- כל תכני הסינמטק פתוחים ללא הגבלת זמן
- מחיר מוזל על תכנים מתארחים
עמוס גיתאי הוא אדריכל בן אדריכל (אביו היה מוניו גיתאי־וינרויב, שלמד בבית הספר לעיצוב ולאדריכלות באוהאוס בגרמניה), וזה בא לידי ביטוי בסרטים שלו – מבחינה חזותית וסגנונית, וגם מבחינת בחירת נושאים (בתים וערים כמוטיב של יציבות) ואתרי צילום. לכן, לא מפתיע שסרטו התיעודי הארוך הראשון נקרא “בית” (1980) ועוסק בפרופסור ישראלי לכלכלה שמשפץ בית בירושלים המערבית. עד 1948, הבית היה שייך לרופא פלסטיני ממשפחת דג’אני המיוחסת, אך הוא נטש אותו במלחמה. אחרי קום המדינה הוכרז הבית כ”נכס נפקדים”.
אחת הסצנות החזקות בסרט היא זו שנעה בין הראיון עם בעל הבית הנוכחי, הפרופסור לכלכלה, לבין השיחה מכמירת הלב עם פועל הבניין הפלסטיני – קורבן הנכבה, שהכפר שלו נכבש ונהרס ב-1948, והוא ומשפחתו הפכו לפליטים. הפועל מסכם את הראיון ב”אם 36 צבאות ערביים אינם מסוגלים להביס את ישראל, מהי התועלת במילים שלנו?”. גיתאי סבור שדרך ההתנסחות של פועל הבניין משוכללת בהרבה מזו של בעל הבית הישראלי המשכיל, וגם גרמה ל”פירוק ההגדרה הישראלית לגבי האחר ובכך הביאה לצִנזור של הסרט”.
הטלוויזיה הישראלית אמנם הזמינה והפיקה את הסרט, אבל טומי לפיד, אז מנכ”ל רשות השידור, פסל אותו לשידור בשל תכניו. “לא באתי עם אמירות פוליטיות סגורות שיישמתי בתוך הסרט”, אומר גיתאי. “אני חושב ש’בית’ עשה את הפוליטיזציה שלי, שזה לפי דעתי הדרך הנכונה. כלומר, בוא תיחשף לחומרים, לסתירות שבהם, לדמויות, ותן לזה להוביל אותך. ההתנפלות הברוטלית על הסרט וכל מה שבא בעקבותיה חייבו אותי להחליט אם אני נסוג ואומר שאני ארכיטקט ובסך הכל עשיתי איזה סרט וזה לא נורא, או שאני הולך להגן עליו, שזה אומר להיחשף להתקפות, שיגידו עלי כל מיני דברים. בחרתי באפשרות השנייה, ובעצם בזה נגמר סיפור הארכיטקטורה. ‘בית’ היה סרט משמעותי מבחינה זו”.
הסרט חנך טרילוגיה שעסקה בחקר ההיסטוריה של אותו בית במושבה הגרמנית בירושלים – גיתאי שב אליו במהלך השנים והפגיש אותנו עם דייריו. הבית, הניצב ברחוב “דור דור ודורשיו” (כמה סימבולי), הפך מוקד וביטוי לקונפליקט החברתי־פוליטי.
אנחנו ממליצים לצפות באתר במצב גלישה אנכי.
נראה שעוד לא אישרת את המייל ולכן תהליך ההרשמה לא הסתיים.
זה הזמן להיכנס למייל ששלחנו לך וללחוץ על הלינק שיש בו.
נשלח אליך מייל. על מנת לשחזר את הסיסמא, עליך ללחוץ על הלינק.
קיימת בעיה בניסיון שיחזור הסיסמא, אנא נסה שנית.
אפשרות זו זמינה למשתמשים רשומים בלבד.
ההרשמה בחינם ומומלצת לכולם – משתמשים רשומים יכולים לשמור סרטים, לדרג, לכתוב ביקורות אישית ועוד.
הודעה ליצירה יתומה
כל הזכויות שמורות לבעלי הזכויות ביצירות ולסינמטק ירושלים – ארכיון ישראלי לסרטים (ע”ר). חל איסור מוחלט לעשות כל שימוש ביצירות שבאתר למטרות שאינן אישיות-פרטיות ללא קבלת הרשאה מראש ובכתב.
למידע על בעלי הזכויות, ניתן להיכנס לדף האוסף הרלוונטי, או לפנות אל הנהלת ארכיון הסרטים הישראלי.
אנו מכבדים את זכויותיהם של בעלי זכויות יוצרים ומשקיעים מאמצים באיתור בעלי זכויות יוצרים לצורך שימוש בחומרים המופיעים באתר.
השימוש נעשה על פי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים תשס”ח-2007. אם לדעתכם נפגעה זכותכם כבעלים של זכויות יוצרים בחומר המופיע באתר זה, הנכם רשאים לפנות באמצעות דואר אלקטרוני לארכיון הסרטים הישראלי בבקשה לחדול מעשיית שימוש ביצירה. ציינו מה הבסיס לטענתכם לבעלות על זכויות היוצרים וכן שם מלא, כתובת דוא”ל ומספר טלפון, וצרפו קישור לדף הרלוונטי באתר.
הודעה ליצירה רגילה
כל הזכויות שמורות לבעלי הזכויות ביצירות ולסינמטק ירושלים – ארכיון ישראלי לסרטים (ע”ר). חל איסור מוחלט לעשות כל שימוש ביצירות שבאתר למטרות שאינן אישיות-פרטיות ללא קבלת הרשאה מראש ובכתב.
למידע על בעלי הזכויות, ניתן להיכנס לדף האוסף הרלוונטי, או לפנות אל הנהלת ארכיון הסרטים הישראלי.
אנו מכבדים את זכויותיהם של בעלי זכויות יוצרים ומשקיעים מאמצים באיתור בעלי זכויות יוצרים לצורך שימוש בחומרים המופיעים באתר.
השימוש נעשה על פי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים תשס”ח-2007. אם לדעתכם נפגעה זכותכם כבעלים של זכויות יוצרים בחומר המופיע באתר זה, הנכם רשאים לפנות באמצעות דואר אלקטרוני לארכיון הסרטים הישראלי בבקשה לחדול מעשיית שימוש ביצירה. ציינו מה הבסיס לטענתכם לבעלות על זכויות היוצרים וכן שם מלא, כתובת דוא”ל ומספר טלפון, וצרפו קישור לדף הרלוונטי באתר.