אודות האסופהרשימת הרגעיםאודות הסרטמידע קטלוגי

בר 51 – נסיון ההתאבדות של אפולוניה

עמוס גוטמן
  • דירוג

ביצירתו, גוטמן אהב להנגיד בין ארץ ישראל הישנה והטובה, הממסדית והמהוגנת, לבין העולם הדקדנטי של אנשי השוליים והביבים. הניגוד הזה וחוסר ההתאמה יצרו אירוניה עוקצת (אירוניה שהיא התוכן של הקאמפ) וגם אמירה על ישראל המאצ’ואיסטית, המיליטריסטית והתקנית לכאורה. סצנה אחת שמיטיבה להדגים את הניגוד הזה היא זו שבה אפולוניה נעלבת מתומאס, המאהב הצעיר שלה, והולכת להשתכשך באמבטיה.

מריאנה, מצדה, יושבת בסלון המצועצע והקיטשי של אפולוניה וצופה בטלוויזיה בשרהל’ה שרון, הכוהנת הגדולה של השירה בציבור, מנסה לבדר את חיילי צה”ל: “ישנם ימים, שאתה חושב כל מיני מחשבות ואתה רוצה לבכות. במקום לבכות אתה שר. וכשאתה שר ביחד אתה מרגיש נהדר. את התחושה הזאת אני רוצה שנחווה כולנו הערב, כאן ביחד. זאת הזדמנות לשיר רק עם לובשי מדים, רק עם פנים קצת עייפות, אבל ערות לשירה”.

בזמן שברקע נשמעים צלילי אקורדיון ומישהו מתחיל לשיר “נערה טובה יפת עיניים, לנו יש בארץ ישראל. וילד טוב ירושלים, מי מילל ומי פילל”, מריאנה מבחינה במי הקצף הזולגים מהאמבטיה אל עבר הסלון. מתברר שאפולוניה, שהיא הכי רחוקה מלהיות נערה טובה יפת עיניים, חתכה את הוורידים.