אריאנה – אורכסטרה רדיקלית

ג'ורג' עובדיה
  • דירוג

לא רק הדרמה עניינה את ג’ורג’ עובדיה. היה לו לא פחות חשוב לשלב בסרטיו אלמנטים מהתרבות שממנה הגיע, שאותה אהב. אין ספק שהחיבור החזק ביותר שלו היה עם צליליה וניגוניה של אותה תרבות. מסיבת השחרור של גדי דניאלי, בגילומו של אבי טולדנו, נבראה בטוויסט משונה בסצנה שקדמה לה. דניאלי האב מבקש מעבוד, סוחר הפירות, לעזור לו למצוא נגנים (“אורכסטרה”, בלשונו) שיבדרו את האורחים. כשאלה נכנסים בדלת, דניאלי המום מהתזמורת שעבוד הביא איתו. מה גרם למר דניאלי לסמוך כך על עבוד? אין ממש הסבר הגיוני, שהרי הם רחוקים כמזרח ממערב – האחד מתבל את שפתו ביידיש, בעוד אשתו של השני מביאה למסיבה תקרובת אוריינטלית – אלא כאמתלה להפוגה המוזיקלית שעובדיה דואג לספק בסרטיו.

בדומה לרוח הפורקן ואחוות הניגודים בסרטי הבורקס, כולם רוקדים לצלילי השיר, שמילותיו ממזגות ערבית ועברית – המזרחים, האשכנזים ואפילו מר דניאלי, שאינו מצליח להסתיר את סלידתו. הערבית מופקעת כאן ממעמדה הכפוי כשפת אויב ומשולבת במעין הימנון של ידידות, ממש “הללויה”. התזמורת המזרחית (כך היא מכונה בכותרות בפתיחת הסרט) הורכבה מהמוזיקאים הקבועים של קפה נח משכונת הארגזים, שתועדו בדוקו “קפה נח” של דוקי דרור (1996): משה אליהו, אהרון כהן, עובדיה יחזקאל, מורד חפץ, פליקס מזרחי בכינור ואברהם דאוד נגן הקאנוּן. שני האחרונים היו גם חלק מ”צ’לרי בגדד”, תזמורת קול ישראל בערבית (מושא הסרט הדוקומנטרי “צ’לרי בגדד” של אייל חלפון מ-2002). כשעובדיה, בצעד נועז, מעניק להם את הבמה המרכזית – הוא משתחרר לרגע מאחיזת המוזיקה ה”ארצישראלית” שמשלה בכיפה בשנים ההן.

באדיבות סרטי שובל.

“אריאנה” זמין לצפייה באתר ארכיון הסרטים הישראלי, לחצו לצפייה.

Subscribe to our mailing list and stay up to date
הירשמו לרשימת התפוצה שלנו והישארו מעודכנים

This will close in 0 seconds