רן טל, במאי ויוצר סרטים, מרצה ומורה בחסד למאות יוצרי קולנוע ישראלים, יצר בשנת 2007 את “ילדי השמש”, סרט תיעודי יוצא דופן על תופעה רדיקלית מן העבר הקרוב: מערכת החינוך הטוטאלית של התנועה הקיבוצית והאופן שבו עיצבה את נפשם של הילדים. המרואיינים, ילדי קיבוץ שהזדקנו, הופיעו בקולם בלבד על רקע שטף מסחרר של תיעוד ארכיוני.
“ילדי השמש” זכה בשלל פרסים: פרס הסרט התיעודי, פרס העריכה והפרס לשימור אודיו־ויזואלי בפסטיבל ירושלים, שבעה פרסים בתחרות הפורום הדוקומנטרי (בהם הפרס לסרט הטוב ביותר ופרס הבימוי) ופרס הסרט התיעודי המצטיין בטקס פרסי אופיר. לרגל עליית “ילדי השמש” לצפייה בארכיון הסרטים הישראלי שוחח טל עם רותם פסחוביץ’־פ”ז וסיפר על תהליך יצירת הסרט ועל התובנות שצבר במהלך העבודה עם חומרי הארכיון.
איך נוצר הסרט? כתבת את התסריט ולאחר מכן ניגשת לארכיון, או שהתסריט צמח מתוך החיפוש והצפייה בחומרים הארכיוניים?
רן טל: “זה תהליך שקרה בו זמנית ולכל הכיוונים. היו החלטות אסתטיות מאוד מובחנות שקיבלתי מראש, כמו לדוגמה שלא מצלמים את הראיונות ושכל הסרט יהיה מורכב מחומרי ארכיון שהם ‘הום מוביז’. את המגבלות הצבתי כבר בתחילת העבודה, כדי לייצר שפה קולנועית מובחנת. הקפדתי רק להקליט את הראיונות ולא לצלם אותם, כדי שלא יהיה פיתוי לשבור את ההחלטות הקשוחות האלו.
“לגבי התסריט והנושאים שבסרט, אני חושב שזה היה תהליך ארוך שנבנה בעקבות המחשבות שלי וגם אחרי הרבה הקלטות של שיחות עם אנשים אחרים. וכך, מתוך איסוף החומרים והעריכה, התגבש המבנה הסופי של הסרט”.
היו בארכיון חומרים שרצית לעשות בהם שימוש ולבסוף לא יכולת? ולהבדיל, היו חומרים שקיווית למצוא בארכיון אבל לא הצלחת?
“כשאני יוצא לחפש חומרים ארכיוניים, אני פתוח למה שיש לארכיון להציע לי. אני לא מחפש אילוסטרציות. כשאני מוצא משהו שלא ידעתי שקיים, זה מעורר התרגשות בכל פעם מחדש”.
איך בונים סצנה מחומרי ארכיון?
“בניית סצנה מתוך חומרים ארכיוניים היא תהליך מורכב ומעניין בפני עצמו. אני לא רוצה לכפות את התסריט שלי על דימויים, כי אז זה יוצא אילוסטרטיבי. לכן אני מאפשר דיאלוג עם החומרים הקיימים בארכיון, ומתוך זה גם מייצר את הרעיונות לסצנות. בתהליך בניית הסצנות ב’ילדי השמש’, הדיאלוג עם חומרי הארכיון עבד בשני הכיוונים. חומרים שמצאתי בארכיון הובילו אותי לראיונות ולשיחות עם אנשים – ובכיוון השני, הראיונות וההקלטות הובילו אותי לחזור ולחפש חומרים שאפשר לעבוד איתם.
“בעבודה על כל סצנה יש צורך לחפש ולהמציא ולייצר דבר מה שלא קרה. הרי הסצנות בסרט כזה בכלל לא קיימות. הן לא התרחשו בעולם האמיתי, הן נולדות בחדר העריכה. אלו סצנות היברידיות. הן לא קיימות כסצנות בשום מקום חוץ מאשר בסרט.
“כמובן שיש עבודה שיטתית, צריך לסדר את החומרים. האתגר הוא איך לחבר את הסצנה, לתת לה ‘חיים’, תוך הימנעות מפשטנות. כל סצנה בסרט מייצרת דיאלוג שונה בין הפסקול לתמונה. כשזה קורה באופן המוצלח ביותר נוצר רגע דיאלקטי שמכיל בתוכו הרבה אלמנטים סותרים – למשל, רגע מסוים שהוא אירוני ונוסטלגי בעת ובעונה אחת”.
נתקלת בקשיים בעבודה מול הארכיונים שבהם נשמרו החומרים?
“היה קיבוץ אחד שסירב לתת לי חומרים מחשש ש’ילדי השמש’ ישקף עמדה שלא כל חברי הקיבוץ יסכימו איתה. ואז התחיל דיון מאוד מעניין שעסק בשאלה למי בכלל שייך הארכיון, ולמי ניתנה הזכות להחליט. שאלות של זכויות שבדרך כלל מתעוררות בהקשרים של מדינה וביטחון התעוררו בתוך קהילה קטנה, וזה היה מרתק. בסופו של דבר החלטתי לא להשתמש בחומרים שלהם, אבל הדיון היה מאוד שווה.
“קושי נוסף שאני מזהה הוא שהיום הארכיון הולך ותופס מעמד כמשאב כלכלי. בעשרים השנים האחרונות, חומרי ארכיון נמכרים במחירים גבוהים שרק עולים ועולים. זה למעשה הופך את השימוש בארכיון משאלה אסתטית או נרטיבית לשאלה כלכלית. כבמאי, אתה שואל את עצמך כמה חומרים אתה יכול לקנות בכלל”.
כאמצעי מבע, מה מבחינתך מייחד את חומרי הארכיון?
“שימוש בחומרי ארכיון זה בעצם לקחת חומר שמישהו אחר צילם למטרות מסוימות, ולעשות בו שימוש מחודש. האתגר הגדול במהלך כזה הוא למשמע מחדש את החומר ולהשתמש בו באופן אחר. זה מה שבעצם הופך את החומר הארכיוני למעניין, כי זה מראה כמה הדימוי גמיש ופלסטי וניתן למניפולציה – בתוך עצמו, וגם בהקשרים שבהם הוא מופיע.
“אותי פחות מעניין לקחת חומר ארכיוני ולהציג אותו בסרט כעדות למה שהיה. העניין שלי בחומרים ארכיוניים הוא היכולת לייצר מהחומרים האלה נקודת מבט נוספת, אחרת, או כזו שמתנגדת למהות שבתוכה נוצרו החומרים. אלו החלקים שאותי יותר מרגשים. הם מאפשרים אניגמטיות מאוד גדולה, וגם קוראים תיגר על המטרה המקורית שלשמה נוצרו הדברים. ולזה יש מיליון אפשרויות, תחבולות ומניפולציות”.
מתוך הסרט “ילדי השמש”, במאי: רן טל
תוכל לתת דוגמה לסרט של יוצר אחר שכולל עיסוק מעניין בחומרי ארכיון?
“יש המון דוגמאות, אך אני אציין את ‘שואה’ של קלוד לנצמן. ב’שואה’ אין בכלל חומרי ארכיון – אבל ההימנעות הזאת מייצרת עיסוק מעניין בשאלה האתית שעולה מתוך השימוש בחומרים ארכיוניים. לנצמן בעצם אמר ‘לא לארכיון’. הוא הבין שכשאדם צופה בחומר ארכיוני, הוא חש כאילו הוא צופה במה ש’היה’ – ולמעשה לא תמיד מבין שהוא רואה רק נקודת מבט אחת.
“ב’שואה’, לנצמן החליט להימנע משימוש בחומרים ארכיוניים משום שהוא ראה בדימוי הארכיוני גם סכנה – אפשר לקחת כל דימוי, ובאמצעות מניפולציה מסוימת לתת לו משמעות אחרת. ‘שואה’ בנוי על זיכרון, ולא על ארכיון. העדויות והזיכרון נראו ללנצמן מדויקים ואתיים יותר מאשר שימוש בדימויים קיימים”.
שאלה לסיום: מבין התקופות בהיסטוריה שמהן לא קיים תיעוד – באיזו תקופה הכי היית רוצה לצפות?
“לא יודע (צוחק)… אני תמיד רוצה לראות עוד ממה שהיה. בארכיון תמיד יש משהו מפתיע; לאו דווקא רגע מכריע – לפעמים הרגע שלידו, או הרגע שלפניו, הוא הרגע המעניין. גם מה שלא צולם מרתק – וגם עם החוסר או ההיעדר ניתן להתמודד”.
We recommend that you view the website in vertical mode.
Create account
You must sign up to the website to order this film title!
Glad to see you again
Email confirmation
Forgot password
E-mail was sent to you
Password recovery error
Site Terms of Use Agreement
It seems that you have not yet verified your email address, which is why signup has not been completed. Now is the time to open the email we’ve sent you and click on the link inside.
It's been 24 hours
We’ve just sent you an email!
To verify your email address, you must click on the link we sent you within the next 24 hours. in the meantime, carry on enjoying the site content!
An e-mail was sent to you. To recover the password, click on the link.
There is a problem to recover the password, please try again.
מועצת הפיס לתרבות ואמנות
יעדי הפעילות של מפעל הפיס משתנים בהתאם לצרכי החברה והקהילה בישראל. לצד תמיכה בתחומי החינוך,
הבריאות, הספורט ואיכות הסביבה, החל מפעל הפיס, בשנת 2000,
להקצות משאבים ניכרים גם לפיתוח התרבות והאמנות בישראל. באמצעות מועצת הפיס לתרבות ואמנות,
מעניק מפעל הפיס מדי שנה מאות מענקים לאמנים ויוצרים ויוזם שורה ארוכה של פרויקטים בתחום.
יעדי הפעילות של מפעל הפיס משתנים בהתאם לצרכי החברה והקהילה בישראל.
לצד תמיכה בתחומי החינוך, הבריאות, הספורט ואיכות הסביבה, החל מפעל הפיס, בשנת 2000, להקצות משאבים ניכרים גם לפיתוח התרבות והאמנות בישראל.
You must sign up to the website!
You must sign up to the website to order this film title.
All cinematheque content is available indefinitely
Discounted rates apply to guest content
string(3017) "
SELECT
items.order_item_id as cardID,
order_item_name as title,
order_id,
userdata.meta_value as userID,
imeta2.meta_value as startDate,
imeta3.meta_value as endDate,
imeta4.meta_value as used,
imeta5.meta_value as limits,
imeta6.meta_value as movies_category,
imeta7.meta_value as product_id,
imeta8.meta_value as weight,
imeta9.meta_value as is_bundle,
usermeta.meta_value as connectedUser
FROM wp_woocommerce_order_items AS items
INNER JOIN wp_woocommerce_order_itemmeta AS imeta1
ON imeta1.order_item_id = items.order_item_id AND imeta1.meta_key = 'is_active' AND imeta1.meta_value = 1 AND imeta1.meta_value = 1
LEFT JOIN wp_woocommerce_order_itemmeta AS imeta2
ON imeta2.order_item_id = items.order_item_id AND imeta2.meta_key = 'start_date' AND (imeta2.meta_value = '' OR imeta2.meta_value <= 1761698824)
LEFT JOIN wp_woocommerce_order_itemmeta AS imeta3
ON imeta3.order_item_id = items.order_item_id AND imeta3.meta_key = 'end_date'
INNER JOIN wp_woocommerce_order_itemmeta AS imeta4
ON imeta4.order_item_id = items.order_item_id AND imeta4.meta_key = 'used'
INNER JOIN wp_woocommerce_order_itemmeta AS imeta5
ON imeta5.order_item_id = items.order_item_id AND imeta5.meta_key = 'limit' AND imeta5.meta_value - imeta4.meta_value > 0
LEFT JOIN wp_woocommerce_order_itemmeta AS imeta6
ON imeta6.order_item_id = items.order_item_id AND imeta6.meta_key = 'movies_categories'
INNER JOIN wp_woocommerce_order_itemmeta AS imeta7
ON imeta7.order_item_id = items.order_item_id AND imeta7.meta_key = '_product_id'
LEFT JOIN wp_woocommerce_order_itemmeta AS imeta8
ON imeta8.order_item_id = items.order_item_id AND imeta8.meta_key = 'weight'
LEFT JOIN wp_woocommerce_order_itemmeta AS imeta9
ON imeta9.order_item_id = items.order_item_id AND imeta9.meta_key = 'is_bundle'
LEFT JOIN wp_woocommerce_order_itemmeta AS usermeta
ON usermeta.order_item_id = items.order_item_id AND usermeta.meta_key = 'connected_user'
INNER JOIN wp_posts as orderTable
on orderTable.ID = order_id AND orderTable.post_status != 'trash'
INNER JOIN wp_postmeta as userdata
ON items.order_id = userdata.post_id AND userdata.meta_key = '_customer_user'
GROUP BY items.order_item_id
HAVING (userID = 0 AND connectedUser IS NULL OR connectedUser = '') AND (movies_category IS NULL OR movies_category IN (89481) OR is_bundle > 0 OR is_bundle IS NULL AND connectedUser = '') AND (endDate is NULL OR endDate >= 1761698824 OR endDate = '')
ORDER BY convert(weight, decimal ) DESC, startDate, cardID
"
Change password
Change name
Change phone number
Please sign up
This option is only available to registered users.
Registration is free and recommended for everyone – Registered users can save and rate films, write and share personal reviews, and lots more.
Change password
Choosing a Gift
Sending Details
Secure Payment
Order summary
Fill in the credit card details for payment.
Credit
The gift is on the way!
This is how it works
The gift recipient will soon receive a link from us to activate the gift.
It is also recommended to click the "Share gift" button, and send the copied link via WhatsApp.
The gift recipient just needs to click the link and log in to their account on the IFA website (or open such an account).
And that's it! The gift appears in the account and the gift recipient can start watching movies.