אודות האסופהרשימת הרגעיםאודות הסרטמידע קטלוגי

בר 51 – התחנה המרכזית הישנה

עמוס גוטמן
  • דירוג

תל־אביב בסרטים של גוטמן מוצגת תמיד כעיר מסוגננת, הזויה, מנותקת, חלומית, אקספרסיוניסטית ולעתים קרובות לילית, רקובה ומתפוררת. לפעמים התחושה שנוצרת היא של כל־מקום, של תלישות ואגדה וגם אובדן התום. הסצנה שהכי משקפת את ההוויה התל־אביבית נוסח גוטמן היא ללא ספק סצנת התחנה המרכזית הישנה ב”בר 51″, שאותה הפליא לצלם יוסי ויין. במרכז הסרט עומדים שני אחים יתומים: תומאס (ג’וליאנו מר) ומריאנה (סמדר קילצ’ינסקי), שעוזבים את העיירה הקטנה ומגיעים לעיר הגדולה. השניים מוצאים מפלט במקלט בתחנה המרכזית, ותומאס יוצא לתור את המקום. הוא משוטט ונחשף לעולם אפל, אלים, מנצל, עוין, מיני, כולל זונות ועבריינים. מבעד לעשן הפליטה של אחרוני האוטובוסים המגיעים לחניית לילה נגלית דמותה של אפולוניה גולדשטיין (עדה ולרי טל), מלכת הלילה, העוטה שמלת פאייטים צבעוניים עמוקת מחשוף ותכשיטים מזויפים ומציעה לתומאס קפה וכריכים, וגם להשתקע במשכנה ובמיטתה. מדובר במפגש גורלי המטלטל את חיי הנפשות הפועלות.