טרנר – התסריט שלי

12:00 21/11/2020 - 12:00 18/11/2020
מרצה: ד”ר גילית איבגי | מר טרנר (בריטניה 2014) | בימוי: מייק לי | משחק: טימותי ספאל, דורותי אטקינסון | אף שג‘וזף מאלורד וויליאם טרנר (1775-1851), היה מגדולי הציירים בכל הזמנים, לא היתה לו ביוגרפיה יוצאת דופן. מייק לי יודע כיצד לקחת את החומרים הלא מבטיחים האלו ולעשות מהם סרט נפלא. בסיוע הופעה מעולה מצד טימותי ספאל (שכמו נולד לתפקיד) וביצוע עילאי של צלמו הקבוע דיק פופ, הוא משרטט את דיוקן האמן כאיש זהיר. יותר ממבקר אחד רמז לדימיון הנפשי שבין טרנר למייק לי עצמו, אבל יותר מאשר אוטוביוגרפיה סמויה, מדובר בקידה עדינה ממאסטר אחד למשנהו, עשויה מאותן תכונות משותפות של עקשות, דיוק וחומרה. (150 דקות. אנגלית, תרגום לעברית)
$image_alt

ציירת, מודליסטית ודיוקן. על מסורת ציורי הנישואין

18:00 01/01/2021 - 18:00 30/12/2020
מרצה: מירה לפידות | דיוקן של נערה עולה באש (צרפת 2019) | בימוי: סלין סיאמה | משחק: נעמי מרלאן, אדל האנל | צרפת, 1770. מריאן, ציירת צעירה ויפה, נשכרת כדי לצייר את דיוקנה של אלואיז לקראת חתונתה הקרבה. אלא שאלואיז לא מעוניינת להתחתן, ולפיכך מסרבת לשתף פעולה עם ההכנות לחתונה בכלל, ועם ציור הדיוקן בפרט. מריאן מחליטה להסתיר את העובדה שהיא ציירת ומציגה עצמה כבת לוויה שנועדה להנעים את זמנה של אלואיז. בד בבד, היא מתבוננת בה יום אחר יום ומציירת אותה בסתר. “דיוקן של נערה עולה באש” שהוקרן לראשונה בפסטיבל קאן, סחף אחריו את הקהל והמבקרים, בזכות דרכה המקורית של סיאמה להעביר למסך סיפור מרתק ומלא תשוקה. (120 דקות. צרפתית. תרגום לעברית ואנגלית).
$image_alt

בין טכנולוגיה לאמנות: מלאונרדו דה וינצ'י ועד סטיב ג'ובס

18:00 29/01/2021 - 18:00 27/01/2021
מרצה: אלדד זיו |משחק החיקוי (בריטניה/ארה”ב 2014) | בימוי: מורטן טילדום | משחק: בנדיקט קמברבאץ’, קירה נייטלי | בשיאה של מלה”ע השניה מגייס המודיעין הבריטי את מיטב המוחות כדי לפצח את קוד האניגמה הגרמני. אלן טיורינג מצטרף לצוות של מתמטיקאים ושחקני שח, ועד מהרה מתגלה כגאון אקסצנטרי בעל נימוסין מוגבלים. בזכות יכולתו לראות דברים שאחרים מחמיצים הוא מוביל את הצוות לפצח את הקוד. כל המוניטין הזה אינו מסייע לו כאשר, לאחר המלחמה, הוא נעצר ומוקע על נטייתו ההומוסקסואלית. עם בימוי אפקטיבי שמוכיח שגם בריטים יודעים להחצין רגשות, ובסיוע הכריזמה החד-פעמית של בנדיקט קמברבאץ’, הפך “משחק החיקוי” לאחד הסרטים הבולטים של 2014. (114 דקות. אנגלית, תרגום לעברית).
$image_alt

בנקסי: האיש שהפיל בפח את עולם האמנות

18:00 26/02/2021 - 18:00 24/02/2021
מרצה: יונתן גת | אקזיט דרך החנות (ארה״ב/בריטניה 2010) | בימוי: בנקסי | בסוף שנות התשעים החל תיירי גואטה לתעד בוידאו את סצינת אמנות הרחוב בעולם, בפריס ואחר כך בלוס אנג’לס. חבר מביא חבר, וגואטה מתחיל להכיר את כל היוצרים המפורסמים בתחום. הוא מבטיח להם שהוא מכין סרט תיעודי על הנושא, מאות קלטות נערמות אצלו בארגזים ורק שם אחד עדיין לא תועד – באנקסי, השובב המסתורי שמציע את אמנותו השנונה ברחובות לונדון והעולם כולו. ואז הוא מגלה שבאנקסי מגיע ללוס אנגל’ס והוא ממהר לפגוש אותו. בעקבות המפגש בינהם מחליט גואטה לעזוב את תחום הוידאו ולהפוך לאמן בפני עצמו. הוא אמנם לא ממש יודע את הטכניקה, אבל אספרציות יש לו, והתערוכה שהוא מפיק תהפוך לאירוע האמנות הגדול ביותר שמתרחש בלוס אנג’לס ב־2008. סביב העלילה הזו, שיש שטוענים שאיננה אלא פברוק מוחלט, מגיש באנקסי עוד יצירת אמנות מחוכמת שעוסקת במתחים הנצחיים של האמנות: אמת מול שקר, מסחור מול סגפנות, חתרנות או הטמעות. “אקזיט דרך החנות” אינו מכריע בין הברירות האלו, אך דרך העיסוק בהן הוא מצליח להציג את חרושת התרבות כסוג של פארק שעשועים שמשרת היטב את כל המעורבים: אמנים, מבקרים וקהל. כך או כך, הסרט הוא מהתלה תיעודית מעולה, שלא כדאי להחמיץ. (89 דקות. אנגלית, תרגום לעברית).
$image_alt

לראות ולא להאמין: על אשליות ותעתועים

18:00 26/03/2021 - 18:00 24/03/2021
מרצה: דניאלה שלו | אמן האשליות (ארה”ב 2006) |בימוי: ניל ברגר | משחק: אדוארד נורטון, פול ג’יאמאטי |קוסם צעיר (אדוארד נורטון) מתאהב באשה ממעמד חברתי גבוה. כשהאשה מתחתנת עם נסיך אוסטרי, עושה הקוסם שימוש בכוחותיו כדי לפרק את הנישואין ובדרך הוא מערער את יציבות הממלכה. (110 דקות. אנגלית, תרגום לעברית).
$image_alt

הדיאלוג המתמשך בין הקריקטורה לעולם האמנות

18:00 01/05/2021 - 18:00 29/04/2021
מרצה: מישל קישקה | אמריקן ספלנדור (ארה”ב 2003) | בימוי: שרי ספרינגר ברמן, רוברט פולצ’יני | משחק: פול ג’יאמטי, הופ דיוויס, הארווי פיקאר | להארווי פיקאר, פקיד ארכיון בבית חולים, היו שתי אהבות בחייו: חוברות קומיקס ותקליטי ג’אז נדירים – מאחר ואף לא אחת מאלו כללה את אשתו )השניה( היא עזבה את הבית. באחד ממכירות החיסול בהן רחרח אחר הסחורה החביבה עליו, פגש ברוברט קראמב, רגע לפני שזה נהיה מאושיות הקומיקס החתרני, ושטח בפניו את טרונייתו על כך שקומיקס לא עוסק בחייהם של אנשים סתם. קראמב התלהב, הסכים לאייר את סיפורי חייו של הארווי והתוצאה – “אמריקן ספלנדור” – הן חוברות קומיקס שלא עסקו ב”גיבורי-על” בעלי כוחות מיוחדים, אלא אם כן מחשיבים את ההתמודדות עם חיי היומיום הטורדניים כסוג של גבורה. זה היה בשנות השבעים ומכאן והלאה עוד עברו חייו של פיקאר לא מעט עליות ומורדות שהעיקרית שבהן היא אישתו השלישית. מן הבסיס הזה, שבו החיים הם סיפור שמישהו מספר לעצמו על עצמו, בונים שרי ספרינגר ברמן ורוברט פולצ’יני יצירה מבריקה, שנעה בגמישות ואלגנטיות בין שלל ז’אנרים ושכבות שונות של תיעוד: בין פול ג’יאמטי המשחק את פיקאר, לאיש עצמו המביע את דעתו על הסרט שעושים עליו, לקטעי ארכיון שלו ועד לשימוש בטכניקות של קומיקס כדי להאיץ את התקדמות העלילה. התחכום הזה לא מונע מן הסרט להיות בבסיסו קומדיה קטנה ומרגשת שמתארת את האופן שבו מצליח אדם לגבור על הבנאליות של החיים ולהעניק להם משמעות. (101 דקות. אנגלית, תרגום לעברית)
$image_alt