אוסף הסרטים ההיסטוריים של ויצו – תנועה ציונית בינלאומית של נשים מתנדבות (WIZO) – סוקר את עשייתה המגוונת של התנועה מאז הקמתה בלונדון ב-1920, דרך שנות המנדט וראשית ימי המדינה ועד אמצע שנות ה-80 של המאה ה-20. האוסף מקיף את תחומי הפעילות העיקריים של ויצו: חינוך לגיל הרך במעונות יום והקמת כפרי נוער ופנימיות, קליטת עלייה, קידום נשים והכשרה מקצועית לנשים, פעילות בקרב אוכלוסיות לא יהודיות בישראל וסיוע לבני ובנות הגיל השלישי.

חלק ניכר מהאוסף מוקדש לסרטי תדמית שהופקו עבור ויצו, שבהם הודגש מקומם של המוסדות לטיפול באם ובילד, לצד הדרכת אימהות והכשרת אחיות לטיפול בגיל הרך.

האוסף כולל גם תיעוד של מעונות היום, גני הילדים ומועדוני הנוער של ויצו ושל הפנימיות וכפרי הנוער שהקימה התנועה לאחר השואה ובימי העלייה ההמונית של שנות ה-50 – הדסים, נהלל, ניר העמק, עיינות, גן ונוף בפתח־תקווה, תיכונים טכנולוגיים ברחובות וחיפה, תיכון לאמנויות ויצו צרפת ועוד.

בשנות ה-30 החלה ויצו בהקמת עשרות מרכזי הכשרה מקצועית לנשים ושם פיתחו תעשיות בית ונלמדו מלאכות יד. חנויות ויצו (לימים הביגודיות) מכרו את תוצרי עבודתן של נשים יהודיות וערביות גם יחד, ואפשרו להן לפרנס את משפחותיהן תוך ניהול משק הבית וגידול ילדיהן.

בשנות ה-70 החלה ויצו לעסוק באופן מובהק יותר בסוגיות הנוגעות למעמד האישה, פמיניזם ואלימות נגד נשים. התנועה הקימה מקלטים לנשים מוכות ומרכזים למניעת אלימות במשפחה, הפעילה לשכות משפטיות בקהילה, וקידמה חקיקה למען נשים.

בין הדמויות המתועדות בסרט נמנות מייסדות, נשיאות ויושבות הראש של ויצו ישראל ותנועת ויצו העולמית: רבקה זיו, רעיה יגלום, איה דינשטיין, חנה לוין, רות איזקסון, שולמית ברוידא, רחל כהן-כגן, מיכל מודעי ואחרות. לצדן בולטת דמותה של ד”ר הלנה כגן, רופאת הילדים הראשונה בארץ ישראל ומייסדת המחלקת לטיפול באם ובילד בוויצו.

האוסף שייך לויצו ישראל, ובחלקו לארכיון הסרטים היהודיים ע”ש שפילברג. הוא הופקד בארכיון הסרטים הישראלי, שאחראי על ניהולו, שימורו המדעי והנגשתו לציבור.

 

מייל להסדרת זכויות השימוש בחומרים:

Wizo_Archive@wizo.org

 

 

Subscribe to our mailing list and stay up to date
הירשמו לרשימת התפוצה שלנו והישארו מעודכנים

This will close in 0 seconds