- כל תכני הסינמטק פתוחים ללא הגבלת זמן
- מחיר מוזל על תכנים מתארחים
ניר ברגמן, בעקבות “ספר הדקדוק הפנימי” מאת דויד גרוסמן | 2010
סצנה לירית יפהפייה המביאה לשיא את המונולוג הפנימי המפוצל של הילד אהרן (רואי אלסברג), שסובל מפגם גנטי המונע ממנו לגדול – עם אהרן, הילד הפנימי, נפש מלאה ועגולה שדווקא צומחת פרא אם כי ללא מגע עם העולם החיצון. ככל שאהרן הפנימי מוסיף לצמוח, כך הוא מתרחק מאהרן של הכאן ועכשיו, כלומר מאהרן הפיזי, בעל הגוף.
סרטו של ניר ברגמן מתקיים ברובו במתכונת הנרטיבית הקלאסית. העלילה נעה על ציר זמן ליניארי ומכוח קשר סיבתי הגיוני, כיאה לסרט תקופתי ריאליסטי המבקש לתאר את המציאות כפי שהיא נתפסת בעיני הגיבור או המספר. עם זאת, במקביל יש בו גם גיחה רבת יופי אל מבע קולנועי רב השראה ששפתו הקולנועית שייכת לסדר אחר, שפאזוליני (כבר הזכרנו?) היה מגדיר כ”קולנוע של שירה”.
מבחינה חזותית, הליריות מובעת באמצעות המעבר מהמבע הריאליסטי למבע הסוריאליסטי. השפה הסוריאליסטית, שמבקשת להתנער מכבלי ההיגיון ולקדש את המחשבה האסוציאטיבית, הדמיונית והחלומית, אוחזת בכלים הדרושים לביטוי המרחב הנפשי המופשט שאליו “נעלם” הגיבור הילדי (כמעט כמו הודיני, הקוסם הנערץ עליו) ברגעים של דיסוציאציה, רחיפה וניתוק. להיעלם מהוריו הניצולים, הפוסט־טראומתיים, המטורפים והבלתי כשירים – אמו הנרקיסיסטית קשת העורף (אורלי זילברשץ), שמתעללת בו רגשית ומנסה לסרסו כפי שכבר עשתה לאביו (יהודה אלמגור), מהגר פולני עילג, פלגמט וחדל אישים.
בסצנה שלפניכם ברגמן, כלומר אהרן, זאת אומרת גרוסמן, זונח את מבנה העלילה ואת גבולות הזמן הליניארי כדי לצאת לשיט פיוטי של חיפוש פנימי בנוסח הנסיך הקטן. הוא חותר על סירה מנייר ומבקש לגשר על התהום הפנימית הפעורה בין אהרן לאהרן וללקט מסך כל זכרונותיו גם רגעים נדירים של רווחה נפשית, תשתית חיובית שעליה אולי יצליח לבסס זהות שתאפשר לו להתחבר אל עצמו.
ה”סכנה” האמיתית לנפשו מגיעה דווקא לקראת סוף הסצנה, כשאהרן פוקח את עיניו ושב לגיהנום שהוא המציאות: “אהרן לאהרן, האם שומע? מה לעשות? מה לחפש? מה עושים? אנחנו מחפשים זכרונות. הכל שומם. אהרן, מה לעשות? צריך קודם להשאיר את מה שנשאר. את כל הזכרונות הרעים והטובים אנחנו מעבירים למוח חדש מתחת ללב. אנחנו בונים מוח חדש”.
באדיבות נורמה הפקות.
הסרט “הדקדוק הפנימי” זמין לצפייה באתר ארכיון הסרטים הישראלי. לצפייה בסרט לחצו כאן.
אנחנו ממליצים לצפות באתר במצב גלישה אנכי.
נראה שעוד לא אישרת את המייל ולכן תהליך ההרשמה לא הסתיים.
זה הזמן להיכנס למייל ששלחנו לך וללחוץ על הלינק שיש בו.
נשלח אליך מייל. על מנת לשחזר את הסיסמא, עליך ללחוץ על הלינק.
קיימת בעיה בניסיון שיחזור הסיסמא, אנא נסה שנית.
אפשרות זו זמינה למשתמשים רשומים בלבד.
ההרשמה בחינם ומומלצת לכולם – משתמשים רשומים יכולים לשמור סרטים, לדרג, לכתוב ביקורות אישית ועוד.
הודעה ליצירה יתומה
כל הזכויות שמורות לבעלי הזכויות ביצירות ולסינמטק ירושלים – ארכיון ישראלי לסרטים (ע”ר). חל איסור מוחלט לעשות כל שימוש ביצירות שבאתר למטרות שאינן אישיות-פרטיות ללא קבלת הרשאה מראש ובכתב.
למידע על בעלי הזכויות, ניתן להיכנס לדף האוסף הרלוונטי, או לפנות אל הנהלת ארכיון הסרטים הישראלי.
אנו מכבדים את זכויותיהם של בעלי זכויות יוצרים ומשקיעים מאמצים באיתור בעלי זכויות יוצרים לצורך שימוש בחומרים המופיעים באתר.
השימוש נעשה על פי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים תשס”ח-2007. אם לדעתכם נפגעה זכותכם כבעלים של זכויות יוצרים בחומר המופיע באתר זה, הנכם רשאים לפנות באמצעות דואר אלקטרוני לארכיון הסרטים הישראלי בבקשה לחדול מעשיית שימוש ביצירה. ציינו מה הבסיס לטענתכם לבעלות על זכויות היוצרים וכן שם מלא, כתובת דוא”ל ומספר טלפון, וצרפו קישור לדף הרלוונטי באתר.
הודעה ליצירה רגילה
כל הזכויות שמורות לבעלי הזכויות ביצירות ולסינמטק ירושלים – ארכיון ישראלי לסרטים (ע”ר). חל איסור מוחלט לעשות כל שימוש ביצירות שבאתר למטרות שאינן אישיות-פרטיות ללא קבלת הרשאה מראש ובכתב.
למידע על בעלי הזכויות, ניתן להיכנס לדף האוסף הרלוונטי, או לפנות אל הנהלת ארכיון הסרטים הישראלי.
אנו מכבדים את זכויותיהם של בעלי זכויות יוצרים ומשקיעים מאמצים באיתור בעלי זכויות יוצרים לצורך שימוש בחומרים המופיעים באתר.
השימוש נעשה על פי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים תשס”ח-2007. אם לדעתכם נפגעה זכותכם כבעלים של זכויות יוצרים בחומר המופיע באתר זה, הנכם רשאים לפנות באמצעות דואר אלקטרוני לארכיון הסרטים הישראלי בבקשה לחדול מעשיית שימוש ביצירה. ציינו מה הבסיס לטענתכם לבעלות על זכויות היוצרים וכן שם מלא, כתובת דוא”ל ומספר טלפון, וצרפו קישור לדף הרלוונטי באתר.
This will close in 0 seconds