אסופה
אסופה

טבע עירוני בירושלים

בעריכת ענת ריבלין
זמן קריאה כ- +

שיתוף

מבוא
קטעים

מבוא

תחושת זמן היא עניין חמקמק. חוויית הזמן, אם חלף מהר או שאולי דווקא זחל, משתנה לא רק ביחס להנאה וסבל. היא מתעצבת באופן שונה מילדות לבגרות. אני יכולה להניח את האצבע על השלב בחיים שבו שבועות הפכו באחת לשנים שחלפו ביעף. יומני ירושלים מאוסף מיכה שגריר, השמורים בארכיון הסרטים הישראלי, מספקים למי שגדלו בירושלים המתפתחת הזדמנות לחוות מחדש רגעים ומקומות שהיו לחלק בלתי נפרד ממרקם החיים בעיר בטרם התפתחו שכונותיה והתרחבו. מבחינתי, כמי שהיתה ילדה בחלק מהתקופה המתועדת ביומנים, אלו רגעים בזמן שבהם כל דקה היתה עולם ומלואו.
נולדתי בירושלים וחייתי בה במשך 23 שנים, ובדיעבד אני יודעת לומר שהדבר העיקרי שהשפיע על מי שהפכתי להיות היה דווקא הקִרבה של העיר לטבע. זכיתי לגדול בעיר (על כל המשתמע מהיתרונות הקיימים בעיר כמרכז תרבותי ומסחרי), אבל הרווחתי גם טבע ומרחבים ירוקים במרחק נגיעה.
שכונת יפה נוף שבה גדלתי נשקה ליער ירושלים. אל היער הוביל ואדי קטן מלא סלעים שבוקעו לחתיכות באמצעות “בארוד” (כך קראו לפיצוצים היזומים שהכשירו את השטח ההררי לבנייה). מתוך הסלעים צמחה שיבולת שועל מתפרקת שהיינו תולשים את זרעיה החדים במשיכה אחת לאורך הגבעול ומטילים אותם זה על זה, וכך מנבאים כמה צאצאים יהיו לנו כשנגדל – כמספר הזרעים שנתפסו בחולצה.
חווינו את עונות השנה דרך היער, עם ריח התבלינים והפטריות ששִגשגו בו בחורף והענפים היבשים שהתחלנו לאסוף כבר אחרי פורים, ששימשו אותנו במדורת הענק שהקמנו בקרחת היער בל”ג בעומר והתבוננו בה דועכת עד אור ראשון. בימי האביב היינו מטיילים לכיוון “שן הפיל”, מעין סלע עצום שניצב במורדות היער, בצומת בין גבעת שאול לבית־זית. משם יכולנו להגיע עד סכר בית־זית, שנבנה דווקא בנקודה שבה המים חִלחלו במהירות אל עומק האדמה והותירו לנו שבועות מעטים בלבד של מראות פריחה מאגם שאינו מכאן. בקיץ רצנו לאורך כביש האספלט של היער עד מרכז ציפורי, שם היתה בריכת שחייה ששימשה את ילדי העיר וכאילו נשלפה מתוך אתר נופש אירופי – מוקפת יער עבות ומשקיפה על עמק עין כרם וההרים המוריקים שהתנשאו מעליו.
מדי בוקר מיהרנו לבית הספר במעלה גרם המדרגות התלול שחיבר בין רחוב נוף הרים לרחוב יפה נוף, ומשם מעלה לרחוב תרצה, שבסתיו היה מתמלא בעלים היבשים שנשרו מעצי הצפצפה שניטעו לאורכו ובדריכה עליהם הקימו רעש התפצחות ממכר. אחר הצהריים היינו נפגשים במרכז הרחוב ומשחקים שבע אבנים עד שהשמש היתה נעלמת מאחורי ההר והפנסים נדלקו בהילת ערפל. כשגדלנו מעט היינו צועדים לכיכר דניה ומטפסים על פסל האונייה שהוקם בה לכבוד הדנים שהבריחו יהודים מאירופה בזמן מלחמת העולם השנייה. בהמשך הוקם שם מרכז מסחרי שהפך למוקד משיכה לרבים מתושבי השכונה.
את בתי הרחוב שבו גדלתי אפשר היה לראות במרווחים שבין האורנים הנטועים בהר הרצל. הרבה קולות עלו מההר הזה בילדותי, למשל “טען אש!” מלווה בקול ירייה מהדהד – רעש שהכרתי הרבה לפני שהלמה בי הבנת תכליתו. גם את החזרות לטקס המרכזי לסיום אירועי יום הזיכרון ופתיחת חגיגות העצמאות (שהתחילו לפני פסח) היינו שומעים מהמרפסת: תזמורת מנגנת מארש, שנקטע על ידי קולו של מפקד הטקס המבקש “להתחיל הכל שוב, מלמעלה”.
צלילה אל יומני ירושלים מאוסף מיכה שגריר, אסופת יומנים שנוצרו מטעם העירייה החל מ-1968 (אחרי מלחמת ששת הימים ואיחוד העיר) ועד 1983, אִפשרה לי להתבונן ממרחק הזמן על המקומות שבהם עברה עלי ילדותי, מקומות של טבע עירוני שבו פעלו ובילו רבים מתושבי העיר. היומנים כוללים תיעוד מופלא של אירועי יום העצמאות ברחבי ירושלים ואת האירוע המסורתי שבו אירח ראש העירייה טדי קולק את יקירי העיר בקבלת פנים מיוחדת בגיא בן הינום ובמגדל דוד.
מהיומנים למדתי שהעמק הסובב את חומות העיר העתיקה תוכנן כפארק לאומי שהקמתו החלה אחרי איחוד העיר במלחמת ששת הימים, ושהוא אמור היה לרכז אליו אירועי תרבות רבים, לשמר ולהעצים את היופי הטבעי והאוצרות הארכיאולוגיים והתרבותיים שמפוזרים סביב החומות. כך שופצו מבני המרכז המסחרי במקום שבו היתה בעבר שכונת ג’ורת אל־ענב (גוב השיזף) והפכו לחוצות היוצר, היכן שבמשך שנים היינו מבלים בקיץ במופעים משובחים וביריד אומנות מופלא שממנו בחרנו בקפידה שכיות חמדה לעצב באמצעותן את חדרי ההתבגרות האפלים שלנו.
גני העיר משכו אל מרחביהם רבים מתושבי העיר. היומנים כוללים רגעי תיעוד מופלאים של גן סאקר כשהגבעות סביבו עוד היו שוממות, תיעוד של גן השושנים בפאתי שכונת טלבייה וגנים עירוניים נוספים שעל פי היומנים (שמטרתם היתה קידומית, יש לציין) הוקמו וטופחו על ידי העירייה עבור ילדי העיר, כדי שלא יתרוצצו בכבישים הסואנים. אפשר לזהות בחומרים את ההתפתחות של ירושלים העכשווית מתוך הטרשים – לעתים באמצעות ניצול נבון ומאוזן של הסביבה הטבעית, ולעתים בלהט של בנייה וסלילה שייתכן ופגע באזורים של טבע מופלא.
במקום כמו ירושלים, פיתוח עירוני הוא תהליך מורכב לא רק בהיבטים של שימור הטבע אלא גם מבחינת הרגישויות של התרבויות הרבות של תושביה ואזרחיה. כך למשל בפברואר 2022 עוכבו עבודות הפיתוח של הפארק הלאומי סביב החומות עקב חששם של הנוצרים שמא ייפגעו שטחים ששייכים לכנסיות, בנוסף למתיחות השוררת בין התושבים החיים בסילוואן.
כיום ישנם בעיר כמה מרכזים של שימור טבע מרהיב, כך שהפיתוח העירוני לא מסתכם באובדן שטחים ירוקים, אלא גם בידיעה שאפשר וכדאי לשמר טבע עירוני אם מתייחסים ברצינות לאיכויותיו ולחשיבותו בהיבט האקולוגי, וגם כמרחב להפעלות עירוניות לאורך כל ימות השנה עבור הקהילות הרבות שחיות בעיר.
לפניכם אסופת קטעים המתעדים את ההתפתחות של מרכזים חברתיים ותרבותיים, חלקם ירוקים, בשנים שבהן צולמו יומני ירושלים.
שימו לב! כל סרט באסופה מלווה בטקסט קצר מתחתיו.

קטעים לצפייה

גנים ציבוריים בירושלים בחורף

1968
שלכת בעיר, והמצלמה משוטטת בגנים הציבוריים הנטושים מאדם. פה ושם עובר אורח יושב על ספסל בבגדים חורפיים. בתיעוד הזה מצולמים כל כך הרבה פרטים ירושלמיים, שגם אם לא היתה בקטע קריינות המעידה על המיקום אפשר היה לזהות שזו ירושלים. למשל, הנדנדות הדו־צדדיות מברזל ולידן סוס רכיבה, גם הוא כולו מברזל, שאני עדיין יכולה להרגיש את זכרון הישיבה עליהם: לא מאוד נוח וגם לא בטיחותי, אבל חוויית ילדות בלתי נשכחת כשהסתערנו על הגינות שבהן הוצבו. כך גם האבן הירושלמית שמחפה על הגדרות, העצים העירומים לאורך השבילים, שמאחוריהם בולטים בתי השכונה, ולסיום שלושה שומרים בלבוש מנדטורי למראה. בירור קצר שערכתי עם תושבים ותיקים מעלה ששניים מהם השתייכו למשמר העם, ואחד הוא שוטר במשרה מלאה.

יום העצמאות 1969 בירושלים

1969
גן סאקר, כך על פי הקריינות, ממוקם למרגלות גבעת הכנסת. ואכן, בתיעוד רואים את משכן הכנסת מתנשא לבדו מעל הגן (בטרם הוקמו השכונות שמסביב) והמוני תושבים חוגגים יחד בפיקניק ענק. הגן הזה נשמר לאורך השנים כפארק עירוני ולא נדרס בהתפתחות העירונית. לאורך השנים נחגגו בו חגים רבים במסורות תרבותיות שונות, ובראשן המימונה שבתום חג הפסח (אבל לא רק). קרבתו לעמק המצלבה יצרה רצף של טבע מגוון הזמין לתושבים בכל ימות השנה. כיום גן סאקר הוא פארק מפותח עם מסלולי ריצה ורכיבת אופניים, ואף הוצבו בו מתקני משחקים מתקדמים. הקטע הזה מראה כמה יפה היה האזור גם בטרם פותח.

גנים עירוניים בירושלים

1971
שיטוט בגינות העיר מטעם המחלקה לשיפור פני העיר בעירייה, שבאמצעות מפיק הסרטון היצירתי גייסה קומיקאים מקומיים כדי להדגים כללי עשה ואל תעשה ברחבי הגנים הציבוריים. מתוך יומן ירושלים 14 משנת 1971.הקומיקאים רצים ברחבי גן סאקר במראהו הבתולי, אלא שעתה כבר ניתן להבחין בסממנים ראשונים של פיתוח, כשמנופים מתחילים בהקמת מגדלי וולפסון בפאתי רחביה. הקריינות מציינת שהגן שוקם לאחר אירועי המימונה ההמוניים – משימה מרכזית של העירייה עד ימינו אנו. בגן שיבר הממוקם בצומת הרחובות קינג ג'ורג', שמואל הנגיד ובן־יהודה קישטו את מבנה השירותים בצמחייה. גן שיבר, שנודע גם בכינויים "בור שיבר", "גן המנורה" (שם הוצבה לראשונה המנורה שעברה עם הכנסת למשכנה בגן הוורדים) ו"גן הסוס" (בשל פסל הסוס שהוצב בה ב-1997), הוא סיפור מרתק על קרקע שיועדה במשך שנים לבנייה של מבנים רבי קומות, חניון ומרכז מסחרי, אבל הפכה עם השנים ואחרי מאבק ממושך לשטח עירוני פתוח לרווחת הציבור.כמו כן מופיע בקטע תיעוד של גן העצמאות, שבו אסורה הנסיעה של כלי רכב ואלה שעושים זאת מזהמים את "אווירו הצח וריחותיו הבשומים" – כך לפי הקריינות.אחד הגנים היפים בעיר, שמארח בשל כך קבלות פנים בינלאומיות, הוא גן השושנים שבשכונת טלבייה, שבו לפי הקריינות נשתלו 3,000 ורדים מזנים חדשים שטופחו בארץ.ולסיום: תיעוד של כיכר פריז עת צמחו בה קקטוסים בלב הצומת סואן, לפני השיפוץ והפיכתה לכיכר עם מזרקה ובהמשך גם למרכז הפגנות ארצי.

המפלצת

1972
קטע מתוך יומן ירושלים 17 משנת 1972. לראשונה, היומנים מצולמים בפילם צבעוני ולא בשחור־לבן – ומה יותר מתאים לקטע צבעוני מתיעוד של המפלצת בגינת המשחקים שהפכה למוקד עלייה לרגל לכל ילדי העיר ואף לבאים מחוצה לה. המפלצת היא פסל סביבתי ענק של האמנית הצרפתייה ניקי דה סאן־פל, שיצרה אותו מתוך כוונות פמיניסטיות, מתברר. המפלצת חולשת על הגן כאשה חזקה וענקית; הילדים גולשים ויוצאים החוצה מתוך החלל הסגור והאפל, כמו בלידה, והיא צבועה בצבעים של פרה שכן היא מספקת מזון לצאצאיה ולבני האדם גם יחד.אכן, זהו מתקן שעשועים מיוחד במינו – שלוש לשונות ארוכות משתלשלות מטה־מטה, ובזכרוני חרותים קולותינו המצווחים באושר הגלישה. אני זוכרת את הטיפוס לחלל הפה של המפלצת והגלישה אל תוך ארגז החול, שהיה לרוב מטונף – אבל מי ידע אז על הסכנות הטמונות בחול, שהיה חלק בלתי נפרד מילדותנו השמחה (וממלאכת הטִאטוא הביתית בתום ביקור במגרשי המשחקים). שטחו של גן רבינוביץ', שבו ממוקמת המפלצת, נחתך במהלך שנות ה-90 לטובת בניית יחידות דיור להשכרה ארוכת טווח.

שיקום שכונת ימין משה בירושלים

1969
קטע מתוך יומן ירושלים 3 משנת 1969, ובו בשורה משמחת שלפיה החברה לפיתוח ירושלים המזרחית תשקיע מיליון לירות, לא פחות, בשיקום שכונת ימין משה. הקטע נפתח בתיעוד מרהיב של השכונה הבנויה במעלה הגבעה הבתולית כשמסביבה נוף בראשיתי. מראה השכונה בנקודת הזמן ההיא לא שונה במיוחד מהמראה העכשווי שלה, למעט הרחובות, שרוצפו באבן מסותתת. בזמן התיעוד, הרחובות היו דרכים משובשות שבחלקן "רוצפו" באבני דרך קדומות.ברחובות המשתפצים אפשר לראות דמויות – חלקן נראות מקומיות ואופייניות לתקופה, אחרות בלבוש אתני מוגזם שמעורר תהייה שמא נשלפו מחלום מוזר. בקריינות מציינים שהשכונה עתידה למשוך מהשפלה אמנים שיעברו לגור בה ו"יתנו פורקן לרוחם היוצרת". עם הנוף לחומות, איך לא?ולבסוף, תיעוד של רחבת טחנת הקמח של מונטיפיורי – ההבדל ביחס לימינו מזערי – אך בטרם הובאה לשם כרכרתו. הרחבה הזו היא אתר חובה לכל מי שמבקר בירושלים, וגם אנחנו כתושבי העיר אהבנו לבקר בה ולהשקיף על הנוף המרהיב של חומות העיר העתיקה. בימים עם ראות טובה אפשר לראות ממנה את הרי מואב ופיסה מים המלח.

בניית מתחם חוצות היוצר בירושלים

1969
תיעוד תחילת הפיתוח של מה שתוכנן כפארק לאומי למרגלות הר ציון וחומות העיר העתיקה (על ידי ״החברה לפיתוח מזרח ירושלים״). ראשונים להשתפץ לטובת תושבי העיר היו מבני המרכז המסחרי של שכונת גורת אל ענב, שהוקמה על ידי קבוצת יהודים מוגרבים שביקשו לצאת מהחיים הצפופים בתוככי החומות המוגנות. שתי שורות המבנים, המוצגות בקטע במהלך שיפוצן, מוכרות היטב לכל מי שביקר בחנויותהם של בעלי המלאכה בחוצות היוצר וביריד הקיצי שהתקיים שם ובפארק הלאומי (שנקרא פארק טדי). על פי הקטע, לאחר שיפוץ המבנים הובאו אליהם בעלי מלאכת יד דוגמת צורפים, אורגי שטיחי גובלן, מנפחי זכוכית, קרמיקאים, אנימטורים ועוד.

עבודות בנייה בכבישי ירושלים

1971
תיעוד המאיר את האופן שבו התפתחה העיר מתוך אדמות טרשים. בקטע נראה שיפוץ מסיבי של כבישים ורחובות במטרה לשפר את התנועה בעיר ולהרחיב את הגישה לשכונות המתפתחות. אם לומר את האמת, מן הידועות לירושלמים שירושלים כל הזמן משתפצת ומתפתחת ולמעשה רחובותיה נמצאים בשיפוץ מתמיד, כיאה לתל ההיסטורי שהיא. פה בקטע ניתן לראות את ראשית הרחבתן של דרך חברון ושדרות בן צבי כעדות למרחבים הפתוחים שהיו פעם מנת חלקה של ירושלים בטרם החלה בה תנופת הבנייה.

סדנת הזכוכית של האחים נקר בירושלים

1969
אחת מחוויות הילדות הזכורות לי לטובה היתה טיולים משפחתיים בשבת לעיר חברון, שם היינו נכנסים לבתי מלאכה של נפחי זכוכית ומתמוגגים למראה ניפוח החומר, שבשלבים אלו היה גמיש כגומי והתהדר בצבעים וגוונים שנחרתים בעומק העין (שנים אחר כך אנסה לאתר אותם בכל רכישה של כלי מזכוכית). בקטע היפהפה שלקוח מתוך יומן ירושלים 6 משנת 1969 מתועד בית המלאכה לניפוח זכוכית של האחים נקר. הקטע עצמו צולם בשחור־לבן, כך שאיני יודעת לומר אם הגוונים מזכירים את אלו של הזכוכית החברונית – אבל גם כך בלוני הזכוכית מעוררים בי את אותה קריאת התפעלות שנובעת מצפייה באומנים העוסקים במלאכתם מתוך ידענות ולמידה בין־דורית וללא שימוש במכונות תעשייתיות. אהבתי במיוחד את קטע האריזה בסיום, שבו לא עוטפים את יצירות הזכוכית בניילון או קלקר אלא מניחים אותן בארגזי עץ ומרפדים אותם בקש. את תוצרי אומנותם של האחים נקר שלחו ממאה שערים לכל רחבי תבל.

קייטנות בירושלים

1969
קטע מתוך יומן ירושלים 9 משנת 1969, תיעוד של קייטנים וקייטנות בקיץ הירושלמי. בחלק הראשון מופיע תיעוד של קייטנה ביער ירושלים, שניטע על ידי קק"ל ומשך תושבים רבים בשעות הפנאי שלהם. בקייטנה עשרות רבות של ילדים מקפצים ביער במשחקי שטח שונים, ויש גם תיעוד של בריכת השחייה – שלדעתי שולבה אחר כך במרכז הנופש ציפורי. מבחינתי, זהו תיעוד נדיר של האזור בטרם התמלאו הגבעות שמסביב בשכונות חדשות שנגסו וחתכו את גובה וצלע ההר.נטיעות קק"ל הוריקו את מראה הטרשים שאִפיין את האזור הבראשיתי שבו ממוקמת ירושלים (בצד העובדה שגרמו להשתלטות של מינים פולשים שלא שייכים לטבע המקומי). כילדים בירכנו על מרחבי הטבע העצומים שנוצרו בזכות הנטיעות, במיוחד בתקופת הקיץ, שבה שפע העצים השפיע באופן משמעותי על הטמפרטורה, עם הבדלים של כמה מעלות בין מי שנמצאו בצל ואלו שנותרו חשופים לשמש.בהמשך הקטע ישנו תיעוד של קייטנת האמנות של אגף הנוער במוזיאון ישראל, מקום שרבים־רבים מילדי ירושלים זכו ללמוד בו אמנות מסוגים שונים בחוגים במהלך השנה ובקייטנות מרוכזות בקיץ. כילדים, מוזיאון ישראל היה אתר שבו הרבינו לבקר וליהנות מצדדיו השונים – גן הפסלים הענק שבאחוריו, האגפים המיוחדים של האמנות המגוונת ואגף הנוער, שבו זכינו לתשומת לב והשקעה מדהימה, עם תערוכות מיוחדות והזדמנות להתנסות בטכניקות וחומרי יצירה ממינים שונים.

רכבת קטנה בגן החיות התנ"כי בירושלים

1969
כמעט שכחתי את גן החיות התנ"כי בשכונת רוממה, שכל ביקור בו היה בגדר מסע אל עולם מופלא. אני ממש זוכרת את הירידה התלולה מהרחוב הראשי אל תוככי הגן, שבוניו ניסו להעניק לחיות תחושה של טבע גם אם רובו עוצב וניטע במיוחד עבורן. לכל בעל חיים הוצמד הציטוט המתאים לו מהתנ"ך. אם איני טועה, אהבנו במיוחד את הג'ירפה העצומה.גן החיות ברוממה הוקם בשנת 1950 כחלופה לגן שפעל בהר הצופים, שם סבלו החיות מההפצצות במלחמת השחרור. אחרי משא ומתן עם הירדנים הם הסכימו להוריד את בעלי החיים מהר הצופים אל המתחם שהוקם על גבעת קומונה ברוממה. אלא שמתוך 200 בעלי חיים שעלו להר הצופים נותרו רק 18 – ביניהם נמר, צבוע, שני נשרים, שני קנגורואים ושני דובים.בקטע המתועד אפשר לראות את הגן המתפתח בליווי קריינות שבה מוזכרים כמה מהשמות שניתנו לבעלי החיים: נינה הפילה, ינוקא הגמל והסוסים פוני־בימבו ופוני־בוני. היתה גם רכבת שנסעה בתוככי הגן ואִפשרה לתצפת על כל בעלי החיים תוך כדי נסיעה. ב-1992 הועבר גן החיות התנ"כי לרכס שמתחת לשכונת מלחה, מיקום שהוא בגדר גן עדן לחיות הדרות בו.

יום העצמאות ה-22 למדינת ישראל בירושלים

1970
תיעוד של חגיגות יום העצמאות ה-22 למדינת ישראל ברחבי ירושלים: הזיקוקים, המחולות המסורתיים במרכז העיר (כולל ריקוד הפטישים, שהפך לסיוט של כל ישראלי במילניום העוקב) ותמונות מקבלת הפנים המסורתית שערך ראש העירייה האגדי טדי קולק לשועי העיר ולעמך ישראל למרגלות מגדל דוד – טקס שחזר על עצמו מדי שנה.תיעוד המסורת המיוחדת הזו, שבה תושבי העיר נפגשים זה עם זה ואף זוכים ללחוץ את ידו של ראש העירייה ולבוא איתו ועם אורחיו במגע בלתי אמצעי, מאפשר הצצה נפלאה למגוון האדיר של התרבויות, העדות והדתות שחיו בעיר לאחר איחודה במלחמת ששת הימים. אפשר לראות פה ראשי עדות בתלבושות מסורתיות לצד נשים מצודדות במיטב מחלצות התקופה. בירושלים הבנויה לתלפיות הצטיינו הלילות בקרירותם, ולפיכך כל חגיגה שהתקיימה עד עלות השחר לוותה בקומזיץ מפואר באחד מהוואדיות הרבים בעיר – כאן ביומן אפשר לראות את החוגגים מדליקים מדורות בעמק המצלבה, פיסת טבע עירוני שמפארת את העיר עד ימינו.

יום העצמאות ה-23 בירושלים

1972
תיעוד נוסף, הפעם ללא סאונד, של חגיגות העצמאות – מתוך יומן ירושלים 18 משנת 1972. בפתח התיעוד נראה קטע מטקס המשואות המסורתי שנערך בצד קבר הרצל, עם שלטים צנועים ועליהם שמות השבטים – לפני שהטקס הפך לאירוע ראווה שנתי. תיעוד החגיגות מאפשר להתרשם מהעיר ומחוצותיה שלבשו חג בטרם הבנייה המסיבית. כמו כן מוצג כאן תיעוד משגע של אנשים בלבוש תקופתי, כולל משקפיים אופנתיים – חוגגים בשטחי הטבע העירוני וצועדים בתהלוכה מיוחדת עם שלטים למען שמירה על ישראל יפה. בהמשך נראים תושבים המתגודדים בשערי מגדל דוד בציפייה ליטול חלק בקבלת הפנים של טדי קולק, ראש העירייה הצעיר – תיעוד שאני מוצאת אותו מרטיט לב באווירת האחדות שבו גם בצפייה שנייה ושלישית.

קטע לחובבי הכדורגל הירושלמים, מתוך יומן ירושלים 12 משנת 1970. היריבות הידועה בין בית"ר להפועל חוצה את ירושלים לשניים ולמעשה מסכמת את כל מה שצריך לדעת על מסורת השייכות של אוהד לקבוצתו ועל זהות – לא רק ספורטיבית, אלא בעיקר אידיאולוגית. ביום העצמאות הפך הדרבי הייצרי למשחק ידידות. אני לא בטוחה היכן התקיים המשחק המתועד כאן (איני מזהה שם את המבנה של ימק"א), אבל מדהים לראות את בתי השכונה סביב, שהרי אז היו מגרשי הכדורגל ממוקמים בלב השכונות. במשחק זה ספציפית לא טרחה אף קבוצה לנצח, וכך זכה מחסנאי העירייה לקבל את הגביע למשמרת עד משחק הגומלין.

תכנית לבניית איצטדיון כדורגל ליד שועפאט בירושלים

1971
בילדותי זכיתי ללכת למשחקי הכדורגל של בית"ר ירושלים בימק"א. מדי שבת היינו נוסעים מהשכונה שבה גרנו במערב העיר עד רחוב קרן היסוד, מחנים את האוטו באחד הרחובות הסמוכים לאיצטדיון וצועדים דרך חצרות הבתים אל שער הכניסה ליציע המכובדים, שער צר ורעוע עשוי פחחות שסיכנה את כל העוברים בו. עד היום אני המומה מהמחשבה על כמות האוהדים שעברו בהתלהבות בשערי הכניסה האלה בלי להימחץ. מה שנקרא, שרדתי כדי לספר.אני זוכרת אותנו יושבים על טריבונות הבטון ביציע המיוחסים (לא לקנא ולקלל בטוקבקים, תודה), ועם זאת עדיין השקעתי ערב שלם בניקוי שערותי מקליפות הגרעינים שהושלכו מבלי משים מהמושב שמעלי. מעולם לא הסתכלתי על השחקנים במגרש, פני תמיד היו מופנות אל עבר האוהדים שלא זכו להיכנס ובחרו במקום זה לשבת על ענפי הברושים שהקיפו את האיצטדיון. תהיתי כיצד אינם נופלים בלהט המשחק, כשהמטירו קללות או צרחו וניענעו את העצים בטירוף כשהקבוצה הבקיעה. אני מודה שזה בילוי שלא הבנתי את פשרו. עם הזמן יצא שמי במשפחה כ"ממנחסת" של הקבוצה, עד כדי כך שנאלצו להפסיק לקחת אותי למגרש.פה בקטע נראים שחקני בית"ר מתאמנים ברחבת המגרש בימק"א. נדמה לי שאני מזהה את חנן אזולאי ביניהם. מבני האכסניה מתנשאים בצד המזרחי של המגרש, ובקריינות מוגדר המקום כמגרש שאינו תואם את המקצוענות של ליגה עילית מהסוג שאליו שאפו הקבוצות להגיע. מאז הפך המגרש לחצר הממוקמת במרכזו של מתחם מגורים יוקרתי.

Subscribe to our mailing list and stay up to date
הירשמו לרשימת התפוצה שלנו והישארו מעודכנים

This will close in 0 seconds