – ארכיון ישראלי לסרטים (ע”ר). חל איסור מוחלט לעשות כל שימוש ביצירות שבאתר למטרות שאינן אישיות-פרטיות ללא קבלת הרשאה מראש ובכתב.
למידע על בעלי הזכויות, ניתן להיכנס לדף האוסף הרלוונטי, או לפנות אל הנהלת ארכיון הסרטים הישראלי.
אנו מכבדים את זכויותיהם של בעלי זכויות יוצרים ומשקיעים מאמצים באיתור בעלי זכויות יוצרים לצורך שימוש בחומרים המופיעים באתר.
השימוש נעשה על פי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים תשס”ח-2007. אם לדעתכם נפגעה זכותכם כבעלים של זכויות יוצרים בחומר המופיע באתר זה, הנכם רשאים לפנות באמצעות דואר אלקטרוני לארכיון הסרטים הישראלי בבקשה לחדול מעשיית שימוש ביצירה. ציינו מה הבסיס לטענתכם לבעלות על זכויות היוצרים וכן שם מלא, כתובת דוא”ל ומספר טלפון, וצרפו קישור לדף הרלוונטי באתר.
הודעה ליצירה רגילה
כל הזכויות שמורות לבעלי הזכויות ביצירות ולסינמטק ירושלים – ארכיון ישראלי לסרטים (ע”ר). חל איסור מוחלט לעשות כל שימוש ביצירות שבאתר למטרות שאינן אישיות-פרטיות ללא קבלת הרשאה מראש ובכתב.
למידע על בעלי הזכויות, ניתן להיכנס לדף האוסף הרלוונטי, או לפנות אל הנהלת ארכיון הסרטים הישראלי.
אנו מכבדים את זכויותיהם של בעלי זכויות יוצרים ומשקיעים מאמצים באיתור בעלי זכויות יוצרים לצורך שימוש בחומרים המופיעים באתר.
השימוש נעשה על פי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים תשס”ח-2007. אם לדעתכם נפגעה זכותכם כבעלים של זכויות יוצרים בחומר המופיע באתר זה, הנכם רשאים לפנות באמצעות דואר אלקטרוני לארכיון הסרטים הישראלי בבקשה לחדול מעשיית שימוש ביצירה. ציינו מה הבסיס לטענתכם לבעלות על זכויות היוצרים וכן שם מלא, כתובת דוא”ל ומספר טלפון, וצרפו קישור לדף הרלוונטי באתר.
This will close in 0 seconds