כריס מרקר (1921–2012) היה אחד היוצרים הדוקומנטריים החשובים והמוערכים בתולדות הקולנוע העולמי. בימי מלחמת העולם השנייה, כצרפתי, פעל בשורות קבוצת ההתנגדות למשטר הכיבוש הנאצי. לאחר מלחמת העולם השנייה נעשה סופר, משורר ומבקר בכתב העת "אספרי". בתחילת שנות ה-50 התיידד עם אנשי הגדה השמאלית אלן רנה, מרגריט דיראס, אנייס ורדה ואחרים, והחל להתנסות בצילום. בהמשך העשור ביים סרטים דוקומנטריים אחדים. הסרט "גם פסלים מתים" מ-1953, שאותו ביים מרקר עם אלן רנה, זיכה את יוצריו בפרס ז'אן ויגו. ב-1962, עם צאת סרטו "המזח", נחל מרקר הצלחה בינלאומית. הסרט, שמרקר הגדיר כ"פוטו רומן", נמשך 28 דקות ונבנה באופן כמעט בלעדי מתצלומי סטילס בשחור־לבן וקריינות. עלילת הסרט כוללת מסע בזמן ומציגה מציאות פוסט־אפוקליפטית – תולדה של מלחמת עולם שלישית. "12 קופים", סרטו של טרי גיליאם מ-1995, מושפע מ"המזח" וכולל הומאז' למרקר. ב-1960 ביים מרקר את הסרט "צד שלישי למטבע", שהוזמן על ידי בני הזוג וים וליה ון־ליר בניסיון להפיק סרט דוקומנטרי על ישראל שלא יזכיר סרטים קודמים מסוגו, שדמו יותר לסרטי הסברה. התוצאה היא מסה קולנועית, מסע אימפרסיוניסטי של מרקר בישראל והתבוננות במדינה בימי חלדה תוך העלאת שאלות על זהות וסמלים. הסרט זכה בפרס דוב הזהב בפסטיבל ברלין. בין סרטיו האחרים: "Le Mystère Koumiko" (1965), "Loin du Vietnam" (1967), "Le Train en marche" (1971), "Sans Soleil" (1983), "A.K." (1985).
סרט תיעודי

הצד השלישי של המטבע

בימוי: כריס מרקר, 1960
הצד השלישי של המטבע

56 דק'

Subscribe to our mailing list and stay up to date
הירשמו לרשימת התפוצה שלנו והישארו מעודכנים

This will close in 0 seconds