הכול אודות צ'ורוס

00:00 04/11/2020 - 00:00 01/11/2020
ההיסטוריה של הטאפאס | מרצה: הילה אלפרט | טאפאס (ספרד 2005) | בימוי: חוזה קורבאצ’ו, חואן קרו | משחק: אנחל דה אנדרס, מריה גליאנה | לולו הוא בעל עסק הסעדה קטן באחד מפרברי הפועלים של ברצלונה. אחרי שנמאס לה משחיתויותיו הקטנות ומהאדנות המאצ’ואיסטית שהוא מפגין, נעלמת אשתו מהבית. בוש במצב העגינות שנכפה עליו, נואש, גלמוד, הוא שוכר את שירותיו של השף מאו – מהגר סיני, מומחה לאמנויות לחימה, שהגיע הנה בעקבות האהבה. רקל, גרושה מתבגרת, מנהלת רומן אינטרנטי עם גבר בן גילה ובמקביל מכניסה למיטה את הבן של חברתה הטובה – סזאר, נער רציני בגיל ההתבגרות המתפרנס מעבודה זוטרה בסופרמרקט המקומי. קונצ’י, קשישה מסוגרת, משלימה את הכנסתה במכירת כימיקלים מסממים לבני הנעורים. בבית יש לה את מריאנו, פנסיונר המטפל באהבה גדולה בעציצים אשר על המרפסת. מריאנו חולה במחלה סופנית ומנסה לשכנע את אשתו האוהבת לסייע לו לסיים את הפרק שלו בעולם הזה… סירטם הארוך הראשון של חוזה קורבאצ’ו וחואן קרוז עוקב אחר סיפוריהם האישיים של אנשים פשוטים כמונו כמוכם, סיפורים מרתקים בהרבה מאלה של הדמויות הגדולות-מהחיים שמככבות בסירטי הקיץ האסקפיסטיים. ‘טאפאס’ שייך לז’אנר הלא פשוט לביצוע של סרטים מרובי דמויות – רוברט אלטמן הוא מייצג בולט של הזרם – סרטים שבהם משתרגים גיבורים ודמויות אלה באלה כדי ליצור דיוקן חברתי מרתק ועשיר. היצירה הדינמית והמוצלחת שבפניכם צולמה בשכונת נעוריהם של קורבאצ’ו וקרוז ומאפשרת לנו להציץ אל פרטים דיסקרטיים מחיי הגיבורים, אל רגעים קטנים של אושר ודמע, הופכת אותנו לבעלי סוד אינטימיים והכי חשוב: נותרת נאמנה לאמת הרגשית של הדמויות. (84 דקות. ספרדית, תרגום לעברית).
$image_alt

בין השורשים לצמרת

00:00 10/11/2020 - 00:00 08/11/2020
על הקשר בין אדם ואדמה, מסורת וקידמה במאה ה 21 בספרד | מרצה: יונית קמחי | עץ זית (ספרד 2016) | בימוי: איסיר בוליין | משחק: אנה קסטילו, מנואל קוקלה | אלמה בת העשרים אינה יכולה לראות את הדכאון של סבה, רמון, אחרי שעץ הזית האהוב שלו נמכר. ככל הידוע לה העץ הנ”ל הפך לאיזה קישוט דקורטיבי בבנין ההנהלה של בנק גרמני. עם הרבה כוונות טובות ואפס תוכניות היא יוצאת לדיסלדורף, להשיב את האבידה. בזכות תסריט מוצק מאת פול לאוורטי (שותפו הקבוע של קן לואץ’) ובסיוע צילומיו השמשיים של סרחי גלארדו, ממשיכה איסאר בולין להפגין הרבה מהרגישויות שאיפיינו את סרטיה הקודמים בנוגע לכוחן של נשים וקונפליקטיים חברתיים. את אלו היא מעצבת כקומדיה משפחתית מספקת. (98 דקות. ספרדית, תרגום לעברית).
$image_alt

התמימות ושברונה – הטרגדיה הגדולה מכולן

10:00 01/12/2020 - 10:00 29/11/2020
מרצה: אלון קליבנוב | לשון הפרפר (ספרד 1999) | בימוי: חוזה לואיס קוארד | משחק: פרננדו פרנן גומז, מנואל לוזאנו |העיירה קטנה בספרד, אמצע שנות ה־30’. על רקע צילה הכבד של מלחמת האזרחים הקרבה והולכת, עולה סיפור של ילד קטן וחמוד החושש להתחיל את לימודיו בבית הספר ומגלה מורה קשיש ואהוב, אדם המאמץ אותו אל חיקו. המורה הנאור הוא רפובליקני בהשקפותיו והעובדה הזו עתידה לעלות לו ביוקר… חוזה לואיס קוארדה מגיש יצירה מרגשת, נעדרת צדקנות, המסתירה לא מעט קדרות מתחת למעטה המתיקות והתום שזכתה בשבחי הביקורת והקהל. (92 דקות. ספרדית, תרגום לעברית)
$image_alt

הניאו ריאליזם הספרדי בעידן החדש

10:00 15/12/2020 - 10:00 13/12/2020
מרצה: אלברט גבאי | ימי שני בשמש (ספרד 2002) | בימוי: פרננדו לאון דה ארנואה | משחק: חאוויר בארדם, לואיס טוסאר, חוזה אנחל אחידו | ויגו, עיר נמל בצפון ספרד. סנטה פוטר מעבודתו במספנה המקומית. יחד עם עוד כמה ידידים שנקלעו למצבו הוא מתמודד עם תיסכולי הבטלה, מלווה חבר שעוד לא התייאש בדרך לראיון עבודה, יושב בבאר ומפלרטט עם בתו הקטינה של בעל המקום, מגיע למשפט שבו הוא נתבע לשלם את עלותו של פנס רחוב ששבר בהפגנה, חולם על הגירה לאוסטרליה ומדי פעם אוסף נשים למיטתו. על חבר ידידיו המובטלים נמנים רוסי שבימי זוהרו היה צוער בביה”ס הסובייטי לקוסמונאוטים, קשיש החי בעליבות ומצבו כלאחר יאוש, וגבר גאה שהאבטלה מצליחה לערער את יחסיו עם אשתו האהובה. זו, שכירה בביח”ר לשימורי דגים, עוברת כל לילה טקס שלם עם בקבוק בושם כדי להסיר את הצחנה… עם תסריט שנזהר מלגלוש לרחמים עצמיים או מילטנטיות-יתר, עם עבודת מצלמה שפועלת בשירות הגיבורים ועם אנסמבל שחקנים ממושמע וכשרוני – ואי אפשר בלי לציין את חאווייר בארדם המעולה – “ימי שני בשמש” הוא פנינה קולנועית של ממש, יצירה ששמה את האדם במרכז ונוהגת בו בעדינות ורגישות שלא תדיר למצוא על מסכי הקולנוע. שלל הפרסים והסופרלטיבים אך מעידים על איכותה של היצירה. (113 דקות. ספרדית, תרגום לעברית).
$image_alt

החזרה אל מקור היצירה בקולנוע של אלמודובר

10:00 29/12/2020 - 10:00 27/12/2020
מרצה: ד”ר אודיה כהן רז | פרח הסוד שלי (ספרד 1995) | בימוי: פדרו אלמודובר | משחק: מריסה פארדס, חואן אצ’אנובה, עמנואל אריאס | הדמות הנשית העומדת הפעם בלב סירטו של אלמדובר היא סופרת אנונימית של רומנים זולים ומצליחים, בת מדריד מודרנית הנמצאת במצוקה קשה ביותר שמביאה אותה עד כדי טירוף כמעט. היא נשואה לקצין גבוה מטעם כוחות השלום של נאט”ו בבוסניה שאותו היא מעריצה, וכל חייה חולפים בציפייה דרוכה לתשומת לב מהבעל שהותיר אותה בודדה. זהו אחד הסרטים היותר שקולים ופחות מופרעים, עם מעט גימיקים, שעשה אלמודובר עד היום. הצבע האדום, הנשים החושניות ומדריד המודרנית עדיין מככבים, אך הפעם זהו סרט כואב יותר. ליאו היא אשה בלי אהבה שחברתה הטובה ביותר ‘גנבה’ לה את הבעל, ומהדכאון והמועקה לא יוכלו להוציא אותה לא עורך העיתון הספרותי שמאוד מעוניין בה ולא אמה הקשישה והמשעשעת החוזרת לכפרה המסורתי, הרחק מהצרות של הכרך הגדול. (100 דקות. ספרדית, תרגום לעברית).
$image_alt

סאורה ושנות המעבר מדיקטטורה לדמוקרטיה

10:00 12/01/2021 - 10:00 10/01/2021
מרצה: פבלו אוטין | קריאת העורב (ספרד 1976) | בימוי: קרלוס סאורה משחק: ג‘רלדין צ‘פלין, אנה טורנט | דרמה משפחתית מרגשת המהווה גם אלגוריה על שלטון הפשיזם של פרנקו, ומשלבת מציאות והזיה מנקודת מבטה של יתומה. אנה הקטנה, בגילומה של אנה טורנט המהפנטת, מתקשה לעכל את מות אמה ומפתחת רגש שלילי עז כלפי אביה, איש צבא נוקשה, שאותו היא מאשימה בלבה במחלתה של האם. הסרט צולם בימים האחרונים של הדיקטטורה. הבמאי המוערך קרלוס סאורה זכה בפרס השופטים של פסטיבל קאן על סרטו זה, בכיכובה של אשתו, ג‘רלדין צ‘אפלין (“עידן התמימות“). (110 דקות. ספרדית, תרגום לעברית)
$image_alt

חברים עד הסוף, במדריד

10:00 26/01/2021 - 10:00 24/01/2021
מרצה: רון פוגל | טרומן – חברים עד הסוף (ספרד 2015) | בימוי: סֶסְק גאי | משחק: ריקרדו דארין, חוויאר קמארה | חוליאן גוסס מסרטן. תומאס, החבר הכי טוב שלו, לוקח מטוס מקנדה ובא להיות לצדו כמה ימים. הם ישוטטו במדריד, יפגשו עם חברים, ויחפשו בית חדש לטרומן, הכלב של חוליאן. מעט מאד סרטים מצליחים לתאר חברות גברית, בוודאי באופן המדויק והפשוט שבו זה נעשה כאן. ססק גאי אמנם משעין את סרטו על סיטואציה טעונה, אך בזכות ההופעה המעולה של דארין וקמארה, בזכות תסריט שיש בו לא מעט הומור, התוצאה היא “סרט חכם ויפה, העוסק במה שהוא חלק בלתי נמנע מקיומנו האנושי“. (אורי קליין, הארץ). אל תחמיצו. (108 דקות. ספרדית, תרגום לעברית)
$image_alt

ברצלונה

10:00 09/02/2021 - 10:00 07/02/2021
הקסם שבברצלונה והסיפורים בעקבות גאודי, פיקסו, מירו, דאלי, פלמנקו וגיטרה | מרצה: יואל שתרוג | ויקי כריסטינה ברצלונה (ארה”ב/ספרד 2008) | בימוי: וודי אלן | משחק: סקרלט ג’והנסון, חאוויר בארדם, פנלופה קרוז | מרובע רומנטי סוער בו לוקחים חלק (1) ויקי (2) וכריסטינה – שתי אמריקאיות המבלות קיץ בברצלונה טרם נישואיה של ויקי, (3) חואן אנטוניו – צייר מקומי בעל מזג פרוע ו(4) מריה אלנה – גרושתו, שלידה חואן אנטוניו הוא טיפוס רגוע. בחופשיות שנדירה אצל יוצרים צעירים ממנו פי כמה, עם מיומנות של מאסטר ותיק, ועם דיאלוגים שבאמת אין שנונים מהם יצר וודי אלן את העלילה הרומנטית לעיל. כמו תמיד בפרק האחרון בקריירה שלו, ליהק אלן שחקנים נאים ו/או טובים, ולא חסך מסיורים תיירותיים בפינות החמד של ברצלונה. (96 דקות. אנגלית וספרדית, תרגום לעברית).
$image_alt

נשים בספרד: בין קתוליות לפאשיזם ועד לשרת ביטחון בהריון

10:00 23/02/2021 - 10:00 21/02/2021
מרצה: רחל אסתרקין | קח את עיני (ספרד 2003) בימוי: איסיר בוליין | משחק: ליה מוראל, לואיס טוסאר, קנדלה פנייה | סרטה של איסיר בוליין עוסק ב”אלימות במשפחה”. בדר”כ נעלם הביטוי הזה, כאשר הוא מיתרגם למשוואה קולנועית, בתוך דידקטיות משמימה. אלא שהישגו הגדול של “קח את עיני” הוא ביכולתו להפוך את הסיטואציה המשפחתית לדרמה טעונת רגשות שנוגעת אל לב הצופים. העלילה נפתחת ברגע בו מחליטה פילאר לקחת את בנה הקטן ולעזוב את בעלה המכה. מכאן והלאה, דרך מפגשים עם האנשים השונים בחיי הדמויות: אחותה ואימה של פילאר, קבוצת התמיכה של אנטוניו, אנו למדים משהו על הכוחות הסותרים המניעים כל אחד מהם ומובילים את הגיבורים לחוסר מוצא רגשי ופיזי. איסיאר בויאין מצליחה להוביל ביד בוטחת את סרטה השלישי, תוך שהיא מאמצת סגנון בימוי מרוסן ותוך הקפדה יתרה על כבודן של דמויותיה. ההופעה המדוייקת שהיא מקבלת מן האנסמבל שלה הם אלו שמאפשרים זאת והופכים את “קח את עיני” לדרמה משפחתית מצמיתה. (106 דקות. ספרדית, תרגום לעברית).
$image_alt

הדים ביוגראפיים בסרטיו של פדרו אלמודובר

10:00 16/03/2021 - 10:00 14/03/2021
מרצה: ארז דבורה | כאב ותהילה (ספרד 2019) | בימוי: פדרו אלמודובר | משחק: אנטוניו בנדראס, פנלופה קרוז, לאונרדו סבארליה | כשהוא סובל מדכאון וממשבר יצירה, מוזמן סלבדור מאיו להציג בסינמטק של מדריד עותק משוחזר של סרטו “טעם” שנעשה לפי 30 שנה. ההזמנה שולחת אותו למסע מפגשים במציאות ובזכרון עם דמויות מפתח מעברו: מילדותו לצד אמו המגוננת, דרך גיבורי הפקת הסרט ועד להתנסויות חדשות בהווה. ב”כאב ותהילה”, אולי סרטו האישי והאינטימי ביותר, מציע אלמודובר מבט קרוב על כוחות היצירה והחיים. בזכות הופעה כבירה של אנטוניו בנדרס ובזכות האלגנטיות הקולנועית – תסריט ועיצוב – ממשיך אלמודובר לעסוק בהתחדשות ולידה מחדש והתוצאה היא דרמה מספקת על השלמה וגאולה. (122 דקות. ספרדית, תרגום לעברית).
$image_alt

שירת הפלמנקו החושנית, צוענים ונקמת דם, על רקע נופיה של אנדלוסיה

10:00 31/03/2021 - 10:00 29/03/2021
מרצה: רוני ינובסקי ונגו צרפת/גרמניה/יפן/ספרד 2000 בימוי: טוני גטליף משחק: אנטוניו קנאלס, אורסטס וילאסן רודריגז קאקו עומד בראש שבט צועני אי שם באנדלוסיה שבדרום ספרד. למרות הנופים המרשימים, למרות האופי הצועני טוב הלב, את חייו אופפת עננה מאז מות בתו. את אהבתו הוא משקיע בבן אחיו דייגו, צעיר סימפטי הלוקה בראשו. אביו של דייגו נמלט לאלג’יריה לאחר שרצח בן למשפחה יריבה ועתה באים אלו ותובעים נקמה. כשהאב אינו בסביבה גם בנו, עלול להיות מושא נקמתם, ועל קאקו החובה לנסות ולמנוע שפיכות דמים… אחרי “זר בין צוענים” ו”לאצ’ו דרום”, ממשיך טוני גטליף בתיעוד ההוויה הצוענית. אם בכותריו הקודמים היה למוסיקה מקום של כבוד, כאן היא כבר עוברת לקדמת הבמה והפתיל העלילתי אינו אלא חוט מקשר בין קטעי המוסיקה השונים. אלו, אותנטיי%D
$image_alt

ספרד במלחמת האזרחים - טראומה ופוסט טראומה

10:00 20/04/2021 - 10:00 18/04/2021
ההשלכות של העימות בין האידאולוגיות: הקומוניסטית והפאשיסטית | מרצה: גוסטבו מייסלס | בעיר ללא גבולות (ספרד/ארגנטינה 2002) | בימוי: אנטוניו הרננדז | משחק: לאונרדו סברגליה, ג’רדלין צ’פלין, אנה פרננדז | סרטו של אנטוניו הרננדז נפתח באופן שלא יכול שלא להזכיר את “האזרח קיין” – מקס, קומוניסט בערוב ימיו, מאבד את הכרתו קצת אחרי שהוא ממלמל מילה סתומה. כשהוא מתעורר במיטת בית החולים הפריזאי, הוא מגלה לצידו את שלושת בניו. ויקטור, הצעיר שבהם, שב במיוחד מארגנטינה כדי לשבת לצד אביו. מקס, אולי מתוך מוחו הקודח, משכנע את בנו לצאת לחיפוש אחר דמות מן העבר – איש בשם רנסל. החיטוט המסתורי אל תוך העבר מוציא מארונות המשפחה כמה וכמה שלדים ישנים… סרטו של אנטוניו הרננדז מצליח לצקת את המלודרמה המשפחתית לתוך תבנית של מותחן מסקרן. השילוב שנוצר נע בין העוצמה האלימה של הסרט האפל ועד לרגשנות לטינית סוחפת. פקעת הרגשות הזו, פרי תסריט הדוק ומבריק, מתומרנת היטב בעבודת בימוי בטוחה ובסיועו של אנסמבל שחקנים המייצג שלושה דורות של כשרון ספרדי. התוצאה אם כך, היא יצירה מרתקת, שזכתה רק לאחרונה בשני פרסי “גויה”. (118 דקות. ספרדית, תרגום לעברית).
$image_alt